X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
30,000 לוחמים בסוריה ובעירק

חזרתו של דאעש

מומחי סופאן גרופ מצביעים על התרחבות הפעילות מצד תאים רדומים של דאעש בסוריה ובעירק, וקוראים לארה"ב לאמץ אסטרטגיה ברורה של הרס הארגון
▪  ▪  ▪
דמשק: "המדינה האיסלאמית נשארה" [צילום: חסן עמאר, AP]

דאעש רושם הישגים מחודשים מצפון וממערב לבגדד, ומומחי קבוצת הביטחון סופאן טוענים (5.9.18), כי הדבר מחייב את המשך הנוכחות הצבאית האמריקנית במדינה כדי למנוע את שיבתו של הארגון לשטחים ששוחררו מידיו.
מדובר פחות בתחייה של דאעש ויותר בציפתו מחדש על פני השטח. רבים מלוחמיו מעולם לא עזבו את האיזור, אלא רק תפסו מחסה זמני והתערבו באוכלוסייה בהמתנה לרגע המתאים. תאים רדומים הקשורים לדאעש מונים מאות לוחמים ומבצעים התקפות ספורדיות על כוחות הביטחון המקומיים. משרד ההגנה האמריקני העריך לאחרונה, כי 30,000 אנשי דאעש מצויים בעירק ובסוריה.
בחודשים האחרונים הציבו אנשי דאעש מארבים לאנשי ביטחון באזור כירכוכ, חיבלו במיכלי נפט ופגעו בסונים שהיו בדרכם לעלייה לרגל למכה. תאים רדומים של דאעש בערים דיאלה וסלאח א-דין מבצעים מעקבים ופעולות לאיסוף מודיעין, אותו ניתן להעביר לרשתות המתרחבות של הפעילים. שובו של דאעש אינו מוגבל לעירק, מדגישים אנשי סופאן. קבוצות של לוחמים היו פעילות ברחבי סוריה, כולל התקפה בפרברי דיר א-זור על שדה הנפט אל-עומאר, אשר נהדפה בידי הכוחות הדמוקרטיים הסוריים הנהנים מגיבוי אמריקני.
דאעש נמצא במצב פיננסי שמאפשר לו לשרוד, להתאים את עצמו למצב החדש ולהתארגן מחדש. למרות שאיבד את אחיזתו בשטח, בידי הארגון יש עדיין הרבה מאוד כסף: הנהגתו הצליחה להבריח 400 מיליון דולר אל מחוץ לעירק וסוריה, השקיעה אותם בעסקים חוקיים ברחבי המזרח התיכון וקוצרת את הפירות. מאחר שאינו צריך לממן ביורוקרטיה בשטחים ששוב אינם בשליטתו, יכול דאעש להשתמש בכסף לפעילות טרור מחתרתית.
בשיאו היה דאעש ארגון הטרור העשיר ביותר בהיסטוריה והוא צבר משאבים שיספיקו לו לשנים רבות. שליטתו בשטחים נרחבים בעירק ובסוריה הקנתה לו אהדה משמעותית, אשר באה לידי ביטוי גם בנכונות להחביא עבורו סכומי כסף ניכרים וכמויות משמעותיות של כלי נשק וחומרי גלם לייצור פצצות, בעיקר ברשת של מנהרות מעשה ידי אדם.
לאחר הכרזת החליפות בשנת 2014 הבינה הנהגת דאעש, כי בסופו של דבר יהיה עליה לחזור לשטחים אלו כדי לנהל בהם לוחמת גרילה. אפילו במקומות בהם הצבא העירקי דחק את רגלי הארגון כמעט מכל השטח שהיה בשליטתו, הוא היה זקוק לתמיכת ארה"ב ובעלי בריתה. המאבק נגד דאעש הוא עניין של דורות, לא של שנים – מדגישים אנשי סופאן.
מנהיגי הארגון משוכנעים שארה"ב תיסוג בקרוב מעירק – מה שיותיר את הכוחות המקומיים מוחלשים בהרבה. ממשל טראמפ מתלבט האם להותיר את צבאו בסוריה: באפריל אמר דונלד טראמפ שהוא רוצה לצאת משם, ואילו בחודש שעבר הכריז שהכוחות יישארו במדינה ללא הגבלת זמן. האיתותים הסותרים הללו מבלבלים ופוגעים במורל של בעלות הברית החשובות ביותר של וושינגטון במאבק נגד דאעש.
בשבועות הקרובים ייצאו הכוחות הסוריים הדמוקרטיים למתקפה נגד הכיסים הנותרים של דאעש בצפון-מזרח סוריה. אבל בלא אסטרטגיה ברורה ומחויבות חד-משמעית להביס את דאעש, הארגון יוכל להמשיך בהסתגלות לתנאים המשתנים ולשוב ולאיים על היציבות בסוריה, בעירק ובמזרח התיכון כולו.

תאריך:  07/09/18   |   עודכן:  07/09/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
מחלקה ראשונה
הדוקר ליד פריז צעק "אללה אכבר", איים על שוטרים שלא להתקרב אליו אחרת יהרוג אותם, נורה ונהרג
עמוס גלבוע
בדרום אנו במלחמת התשה עם חמאס, ובצפון תהיה לנו בעיה עם מליציות בחסות אירן ברמת הגולן הסורית
איתמר לוין
2,000 נשים וילדים של לוחמי דאעש מוחזקים במחנות בצפון סוריה, לכודים בתסבוכת מדינית וחוקית ללא מוצא. בן הוברד מניו-יורק טיימס ביקר באחד המחנות
איתמר לוין
ארה"ב הפעילה מטוסים בשווי מיליארדי דולרים נגד קבוצה של לוחמי דאעש בלוב - דוגמה מובהקת לבעיות ארוכות הטווח של המלחמה בטרור
איתמר לוין
ארה"ב הכריזה על שלוחת הארגון בחבל סאהל - הכולל בין היתר את ניגריה, ניז'ר, סודן ואריתריאה - כארגון טרור, מה שמצביע על חומרת האיום ממנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il