X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
גדעון רקמן מסביר בפייננשל טיימס מדוע ארה"ב וסין יתקשו למנוע את מלחמת הסחר - ומדוע ציוץ של טראמפ יכול להיכנס להיסטוריה לצד ציטוט מ-1914
▪  ▪  ▪
היעד הבא של סין? [צילום: אנדי וונג, AP]

"מלחמות סחר הן טובות וקל לנצח בהן" – טען דונלד טראמפ בחודש מארס האחרון. הציוץ הזה עשוי להיכנס להיסטוריה בתור המקבילה הכלכלית לתחזית הבריטית באוגוסט 1914: "המלחמה תיגמר עד חג המולד" – כותב הפרשן הבכיר גדעון רקמן בפייננשל טיימס.
סבב המכסים הראשון של טראמפ על סחורות מסין בסך 50 מיליארד דולר, שהוטל בחודש יוני, לא הביא לניצחון מהיר. כעת טראמפ מתכוון להטיל מכסים על 200 מיליארד דולר נוספים. קרוב לוודאי שסין שוב תגיב במכסים בהיקף דומה. במצב זה יעמדו שתי הכלכלות הגדולות בעולם על סף מלחמת סחר כוללת, שכנראה לא תסתיים במהירות.
החברות הגדולות ביותר והמוצרים הנמכרים ביותר של ארה"ב כבר נמצאים בקו האש. אפל הזהירה בשבוע שעבר שמחירי מוצריה יעלו בעקבות סבב המכסים השני; הפתרון של טראמפ: תעבירו את הייצור לארה"ב. לאיכרים שספגו מכה בשל המכס על פולי סויה, מציע טראמפ פיצוי של 12 מיליארד דולר.
סיבות פוליטיות יקשו הן על טראמפ והן על עמיתו הסיני, שי ג'ינפינג, לרדת מהעץ – צופה רקמן. ייתכן שטראמפ יסתפק בניצחון סמלי, אבל שי אינו יכול להרשות לעצמו תבוסה סמלית. העם הסיני למד ש"מאה שנות ההשפלה" שלו החלו כאשר שושלת קינג נאלצה לוותר לסוחרים הבריטים במאה ה-19. שי הבטיח שהשפלות כאלו לא יישנו. חוץ מזה, כאשר מדובר בסין – ספק אם ממשל טראמפ יסתפק בוויתורים קטנים, שכן הפרוטקציוניסטים שבלב הממשל רואים מזה זמן רב את סין כגורם המרכזי לבעיות הסחר האמריקניות.
האופטימיים ישאבו עידוד מכך שטראמפ נסוג, אולי זמנית, מאיומיו על מקסיקו והאיחוד האירופי. המקסיקנים הבטיחו לעצב מחדש את שרשרת האספקה של תעשיית הרכב, והאירופים התחייבו לקנות מארה"ב יותר סויה וגז ולפתוח בשיחות על הסכם סחר חופשי. אבל התלונות האמריקניות נגד סין הן הרבה יותר מרחיקות לכת; הן לא נוגעות למגזים מסוימים אלא לכל המבנה של הכלכלה הסינית.
ארה"ב מתנגדת במיוחד לשימוש שעושה סין במדיניות התיעוש שלה במטרה לתפוס את ההובלה בענפים עתידניים, כגון מכוניות אוטונומיות ובינה מלאכותית. השינויים שארה"ב הייתה רוצה לראות בתוכנית "Made in China 2025" דורשים שינויים יסודיים בין ממשלת סין לבין התעשיה במדינה, להם יהיו השלכות פוליטיות ולא רק כלכליות. מנקודת המבט הסינית, זה נראה כניסיון אמריקני לשמר את עליונתה במגזרים הרווחיים ביותר של הכלכלה העולמית; שום ממשלה סינית לא תסכים למגבלות כאלה.
התחרות על הטכנולוגיות של העתיד גם מדגישה שקיים היבט אסטרטגי לתחרות הסחר – היבט שכלל אינו קיים ביחסיה של ארה"ב עם אירופה, קנדה ומקסיקו. סין היא היריבה הממשית היחידה של ארה"ב על תואר המעצמה הדומיננטית של המאה ה-21. לכן, במקביל לכך שמלחמת הסחר משקפת את הפרוטקציוניזם ארוך הימים של טראמפ, היא גם מהווה ביטוי לשינוי מקיף יותר במצב הרוח האמריקני. רבים בממסד האמריקני, הרבה מעבר לממשל טראמפ, סבורים שהזירה הכלכלית היא הטובה ביותר להתמודדות עם סין. בכירים במפלגה הדמוקרטית קוראים להטיל על סין מכסים בקולניות שאינה נופלת מזו של טראמפ.
רקמן אומר, שהסכנות הטמונות בעימות האמריקני-סיני גדלות עוד יותר משום ששני הצדדים משוכנעים שהצדק נמצא איתם ורק איתם. האמריקנים בטוחים, כי מאחר שלסין יש עודף מסחרי עצום מולם – הם יסבלו יותר ממלחמת הסחר ולכן ימצמצו ראשונים. הסינים בונים על התוהו ובוהו הפוליטי בוושינגטון ועל רגישותו של הבוחר האמריקני לעליית מחירים. שני הצדדים מתכוננים למאבק; קרוב לוודאי שהוא לא יסתיים עד חג המולד.

תאריך:  14/09/18   |   עודכן:  14/09/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
מי שהועסקו בקמפיין טראמפ ובבית הלבן שלו הוחתמו על חוזים האוסרים עליהם לדבר בגנותו. מה קורה כאשר הם הופכים לפרשנים ומרואיינים בתקשורת?
איתמר לוין
מחקר חדש טוען ששינויי האקלים יגדילו את מספר הסופות ההרסניות ויגבירו משמעותית את עוצמתן. מדענים אחרים חולקים על הממצאים
איתמר לוין
אדם טוז מציג ב-Foreign Affairs את האמת הלא-ידועה על 2008. בחלק זה: האם הכלים שפעלו במשבר הקודם יצליחו לפעול גם במשבר הבא?
איתמר לוין
אדם טוז מציג ב-Foreign Affairs את האמת הלא-ידועה על 2008. בחלק זה: מה שהפך את המשבר לגלובלי לא היו הבנקים האמריקניים אלא האירופיים
איתמר לוין
במאמר בעיתון גארדיאן מתייחס אהרונסון בן ה-93 למחלוקת סביב חלקה של פולין בשואה ומזהיר מפני שכחת לקחי מלחמת העולם השנייה
רשימות נוספות
37% לימין-מרכז באיטליה  /  איתמר לוין
האמירות של טראמפ: נכון, תלוי הקשר, לא נכון  /  איתמר לוין
כוכבים בשירות ביה"ד הבינלאומי  /  איתמר לוין
שיאני הפערים בארה"ב  /  איתמר לוין
כבר מביטים לעבר 2020  /  איתמר לוין
האם הקונגרס ייצבע בכחול  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il