X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אירן עשויה להיעזר ברוסיה כדי לעקוף את האיסור האמריקני על רכישת נפט מתוצרתה בעוד שבועיים - אך הסיכוי לכך נמוך, מדווח פייננשל טיימס
▪  ▪  ▪
בית זיקוק בטהרן [צילום: וחיד סאלמי, AP]

ממשל טראמפ חושש שרוסיה תסייע לאירן לעקוף את העיצומים המחודשים על ייצוא הנפט שלה, אשר ייכנסו לתוקף בעוד שבועיים כחלק מנסיגתה של ארה"ב מהסכם הגרעין – מדווח (יום ב', 22.10.18) פייננשל טיימס.
ארה"ב דורשת מכל מדינות העולם להפסיק לרכוש נפט אירני ב-5 בנובמבר, ומאיימת שחברות שירכשו נפט אירני – לא יוכלו לפעול בתחומה. עד כה התקשתה וושינגטון לשכנע מדינות אחרות, התומכות בהסכם הגרעין, להפסיק את רכישת הנפט מאירן, למרות שסעודיה הבטיחה להגדיל את תפוקתה כדי להשלים את החסר.
החשש כעת הוא, שטהרן תשכנע את מוסקבה למכור נפט אירני בשוקי העולם. פקיד בכיר בממשל אמר לעיתון: "אני מציע לרוסיה אפילו לא לחשוב על זה. האינטרס הרוסי הוא שלא לסייע לאירן להפר את העיצומים האמריקניים". האזהרה באה לקראת ביקורו במוסקבה של היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון. לאחר מכן יבקר בולטון באזרבייג'אן – עוד יצואנית נפט הגובלת באירן.
רוסיה התנגדה לפרישתה של ארה"ב מהסכם הגרעין, עליו גם היא חתומה, וכידוע מוסקבה וטהרן הן בעלות בריתו המרכזיות של בשאר אסד. בשבוע שעבר ביקר במוסקבה שר הנפט האירני, ביג'אן נמדאר זנגאנה, לשיחות על שיתוף פעולה וייצוב שוק הנפט העולמי על-ידי הגדלת התפוקה.
הממשל האמריקני מנהל מזה חודשים מאמץ חובק עולם, במטרה להביא את לקוחותיה של אירן – ובהם הודו, קוריאה הדרומית ויפן – להפסיק לרכוש ממנה נפט. אולם בשבועות האחרונים אמרו פקידים אמריקנים בפומבי, כי הממשל מוכן להעניק פטורים מיוחדים לכמה מן הלקוחות אם אלו יפחיתו את הרכישות מאירן. "אנחנו מוכנים לעבוד לגופו של מקרה עם מדינות שיפחיתו את הצריכה", אמר דובר משרד החוץ.
ארה"ב ביקשה גם מרוסיה להגדיל את התפוקה שלה במקום אירן, ורוסיה אכן החלה בהגדלה לפני חמישה חודשים: היא הוסיפה 400,000 חביות ליום וכעת מפיקה 11.4 מיליון חביות. הנשיא ולדימיר פוטין אף אמר, כי הוא צופה שהייצוא יגדל ב-300,000-200,000 חביות ליום בחודשים הבאים, אחרי הטלת העיצומים על אירן. ייתכן שאירן תנסה להיבנות על גידול זה, כדי להעביר נפט מתחומה לרוסיה כדי שהאחרונה תייצא אותו.
פייננשל טיימס מציין, כי מומחים אומרים שיהיה קל לזהות העברת נפט אירני לרוסיה. אין צינורות המחברים בין השתיים, ולכן ההעברה תצטרך להתבצע במיכליות בים הכספי – אשר יתגלו במהירות בצילומי לווין. לדבריהם, חברות הנפט הרוסיות – הממשלתיות והפרטיות כאחת – לא ירצו להסתכן בעיצומים אמריקניים ולא יארזו מחדש נפט אירני.
תרחיש אפשרי אחר הוא שימוש בנפט אירני בבתי זיקוק רוסיים, כך שרוסיה תוכל לייצא יותר נפט משלה. שתי המדינות מנהלות מזה שנים מו"מ על "נפט תמורת סחורות", ומסרו שלפני מספר חודשים הגיעו להסכם בדבר מכירת נפט אירני תמורת סחורות רוסיות. אולם קיימת ספקנות רבה בנוגע ליישומו בפועל של הסכם כזה. גם כאן ההערכה היא, שרוסיה לא תסתכן בעיצומים אמריקניים נוספים על אלו שהוטלו עליה ממילא בשל פלישתה לאוקראינה ובשל התערבותה בבחירות ב-2016.

תאריך:  22/10/18   |   עודכן:  22/10/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
פרופ' אפרים ענבר
בהעדר החלטה נחושה וברורה מצד ארה"ב או טורקיה להתמודד עם התוקפנות של אירן במזה"ת, ישראל היא היחידה שיכולה לסכל את השאיפות של אירן להשתלטות על האזור
ראובן לייב
לא ניתן, אמנם, להתעלם מכך שאירן תשיג בסופו של דבר את הפצצה המיוחלת שלה, אלא שעם זאת עלינו להסתייע במעצמות הזרות כדי לפעול נגד רוע הגזירה
איתמר לוין
החלטות שגויות של ממשלת אירן הן הגורם המרכזי לצניחת שער המטבע המקומי, והעיצומים האמריקניים רק החמירו מצב קשה - טוען מאמר ב-Foreign Affairs
איציק וולף
שר הביטחון הצהיר כי בידי ישראל מידע על מתקנים ביטחוניים נוספים באירן ובביירות שטרם נחשפו ושייחשפו בעיתוי הנכון    תקף את בנט: החליט לפרק את הממשלה ויורה בתוך הנגמ"ש
מירב ארד
בהודעה רשמית של הארגון נמסר כי היא "ניהלה בדיקות בכל האתרים ברחבי אירן שהיה צריך לבקר בהם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il