X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ניו-יורק טיימס מנתח: סעודיה נמצאת בלב מדיניותו המזרח-תיכונית של טראמפ, הן מול אירן והן בסוגיה הפלשתינית, ומעורבותו של הנסיך מוחמד ברצח העיתונאי יוצרת בעיות לארה"ב ולבעלות בריתה
▪  ▪  ▪
מוחמד. פגיעה במוניטין [צילום: אלכסי דרוזינין, ספוטניק]

הסתבכותו של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, בפרשת רצח ג'מאל חאשוקג'י פוגעת במערך הבריתות שמנסה ממשל טראמפ להקים במזרח התיכון, ובמיוחד במערך נגד אירן שבמרכזו סעודיה וישראל – כותב (24.10.18) ניו-יורק טיימס.
מוחמד נתן עדיפות מוחלטת לחזית מול אירן והפגין אדישות כלפי השאלה הפלשתינית, ודיבר בגלוי על האינטרסים המשותפים לארצו ולישראל. כעת מודאגות ישראל, איחוד האמירויות ובעלות בריתו האחרות של מוחמד מפני השלכות הפרשה. פרשנים אומרים, כי ישראל כבר הושפעה משום שבפועל הוקפא הניסיון לבנות קואליציה בינלאומית נגד ההשפעה האיזורית של אירן – הקדימות הראשונה במעלה של בנימין נתניהו.
שגריר ארה"ב לשעבר בישראל, דן שפירו, אמר לטיימס: "סעודיה חייבת להיות בלב הקואליציה הזאת. כרגע לא נראה סביר שיימצא איזשהו חבר קונגרס או מנהיג מערב-אירופי שיהיה מוכן לשבת להתייעצויות עם יורש העצר". נזק מתמשך למעמדה של סעודיה באזור עלול להשפיע על כל ההתרחשויות בו, מלוב ועד תימן, ולהקשות על ממשל טראמפ להציג את תוכנית השלום שלו בין ישראל לפלשתינים ולקדם את החזית מול אירן – שתי העדיפויות שלו במזרח התיכון.
איחוד האמירויות הוא המדינה הערבית הקרובה ביותר לסעודיה ונלחם לצידה בתימן נגד המורדים החות'ים הנתמכים בידי אירן. שתי המדינות מאוחדות גם ברצון להדוף את האיסלאם הקיצוני מבית מדרשם של האחים המוסלמים במצרים ובלוב. הנזק התדמיתי לסעודיה הופך אותה לשותף פחות אטרקטיבי, אך לאיחוד האמירויות יש יותר מדי מה להפסיד את תיטוש את הברית עם ריאד.
במקביל, ההסתבכות הפומבית של מוחמד היא אוצר מבחינת מתנגדיה של סעודיה – הן אלו התומכים באיסלאם הקיצוני והן אלו התומכים באירן. סעודיה, איחוד האמירויות ומדינות אחרות הטילו סגר על קטר, בטענה שהיא תומכת בטרור ומתערבת בענייניהן הפנימיים של מדינות אחרות. קטר נתנה לתקשורת הפועלת בתחומה – במיוחד ערוץ אל-ג'זירה - יד חופשית מאז היעלמו של חאשוקג'י, לפרסם את כל הפרטים על הפרשה.
גם טורקיה יצאה נשכרת והנשיא רג'פ טאיפ ארדואן השתמש בפרשה כדי לפגוע קשות במוניטין של מוחמד, יריב ביומרה להנהיג את העולם המוסלמי. כאשר אפשר ארדואן לשירותי המודיעין שלו לחקור את הפרשה, הוא שמר על הסיפור בכותרות במשך שבועות, תוך שהוא מגביר את הלחץ על ריאד ועל וושינגטון שאינן מצליחות למצוא פתרון למשבר.
לעומת זאת, האירנים ובעלי בריתם שומרים על שתיקה, תוך שהם נוקטים גישה יותר מרחיקת ראות מבחינה אסטרטגית. בטהרן סבורים, כי אם ארה"ב תיטוש את מוחמד – לא תהיה לו ברירה אלא לפנות לרוסיה ולסין, שהן בעלות בריתה של אירן. המטרה הבסיסית של אירן הייתה מאז ומתמיד להפריד את סעודיה ממה שהיא מכנה "הפרויקט האמריקני-ציוני". גם ממשלת סוריה, חיזבאללה והחות'ים לא מצאו סיבה לשפוך נפט על מדורת ההסתבכות של מוחמד; מבחינתם מדובר בהרס עצמי שלא צריך להתערב בו.
מבחינת המדינות הקטנות יותר (כמו כוויית ובחריין) והעניות יותר (מצרים וירדן), ההימור הבטוח ביותר היא לתמוך בסעודיה או לשמור על שתיקה עד שהסערה תחלוף. ההנחה היא שאין תחליף למוחמד ושאחרי שתסתיים פרשת חאשוקג'י לא יהיה מנוס מלהתדיין איתו.

תאריך:  24/10/18   |   עודכן:  24/10/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם ישראל נפגעה מחאשוקג'י
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אף אחד לא מסתבך
ארי כספי  |  24/10/18 18:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס התייצב לצדה של סעודיה בפרשת חאשוקג'י כדי לא לאבד את הסיוע הכספי שלה ולנקום בקטר. גורמים בכירים בפתח מעריכים כי פרשת חאשוקג'י תשרת בסופו של דבר את הרש"פ
עמי דור-און
במהלך שנות קיומו של חוזה השלום עם ירדן נהגה ישראל, כמחווה של רצון טוב, להזרים לממלכה הירדנית, בעיקר בשנים ברוכות מים, כמויות שעלו בהרבה על מה שנקבע בחוזה המקורי
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מגלה שחברת הייעוץ הבינלאומית הכינה עבור ממשלת סעודיה דוח, שייתכן שמילא תפקיד ברדיפת שלושה ממתנגדיה הבולטים בטוויטר
אסתר שניאורסון גרי
בערבה נישארו 30 קמ"ר של קרקע שהופרתה על-ידי חצי תריסר קיבוצים. למרות שפורמלית יוחזרו הקרקעות לריבונות ירדן, הן תוחכרנה לישראל לאורך שנים (לא חשבו ש-25 עוברים ביעף)
איתמר לוין
טראמפ צריך להבהיר לסעודיה שרצח של מתנגד משטר הוא חטא בל-יסולח - ולא להרוס את שיתוף הפעולה החיוני איתה מול המשטר הרצחני באמת: זה שבטהרן
רשימות נוספות
מנוחין ישתתף בוועידה בסעודיה  /  איתמר לוין
"בכירים סעודים מעורבים ברצח חאשוקג'י"  /  איתמר לוין
מנוחין מחרים את יורש העצר  /  איתמר לוין
אמברגו על סעודיה?  /  איתמר לוין
פשוט ומסובך  /  איתמר לוין
הצד האפל של נסיך הקסם  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il