X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
דיילי טלגרף שואל: האם בריטניה צריכה להמשיך להגן על אירופה? יש העונים בצורה חיובית ללא היסוס; יש הטוענים שמדינות אירופה צריכות לעשות יותר, ולשחרר את בריטניה וארה"ב להתמודד עם סין
▪  ▪  ▪
טכס זיכרון לחללי המלחמה [צילום: מאט דונהאם, AP]

במלאת מאה שנה לסיומה של מלחמת העולם הראשונה (יום א', 11.11.18), הציג דיילי טלגרף לשני מומחים במדעי המדינה את השאלה: האם בריטניה צריכה להמשיך ולהשתתף בהגנתה של אירופה? למרות שהיא פורשת מהאיחוד האירופי, הממלכה נשארת חברה בכירה בברית נאטו.
האויבים מחפשים נקודות חולשה
ר"ט הווארד סבור שהתשובה חיובית. הסיבה איננה האיומים מצד רוסיה וסין, שהם פחותים מאלו של המלחמה הקרה. הסיבה גם איננה עוצמתה הצבאית של בריטניה. הסיבה היא מצבו השביר של האיחוד האירופי, הנתון ללחצים מצד הבדלנים קטלוניה, משבר התקציב באיטליה, בעיית המהגרים והאפשרות לבדלנות מתוך בריטניה.
כל אויב של בריטניה – ולדימיר פוטין או טרוריסט ג'יהאדיסט - מחפש חולשות אותן יוכל לנצל, מסביר הווארד, והם לא יהססו להכות אם יחושו שהיא חלשה מבחינה פוליטית מכדי להגן על עצמה. בריטניה צריכה להיות ערה למידה בה נכונים אויבים לפגוע במי שהם בזים לו או חוששים ממנו. זה מה שהוביל לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, כאשר הצבא הגרמני חיפש נקודות חולשה בנכונותה של צרפת להתייצב לצידה של רוסיה ובנכונותה של בריטניה להגן על צרפת.
אחת הטרגדיות של האיחוד האירופי היא שמבנהו המלאכותי עלול לגרור לאי הבנות לאומיות, שמשקיפים מבחוץ עלולים לטעות בהבנת חשיבותן. מחויבות של בריטניה להגנת אירופה בעולם שאחרי הברקזיט, תפיג במחי יד את האשליות הללו. היא תבהיר שהברקזיט, או כל מתח פוליטי אחר, לא יפגע במערכת הביטחונית ובאינטרסים המשותפים. בריטניה יכולה להמשיך ולחלוק עם צרפת את משאביה הביטחוניים החשובים ביותר ולהמשיך ולתרום לפעילות האיחוד בחו"ל כשותף חיצוני.
מחויבות כזו גם תזכיר שהברקזיט מחזק את החברה הבריטית ואת זו של בעלות בריתה. כאשר ישרתו תחת דגלם שלהם ולא עבור סופר-מדינה מלאכותית בדמות האיחוד, לחיילים הבריטים יהיו יותר הזדהות, מסורת ורוח לחימה מאשר לעמיתיהם באירופה. וזה ייעשה ללא עירובו של כסף אירופי העלול להשפיע על קבלת ההחלטות בלונדון, כך שהצבא הבריטי ינוהל בידי מי שמכיר אותו טוב יותר מכל אחד אחר.
יותר פעילות באזור הודו-סין
ג'יימס רוג'רס משיב על השאלה בשלילה. האסטרטגיה המסורתית של בריטניה הייתה להתנגד למעצמה החזקה ביותר, התוקפנית ביותר והמאיימת ביותר ביבשת, ובמיוחד – למנוע מבלגיה והולנד ליפול לידיה של מעצמה כזאת. שום מדינה לא תרמה עוצמה צבאית ותעשייתית כמו זו שהעמידה בריטניה גם נגד גרמניה וגם נגד ברית המועצות. אפילו בשנות ה-2000 נותרו 10,000 חיילים בריטים בגרמניה, אך הם אמורים להשלים את נסיגתם עד שנת 2020.
חידוש האיום הרוסי לאחר הפלישה לאוקראינה ב-2014 חייב את בריטניה לשנות את המסלול, והיא שיגרה חיילים לאמן את צבא אוקראינה. היא גם שיגרה 800 חיילים לאסטוניה ו-150 לפולין כדי להתנגד לתוקפנות הרוסית. כעת יש לבריטניה בכוח התגובה המהיר יותר חיילים מאשר כל מדינה אחרת, כולל ארה"ב. היא גם מחויבת להחזיר עתודות בגרמניה לצורך תנועה מזרחה במקרה של משבר. בריטניה גם שיגרה את חיל-האוויר המלכותי לשמי המדינות הבלטיות והים השחור, ובשנה הבאה תפעל בשמי איסלנד.
במקביל, עם התחזקותה של סין ושינוי ההתמקדות של ארה"ב באזור הודו והאוקיינוס השקט, הגבירה בריטניה את פעילותה במזרח. עם השקת נושאת המטוסים המלכה אליזבת, הצי המלכותי שב ומגביר משמעותית את כוחו ומרחיב את פריסתו העולמית. הקמת בסיסים לוגיסטיים בבחריין ובעומאן מעמיקה עוד יותר את הפעילות באיזור. לאור זאת, ולנוכח החשיבות הכלכלית העצומה של אזור סין והודו, האם צריכה בריטניה להמשיך להגן על אירופה?
כן ולא, משיב רוג'רס. מבחינה אנוכית, בריטניה אינה יכולה להתעלם מהאיום הרוסי. אבל בעיקרון, מדינות נאטו האחרות צריכות לעשות יותר. גרמניה, איטליה, ספרד והולנד – מדינות גדולות ועשירות, שיכולות להגן על אירופה – הפכו לקצת יותר מאשר טרמפיסטים. הדבר נכון בעיקר לגבי גרמניה, אשר למרות העודף התקציבי העצום שלה – ממשיכה להקטין את תקציב הביטחון שלה, וזאת למרות שהיא מחויבת להגיע עד 2024 להוצאה של 2% מהתמ"ג. רוג'רס מעיר, כי הדבר מדהים עוד יותר לנוכח שהעובדה שגרמניה מטילה ספק פומבי במחויבות של בריטניה וארה"ב להגנת אירופה, בעוד היא עצמה משקיעה מדי שנה 30 מיליארד דולר ברווחתה ובתעשייתה במקום בביטחון.
הנשיא דונלד טראמפ לא התקבל בהתלהבות בלונדון, אבל הוא צודק בטענותיו נגד ההשתתפות הבלתי-מספקת של אירופה בהוצאות הגנתה. במקום לבזבז זמן על יצירת "ריבונות אירופית", מציע רוג'רס, עדיף שגרמניה, איטליה, ספרד והולנד יוציאו יותר על הגנתן ויספקו יותר כוחות לוחמים שיוכלו להתמודד עם האתגרים בפניהם ניצבת נאטו – וכך ישחררו את ארה"ב ובריטניה לעסוק באתגרים הניצבים בפניהן לבדן.
ארה"ב ובריטניה בוודאי שאינן יכולות לסגת מן היבשת, מדגיש רוג'רס, משום שרק הן יכולות להפעיל ממנה את טילי הגרעין טריידנט. אבל הולכים ומתקרבים לקיצם הימים בהן שתי המדינות יכולות להגן לבדן על בריטניה, משום שאתגרים חשובים יותר מחכים להן מעבר לים.

תאריך:  11/11/18   |   עודכן:  11/11/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בריטניה פורשת מהאיחוד
איתמר לוין
בריטניה ואירלנד אינן מבינות זו את זו, והתוצאה עלולה להיות שלא תהיה הסכמה בשאלת המעבר בין אירלנד לצפון אירלנד - ולא יהיה הסכם על הברקזיט
איתמר לוין
מיי תביא השבוע לאישור ממשלתה את ההסכם אליו הגיעה עם האיחוד האירופי: בריטניה תישאר לפרק זמן מוגבל במעטפת המכס האירופית, ולאחר מכן יימצא פתרון לשאלת הגבול האירי
איתמר לוין
דומיניק ראב דיווח לפרלמנט: הסוף נראה כעת היטב, ואם כי נותרו קשיים - נוכל לנווט את דרכנו ביניהם; פתרנו את רוב הסוגיות ואנו בונים יחדיו את הצורה בה ייראו היחסים העתידיים ומשיגים התקדמות של ממש
איתמר לוין
ההפיכה בצ'ילה שהפילה את סלוודור איינדה הסוציאליסט עיצבה את השקפת עולמו של ג'רמי קורבין ומשפיעה עליה עד היום - מסביר דניאל פינקלשטיין בטיימס
איתמר לוין
טיימס מדווח על זעם גובר במפלגה השמרנית על ראש הממשלה - הן מצד תומכי הפרישה מאירופה והן מצד מתנגדיה. המצב הפנימי מערער את מעמדה מול ראשי האיחוד
רשימות נוספות
אין הסכם על הברקזיט   /  איתמר לוין
מיי שוקלת בחירות בזק בחודש נובמבר  /  איתמר לוין
הספר המלוכלך על ג'ונסון  /  איתמר לוין
פשוט ומסובך  /  איתמר לוין
ברקזיט אחד, 27 מדינות  /  איתמר לוין
"לא אתגעגע לעיתונות הבריטית"  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il