X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
גווין ניוסום הוא המושל החדש של קליפורניה - מדינה שהתוצר שלה הוא השישי בעולם. לוס אנג'לס טיימס מציג את האתגרים הפוליטיים שיעמדו בפניו עוד לפני שייכנס לתפקידו בחודש ינואר
▪  ▪  ▪
ניוסום. מתנגד חריף לטראמפ [צילום: ריץ' פנדרונצ'לי, AP]

רוב תשומת הלב בבחירות האמצע בארה"ב (6.11.18) ניתנה למירוצים לקונגרס, אבל לצד זאת בחרו האמריקנים מושלים ב-36 מדינות. החשובה שבהן היא קליפורניה: מדינה שהתוצר השנתי שלה עומד על 27.5 טריליון דולר – נתון שהיה ממקם אותה במקום השישי בעולם, אם הייתה מדינה עצמאית. לתפקיד נבחר המועמד הדמוקרטי, גווין ניוסום, אשר יוביל גם את ההתנגדות החריפה ביותר לממשל הפדראלי של דונלד טראמפ – כותב לוס אנג'לס טיימס.
ניוסום הוא סגן המושל השלישי בלבד ב-70 השנים האחרונות המצליח להפוך למושל, והוא יידרש לפנות במהירות למעשים. "אומץ לשנות" – זו הייתה ססמת הבחירות שלו. בתקופת המעבר עם המושל היוצא, ג'רי בראון, יהיה על ניוסום לצלול לעמקי ענייניה של קליפורניה, כולל הכנת תקציב בתיאום בין השניים, שבועות רבים לפני שייכנס לתפקידו בחודש ינואר.
ניוסום יצטרך גם לתאם עמדות עם הדמוקרטים האחרים שנבחרו למשרות במדינה, שרובם יהיו חדשים בהן – בדיוק כמותו; איש מהם לא רץ על מצע של מתינות. הם ימצאו בבירה סקרמנטו בית מחוקקים דמוקרטי, שבשנתיים האחרונות קידם אג'נדה אנטי-טראמפית בוטה. רוב הפעילות שלו עלתה יפה, שכן בראון חתם על חוקים הנוגעים להגירה ולאיכות הסביבה. טראמפ מצידו מתעלם מקליפורניה, למעט ניסיון כושל של ממשלו לבקש מבית המשפט לחסום את אחת החקיקות בתחום ההגירה.
בראון מתח ביקורת על טראמפ רק לעיתים רחוקות; ניוסום היה הרבה פחות מרוסן. בנאום הניצחון שלו הוא לא הזכיר את טראמפ, אבל הרמז היה ברור ביותר: "אלו היו שנתיים ארוכות, אבל הלילה – המדינה הגדולה ביותר בארה"ב משמיעה את ההצהרה הגדולה ביותר. אנחנו אומרים בצורה ברורה ביותר: הגיע הזמן להפסיק את הפוליטיקה של התוהו ובוהו ושל האכזריות".
ניוסום אימץ בחום את הרעיונות המרכזיים של המפלגה הדמוקרטית; הוא תומך בביטוח בריאות לכל, אומר לוס אנג'לס טיימס בציינו את העיקרי שבהם. אז האם הוא יוביל בשנה הבאה לחקיקה בהתאם? בסיס המפלגה עשוי לדרוש זאת, ויהיה זה מבחן לניוסום בימיו הראשונים כמושל. אם הוא יבקש סבלנות, יטענו הגורמים הפרוגרסיביים במפלגה שהוא תבוסתן בנושא. ויהיו עוד נושאים שהדמוקרטים ינסו לדחוף, אחרי שבראון (דמוקרט גם הוא) הטיל עליהם וטו, בעוד אנשי החינוך הגבוה בממשל כבר הודיעו שיבקשו עוד תקציב בשנה הבאה.
היחסים בין מושלים חדשים לבין בית המחוקקים היו לעיתים קרובות מתוחים. המושל לשעבר גריי דייוויס, מיהר לטעון – לאחר שנבחר בשנת 1998 בהפרש של 20% - שתפקידו של בית המחוקקים הוא "לממש את החזון שלי". חמש שנים מאוחר יותר, ערב הבחירות, הוא חתם על שורה של חוקים ליברליים בניסיון בלתי מוצלח לזכות בתמיכת בסיס המפלגה הדמוקרטית.
בראון – שכיהן כמושל כבר בשנות ה-70, כאשר חלק מן המחוקקים הנוכחיים טרם נולדו – זכה לכבוד רב מצד עמיתיו הדמוקרטים. לעומת זאת, על ניוסום הם יסתכלו כאדם שזה מקרוב בא. הוא אומנם היה סגן המושל בשמונה השנים האחרונות, אבל לא היה לו מגע עם הבית. מנהיגי הסנאט ואסיפת הנבחרים, מצידם, ימשיכו בתפקידיהם – ורוב המחוקקים היו שם לפני ניוסום וכנראה גם יהיו שם אחריו. הם יצטרכו למצוא את הדרך לחלק את הכוח. ניוסום גם עשוי לנסות ולהשתמש לשם כך בנסיונו ובהצלחותיו של בראון.
מצד שני, בראון בן ה-80 היה צריך לטפל בתיקון הרבה מן הכשלים שנותרו בקליפורניה מהמאה ה-20, ואילו ניוסום בן ה-49 רוצה להיות המושל הראשון של המאה ה-21. ניוסום ואחרים שייכנסו לתפקידיהם בחודש ינואר, אינם רק חלק מפרק חדש בקורותיה של המדינה, אלא גם מייצגים סוג חדש של דמוקרטים, אשר נוצרו בתקופה בה העיקר הוא לבחור צד ולא לבנות גשרים בין המפלגות. כיצד יפעל כמנהיג המפלגה במדינה וכמושל של מיליונים שאינם מסכימים איתו – זו שאלת המפתח, קובע לוס אנג'לס טיימס.

תאריך:  11/11/18   |   עודכן:  11/11/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אומץ לשנות את קליפורניה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
2.7 טריליון אולי, לא יתכן 27 ל"ת
בן הארץ  |  11/11/18 17:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
המוסלמי הראשון המכהן בתפקיד תוקף בחריפות את טראמפ, קורא להגביר את האחדות בתוך הקהילות וגאה באפס הסובלנות של משטרת לונדון כלפי האנטישמיות
איתמר לוין
גורלה של החקירה בפרשה הרוסית תלוי בשמונה אנשים, כולל שר המשפטים בפועל, שר המשפטים היוצא, התובע המיוחד, סנאטורים וכמובן השר הבא
איתמר לוין
אנקרה של ארדואן מתרחקת מוושינגטון, מתקרבת לטהרן ומוסקבה - ויש לכך השלכה ישירה על המתרחש בסוריה, מסביר Foreign Affairs
איתמר לוין
170 מיליון דולר השקיע ג'יי.בי פריצקר במרוץ המוצלח שלו לתפקיד מושל אילינוי. תחרות משפחתית ושנאה לטראמפ עומדים מאחורי ההתמודדות, סבור אקונומיסט
איתמר לוין
ועדת המודיעין בבית הנבחרים עשויה לחדש את החקירה בפרשה לאחר שתעבור לידי הדמוקרטים, ורוברט מולר יזכה לגיבוי ממנה - צופה USA Today
רשימות נוספות
37% לימין-מרכז באיטליה  /  איתמר לוין
האמירות של טראמפ: נכון, תלוי הקשר, לא נכון  /  איתמר לוין
כוכבים בשירות ביה"ד הבינלאומי  /  איתמר לוין
המנצחים והמפסידים  /  איתמר לוין
השווקים לא מושפעים מהקונגרס  /  איתמר לוין
הנשים, טראמפ ו-2020  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il