X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
300,000 צרפתים יצאו לרחובות במחאה על עליית מחירי הדלק, והביאו לידי ביטוי את הכעס הגובר על הנשיא. כעת הוא מבטיח לשנות את סגנונו
▪  ▪  ▪
שובן של הבריקדות [צילום: דוד וינסנט, AP]

חגורת הבטיחות הצהובה – זהו סמלה של תנועת המחאה הספונטנית נגד נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הצוברת תאוצה. בסוף השבוע שעבר יצאו 300,000 צרפתים לרחובות ברחבי המדינה נגד הנשיא, חסמו כבישים ושיבשו את החיים. מפגין אחד נהרג ו-400 נפצעו בהתנגשויות עם נהגים ושוטרים.
צ'רלס ברמנר, כתב טיימס בפריז, טוען ש-70% מן הצרפתים תומכים בתנועת "חגורת הבטיחות". הם מרוכזים ב"צרפת הנשכחת" – עיירות בפריפריה שתושביהן תלויים במכוניות, ואשר זעמם התפרץ בשל עליית מחירי הדלק. לאחר שלא הצליח לדכא את ההתקוממות באמצעות הטלוויזיה, העביר מקרון את המשימה לידי ראש הממשלה, אדוארד פליפה. נכון לעכשיו, הממשלה מסרבת להפחית את המס על הדלק וטוענת שמאחורי המחאה עומדת החזית הלאומית של מארין לה-פן, אשת הימין הקיצוני אותה הביס מקרון בבחירות אשתקד.
לדברי ברמנר, התנועה מסמלת את כשלונו של מקרון בביצוע השינוי שאותו הבטיח לצרפתים. בחו"ל הוא עדיין זוכה להערכה רבה, אבל בביתו פנימה – הנשיא בן ה-40 הוא כבר סחורה משומשת ומעורר סלידה במיוחד בקרב המעמדות הנמוכים המרגישים שנותרו מחוץ לכלכלה המודרנית.
בשנתו הראשונה השיג מקרון רפורמות ראויות לציון, אל מול מחאות ושביתות. הוא הקל את חוקי העבודה הנוקשים וקיצץ את זכויות היתר של עובדי חברת הרכבות הממלכתית. אבל האבטלה נותרה ברמה של 9%, הצמיחה מקרטעת והמיסוי הכבד גורם לרבים להרגיש שדבר לא השתנה. מקרון נראה שחצן. לפחות מ-30% מהצרפתים יש דחה חיובית עליו, וכמעט 80% מסכימים שהוא "הנשיא של העשירים". הוא סופג ביקורת בשל ניהול נשיאות חשאית בעזרת צוות של נאמנים צעירים, תוך שהוא מחזיק קצר את חברי מפלגתו באסיפה הלאומית.
מקרון הוא הקורבן של חוקה מלוכנית, היוצרת ציפיות בלתי מעשיות ממנהיגי צרפת – מסביר ברמנר. הרעיונות שלו לשנות את צרפת נתמכו בתחילה בידי רבע בלבד מן הבוחרים, אך נצחונו על לה-פן תייג אותו כמושיע. כל הנשיאים – למעט ז'ורז' פומפידו – הציגו את עצמם כחדשנים מאז יצר שארל דה-גול את החוקה הנוכחית ב-1958. צרפת התאכזבה מהם במהירות. זה היה גורלם של פרנסואה מיטראן, ז'אק שיראק, ניקולה סקרוזה ופרנסואה הולנד.
תקופת כהונתו הנוכחית של מקרון תימשך עד 2022 ויש לו מרווח נשימה. הוא נהנה מרוב פרלמנטרי מוצק, בחירתו כמעט וחיסלה את המפלגה הסוציאליסטית ופגעה קשות ברפובליקנים שמימין. מקרון נחוש בדעתו להמשיך ברפורמות, והיעד הבא שלו הוא קיצוץ בגמלאות ובקצבאות. הוא טוען, כי בסופו של דבר יבואו צמיחה וקיצוצי מס שיכניסו יותר כסף לכיסיהם של הצרפתים.
ואולם, מקרון חייב לקצץ את הוצאות המדינה, המהוות 56% מהתוצר – השיעור הגבוה ביותר במדינות המפותחות. המשמעות היא קיצוץ נוסף בשירותים הציבוריים, להם הצרפתים קשורים מאוד. הקיצוצים הללו הם אחד הכוחות המניעים העיקריים מאחורי תנועת "חגורת הבטיחות", הדורשת ש"העשירים" ישלמו יותר תמורת בתי ספר ובתי חולים – וזה אומר: המגזר העסקי, לו מנסה מקרון לסייע.
אם מקרון לא ישיג שיפור מהיר בכלכלה, התוצאה עלולה להיות עלייה בכוחם של הלאומנים והפופוליסטים. בחודש מאי יתקיימו בחירות לפרלמנט האירופי, ומקרון מציג את עצמו כמנהיג האירופי המתייצב מול הגל הלאומני. הכעס עליו עלול לשחק לידיה של לה-פן ולהוביל לנצחונה בעוד חצי שנה; נכון לעכשיו, מפלגתה מובילה על פני זו של מקרון. ידידיו של מקרון אומרים שהוא קלט את המסר ומתכוון לשנות את סגנונו. רמז לענווה יהיה הרבה לנשיא שאמר לפני הבחירות, שצרפת רוצה להימשל בידי "מישהו כמו יופיטר".

תאריך:  25/11/18   |   עודכן:  25/11/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
לצד ההישגים המדעיים החלקיים, תחנת החלל הבינלאומית היא מופת ליכולת של מדינות לשתף פעולה ולשמור על ערוצי תקשורת גם בזמני משבר, כותב טיים
איתמר לוין
פרישה מהאיחוד האירופי ללא הסכם היא האפשרות הגרועה ביותר, טוען פיליפ סטיבנס בפייננשל טיימס. לדעתו, יש ללכת למשאל עם שני
איתמר לוין
אקונומיסט מזהיר שפרישה בריטית מהאיחוד האירופי בלא הסכם, תחולל תוהו ובוהו מהסוג המפיל ממשלות וחותר תחת האמון בהליך הדמוקרטי
איתמר לוין
סין משקיעה סכומי עתק בפרויקטים ברחבי העולם, אך לא עושה זאת לשם שמים. הם משרתים את מטרותיה הגיאופוליטיות ולעיתים הופכות את המקבלות לבנות ערובה שלה
איתמר לוין
כסף סיני זורם להוליווד ולצידו דרישה ברורה: להציג את סין באור חיובי. זהו חלק ממסע תעמולה מקיף לשיפור תדמיתה של המדינה בעולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il