X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פקיד בכיר בארמון בקינגהאם ביקש במאי 1995 לרכוש יאכטה חדשה עבור המלכה אליזבת ומשפחתה, והזהיר שחשיפת הבקשה תהיה "אסון של יחסי ציבור"
▪  ▪  ▪
"בריטניה". משימוש ב-1997 [צילום: AP]

המלכה אליזבת ביקשה בחשאי מהפרלמנט במאי 1995 לממן יאכטה חדשה לבית המלוכה – חושף (שבת, 29.12.18) העיתון טיימס.
פקיד בכיר בארמון בקינגהאם כתב אז למשרד ראש הממשלה, כי המלכה "תשמח מאוד" לקבל יאכטה חדשה, אבל ציין שיהיה זה אסון של יחסי ציבור אם היא תבקש זאת בפומבי. את המסמך חשף פיליפ מרפי מאוניברסיטת לונדון בארכיון הלאומי הבריטי. היה זה לאחר שממשלתו של ג'ון מייג'ור הודיעה שהיאכטה "בריטניה" תצא משירות אך שנתיים לפני שהדבר נעשה בפועל.
סר קנת סקוט, סגן המזכיר הפרטי של המלכה, כתב ב-5.5.1997: "בכוונה לא התערבתי בהתכתבות האחרונה, שכן השאלה האם תהיה יאכטה חילופית היא עניינה של הממשלה, ומשום שהדבר האחרון שאני רוצה הוא כותרת בעיתון האומרת 'המלכה דורשת יאכטה חדשה'. בה בעת, אני מקווה שברור לכל הנוגעים בדבר, כי שתיקתו של הארמון אין משמעותה שהמלכה אינה מגלה עניין רב בסוגיה. להפך: באופן טבעי, המלכה תשמח מאוד אם ניתן יהיה למצוא דרך לספק לאומה במאה ה-21 את אותו שירות ש'בריטניה' סיפקה ב-43 השנים האחרונות".
טיימס מציין, כי הדעה הרווחת עד כה הייתה שהמלכה לעולם לא הייתה לוחצת על הממשלה בנושא פוליטי כה רגיש. דובר הארמון אף טען בשנת 2003, כי "המלכה והדוכס מאדינבורו [הנסיך פיליפ] מעולם לא הביעו דעה על הדרך בה הנושא טופל וגם לא יעשו זאת". אולם מכתבו של סקוט מצביע על ההפך.
המכתב נשלח לריצ'רד ויליאמס, פקיד במשרד ראש הממשלה. סקוט כתב, כי המלכה מודעת לכך שהועלו מספר הצעות להחלפת היאכטה ושכמה מהן "מושכות מאוד". המלכה גם ביקשה לוודא שמומחים יבדקו היטב את הנושא, ובמידת הצורך – גם שרים, ושההצעות השונות "קיבלו תשובה מלאה וסבירה".
סקוט הביע את התקווה, שהרעיונות ייבחנו תחילה בהתאם לאפשר מימושם ולאחר מכן בהתאם למחירם, ושרק לאחר מכן תידון השאלה כיצד לממן את היאכטה. "אני משער, שזו לא תהיה תשובה מספקת עבור מי שטוענים שפשוט אין מספיק עודפים לכך בתקציב הביטחון", הוסיף. הוא גם כתב, שהנסיך פיליפ - אשר הקדיש לנושא מחשבה רבה - מציע לפרק את "בריטניה" ולהשתמש בחלקים לבניית יאכטה חדשה.
טיימס מזכיר, כי "בריטניה" הושקה זמן קצר לאחר עלייתה של אליזבת לכס המלוכה בשנת 1952 ועוצבה על-פי טעמה, אך בשנות ה-90 היא הפכה להיות יקרה מדי ולא הייתה דרך להצדיק מבחינה ציבורית את המשך השימוש בה. ממשלתו של מייג'ור החליטה שהיתרונות הפוליטיים והכלכליים של רכישת יאכטה חדשה עולים על המחיר הצפוי – 60 מיליון ליש"ט – אך היא לא נרכשה עד שמייג'ור הוחלף בידי טוני בלייר, שהתנגד לרכישה ומנע אותה.
מאז עלו מספר הצעות לרכישת יאכטה חדשה. 50 חברי פרלמנט שמרנים הציעו שהלוטו יגייס את 120 מיליוני הליש"ט הדרושים כיום, ליאכטה שתהיה "סמל לבריטניה הגלובלית" בעידן שאחרי הברקזיט. "בריטניה" עוגנת עיום בנמל אדינבורו ופתוחה לביקורים.

תאריך:  29/12/18   |   עודכן:  29/12/18
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 טוני בלייר  טוני בלייר
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
נשיא בית המשפט העליון של ארה"ב, ג'ון רוברטס, הפך ללשון המאזניים בין השמרנים לליברלים - בעידן של הקצנה פוליטית ונשיא החותר תחת העצמאות השיפוטית
איתמר לוין
טען בביקור הפתע שלו, כי ממשלו אישר העלאת שכר של למעלה מ-10% לחיילים, הראשונה מזה עשור    האמת: מדובר ב-2.6% וההעלאות ניתנות מאז 1983
איתמר לוין
אמזון, AT&T ופייסבוק הצטיידו בחודשים האחרונים בעורכי דין בכירים ממשרד המשפטים שעסקו בתחום ההגבלים - עדות לחזית הבאה אליה הן נערכות
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מצביע על ההשלכות הביטחוניות הקשות של הבקרזיט    תראו מי רוצה שהברקזיט יתממש ותבינו לבד את ההשלכות: ולדימיר פוטין
איתמר לוין
בכירה שעסקה ברכש בממשל אובמה ועברה לאמזון, יצרה קשר עם בכירה בממשל טראמפ בנוגע להקמתו המתוכננת של פורטל ממנה עשויה אמזון להרוויח מיליארדים
רשימות נוספות
האיחוד בוחן: דחייה של הברקזיט  /  איתמר לוין
37% לימין-מרכז באיטליה  /  איתמר לוין
האמירות של טראמפ: נכון, תלוי הקשר, לא נכון  /  איתמר לוין
פתרון לתעלומת כריסטי  /  איתמר לוין
דרוש ברקזיט מה-BBC  /  איתמר לוין
משבר בהנהגה, לא בכלכלה  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il