X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
סין לא תגיב בתוקפנות על הצעדים האמריקנים נגדה, אלא תבחר בזירות עימות אחרות - בסביבתה המיידית ובאו"ם, סבור דייוויד רני
▪  ▪  ▪
יקנו יותר מארה"ב [צילום: אנדי וונג, AP]
סכנה של אומרי-הן
שי ג'ינפינג אינו עוצר, אך הצלחתו אשתקד להסיר את המגבלה על משך כהונתו מציבה בפניו סיכון חדש: שמא יוקף באומרי-הן חלשים. סיכון נוסף הוא מלחמת ירושה קשה, אם בריאותו תתערער. הצמיחה תואט שוב ל-6.2%, התוצר יגיע ל-9,807 דולר לנפש, האינפלציה תהיה 2.8% והגרעון בתקציב - 4% תוצר. הממשלה תצטרך להתמודד עם שלושה אתגרים מרכזיים: זיהום האוויר הקטלני, סיכון בבנקאות הצללים ועוני באיזורי הכפר.

הנשיא שי ג'ינפינג והמפלגה הקומוניסטית הסינית יכולים לרשום לעצמם הישג נדיר: הם איחדו את ארה"ב סביב הצורך להתעמת עם ארצם. עם זאת, אותה הסכמה תסתיר אי-הסכמה משמעותית בין שני מחנות - מציין דייוויד רני, הכתב הראשי של אקונומיסט בבייג'ינג, ב-The World in 2019.
המחנה האחד מורכב מרוב יועציו של דונלד טראמפ לביטחון לאומי, הגנרלים שלו, ראשי המודיעין ושתי המפלגות הקונגרס. הללו רואים את סין כאיום לנורמות הבינלאומיות, ומאשימים אותה בניצול כוחה הדיקטטורי כדי להציף את העולם בסחורות זולות, לגנוב סודות מסחריים אמריקניים, להתגרות בבעלות בריתה של ארה"ב ולדכא את אוכלוסייתה.
המחנה השני כולל אדם אחד: דונלד טראמפ. כמי שפועל בעצמו בצורה חסרת תקדים, הוא עשוי להביע הערצה ליכולתה של סין לשבור כל כך הרבה כללים ולצאת בשלום. הוא יברך אותם של מדיניות "סין תחילה", ואז יציע שארה"ב תנהג באותה צורה. ב-2019, כמו בעבר, יתאר טראמפ את בעלות בריתה של ארצו כמי שתופסות עליה טרמפ וכמי שצריכות לשלם בעצמן על הגנתן. הוא ישפוך צוננים על הנורמות הבינלאומיות ועל שיח זכויות האדם.
אבל רעיון גדול פשוט יאחד את שני המחנות, צופה רני: הם יסכימו שסין מבקשת להפוך למעצמת-על כלכלית, טכנולוגית וצבאית על חשבונה של ארה"ב. טראמפ וצוותו ינסו לפעול במהירות, במה שהם רואים כהזדמנות האחרונה לבלום את סין. ייתכן שיוצעו חוקים שיקשו על חברות סיניות לרכוש עסקים ונכסים בארה"ב. הקונגרס עשוי לאיים לשלול תמיכה פדרלית מאוניברסיטאות המפעילות קורסים במימון סיני. סוכנויות הביון עשויות לחשוף מידע חסר תקדים על הריגול והתקפות הסייבר של סין.
התגובה הסינית לכל או עשויה להפתיע, ממשיך רני. למרות שהשנה נפתחת בדיבורים רבים על מלחמת הסחר בין שתי המדינות, היא לא תסתיים כך. מנהיגי סין לא ייהנו מהשנה הנכנסת. הצמיחה תואט; המדינות אשר לוו כספים מסין לבניית תשתיות יתקשו להחזיר אותם; מדינות מוסלמיות יגנו את רדיפת בני דתן. על-מנת לשמור על השקט הפנימי, מנהיגי סין עשויים להיות פייסנים מכפי שרבים צופים.
שי ועמיתיו לא יגיבו על המכסים האמריקניים בדולר מול דולר. הם יפתחו בפני משקיעים אמריקנים ומערביים תחומים שנכון לעכשיו חסומים בפניהם, יקלו את הדרישות על השקעות משותפות וירכשו סחורות אמריקניות במיליארדי דולרים. יש לסין סיבות טובות להימנע מהחרפה במלחמת הסחר, ובראשן החשש מבריחת משקיעים זרים. יהיו חברות אמריקניות יוציאו בכל זאת מסין חלק מהייצור, ובייג'ינג תפעל במרץ רב להכניס במקומן חברות אירופיות, יפניות ודרום-קוריאניות. בשל כל אלו, יחסי הסחר בין ארה"ב לסין דווקא יתחזקו השנה - צופה רני.
בטווח הקצר יתעמתו סין וארה"ב בזירות אחרות. בייג'ינג לא תסייע לוושינגטון בהפעלת לחץ על פיונגיאנג; להפך: היא תקל את העיצומים על קוריאה הצפונית ולא תסכים אפילו לדבר על הטלתם של חדשים. סין תיטול סיכונים בים סין הדרומי, כאשר תציב מערכות נשק חדשות בשוניות אלמוגים שנויות במחלוקת. הסיכון להתנגשות בין כוחות סין לכוחות ארה"ב יהיה גבוה. הדיפלומטים הסינים, בעיקר באו"ם, יתייצבו לעיתים קרובות לצידה של רוסיה.
רני מסכם באומרו, כי העולם צריך להדק חגורות לקראת סוג חדש של עימות בין ארה"ב לסין. זו לא תהיה מלחמת סחר וגם לא מאבק ערכים בנוסח המלחמה הקרה. זה יהיה יותר סוג של בלימה הדדית: חומה גדולה של חוסר אמון.

תאריך:  21/01/19   |   עודכן:  21/01/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
סוריה תיכנס השנה לתהליך שיקום מהיר במיוחד, אך אסד ומקורביו ידאגו לכך שהכל ייעשה בדרכם שלהם - גם מסיבות פוליטיות וגם עבור כיסיהם
איתמר לוין
פרקליטו של הנשיא אומר שהמו"מ על הקמת טראמפ טאואר במוסקבה נמשך חודשים רבים מעבר למה שהיה ידוע עד כה    ניו-יורק טיימס: זוהי הגרסה השלישית של טראמפ ואנשיו בנוגע לקשריו עם רוסיה בעת הקמפיין
איתמר לוין
ראש ממשלת בריטניה תציג מחר את תוכניתה החדשה לפרישה מהאיחוד האירופי    סאנדיי טיימס חושף: התובע הכללי לשעבר וחבר פרלמנט בכיר דנו בתוכניות לנטילת סמכויות הברקזיט מן הממשלה והעברתן לפרלמנט
איתמר לוין
ברק אובמה החל ודונלד טראמפ ממשיך בריסוק מעמדה של ארה"ב במזרח התיכון. רוסיה היא כעת היחידה שיש לה יחסים טובים עם כל השחקנים
איתמר לוין
מולר הכחיש את הדיווח של האתר, ממנו השתמע שיש לו הוכחות של ממש לכך שטראמפ הדיח את מייקל כהן לעדות שקר - אבל צריך לשים לב לנוסח ההכחשה ולמה שמולר לא אמר, כותב וושינגטון פוסט
רשימות נוספות
"ההשבתה יכולה להימשך שנים"  /  איתמר לוין
אריה ברח מכלוב וטרף אישה בת 22  /  איציק וולף
האיחוד בוחן: דחייה של הברקזיט  /  איתמר לוין
ריאליטי קוריאני מתמשך  /  איתמר לוין
מודי או גנדי  /  איתמר לוין
"לא יהיה ברקזיט בלי הסכם"  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il