X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ברק אובמה החל ודונלד טראמפ ממשיך בריסוק מעמדה של ארה"ב במזרח התיכון. רוסיה היא כעת היחידה שיש לה יחסים טובים עם כל השחקנים
▪  ▪  ▪
חיילים אמריקנים בסוריה [צילום: AP]

בשנת 1972 גירש נשיא מצרים, אנואר סאדאת, את היועצים הסובייטים מארצו והכין את הבמה לעשרות שנים של הגמוניה אמריקנית. בשנת 2013 ויתר הנשיא ברק אובמה על מעמד זה, כאשר סירב לנקוט בפעולה צבאית נגד השימוש שעשה בשאר אסד בנשק כימי, ומאוחר יותר חתם על הסכם הגרעין עם אירן.
דונלד טראמפ שיגר טילים לסוריה בתגובה לשימוש נוסף בנשק כימי והוציא את ארה"ב מההסכם עם אירן, אך הוא מיטלטל בין איומים למחוץ יריבים לבין דיבורים על יציאה כוללת מהאיזור. בין השניים, השני צפוי לגבור - סבור אנטון לה-גוארדיה, סגן עורך חדשות החוץ של אקונומיסט. מדי פעם יכפו האירועים על טראמפ לנקוט בפעולה, אבל לרוב הוא יהיה מרוחק מהמזרח התיכון עוד יותר מאשר אובמה.
התוצאה תהיה חוסר ודאות, חוסר יעילות ותוהו ובוהו מתמשך. ייתכן שיהיו הסכמים חלקיים בסוריה, בתימן ובלוב, ללא פתרון בר קיימא למלחמות אלו. "תוכנית המאה" לסיום הסכסוך הישראלי-פלשתיני תהיה בגדר פג, אם בכלל תיוולד. העיצומים על אירן לא יפילו את ההנהגה הדתית אלא יחזקו את הקיצונים. הג'יהאדיסטים יחפשו הזדמנויות חדשות.
באווירה זו, הסכנה של מלחמות חדשות - אפילו כאלו שיפרצו בטעות - תגבר השנה. הפלת מטוס הביון הרוסי אשתקד בידי כוחות נ"מ סוריים, שחשבו שמדובר במטוס ישראלי, מלמדת כיצד הדברים עלולים להשתבש כאשר כה הרבה כוחות פועלים בשטח כה קטן. אחד הסיכונים הוא מלחמה בין ישראל לבין אירן ובעלות בריתה ובראשן חיזבאללה. סיכון אחר הוא מלחמה בין טורקיה לבין כוחות סוריים ואירן ורוסיה המגבים אותם.
הפוליטיקה במפרץ הפרסי תהיה מתוחה. הירצחו של ג'מאל חאשוקג'י ערער את מעמדם של המלך סלמאן ויורש העצר מוחמד, דבר העלול להוביל להגברת הדיכוי בסעודיה, ליותר תככים בארמון ולהחריף את המאבק עם קטר וטורקיה. הסימפטיה של טראמפ למשטרים סמכותניים מזינה את חוסר היציבות, אך הוא חושש יותר מאובדן חוזים לסין ורוסיה.
ואכן, רוסיה ממצבת יותר ויותר את עצמה כמעצמה חסרת התחליף במזרח התיכון. כאשר התערבה בסוריה ב-2015 היא הצילה את משטרו של אסד והוכיחה שהיא מתייצבת לצידן של בעלות בריתה. בדרך הפגינה רוסיה את יכולותיה הצבאיות ויצרה קטלוג של מערכות למכירה. רוסיה היא היחידה הנהנית מיחסים טובים עם כל השחקנים באיזור, החל מישראל ועד אירן. המפתח לכל פתרון בסוריה מצוי בידיה, לא בידי ארה"ב - מדגיש לה-גוארדיה.
ישראל, סעודיה וכמה מנהיגים ערבים אחרים שיבחו את טראמפ תוך סיכון של יחסיהם העתידיים עם הדמוקרטים. אך מדינות המפרץ סבורות שהוא ידיד הפכפך, דעה שהתחדדה לנוכח אמירתו לפיה "מלך סעודיה לא היה שורד שבועיים בלעדינו". לאור זאת, רוסיה מספקת מינוף מועיל מול האדישות האמריקנית.
גם סין סוללת נתיבים למזרח התיכון. יש לה בסיס ימי בג'יבוטי שבקרן אפריקה וספינות המלחמה שלה פוקדות את נמלי המפרץ. כלקוחה הגדולה ביותר של נפט מהמפרץ, יש לסין אינטרס חיוני בבטחונו של האיזור. אבל סין תתמקד בעסקות כלכליות. את ההתערבות בבעיות המדיניות והביטחוניות היא תותיר לארה"ב - או לרוסיה במקומה.

תאריך:  20/01/19   |   עודכן:  20/01/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוף ההגמוניה האמריקנית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
דברי הבל של לוין
מושיקו  |  20/01/19 15:37
2
פספוס מכל הכיוונים
אלטע קאקער  |  20/01/19 23:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יבקר בחודש הבא בדמשק ויפגש עם הנשיא בשאר אסד לאחר נתק ממושך. ביקורו הצפוי של עבאס יעניק לגיטימציה פלשתינית לפשעי המלחמה שביצע בשאר אסד נגד בני עמו למורת רוחו של הרחוב הפלשתיני
עמוס גלבוע
כבעבר כל הפרשנויות האפוקליפטיות לא מחזיקות מים    ארה"ב תוציא אומנם את הכוח הקטן שלה, אך לא ממעבר טנף האסטרטגי    אינה זונחת את האינטרס המרכזי שלה: צמצום השפעת אירן וסילוקה מסוריה    לפי שעה גם הכורדים לא הופקרו לציפורני הטורקים
מרדכי ליפמן
פ. ויליאם אנגדהל: "אכן נרקמה תוכנית קונספירטיבית, במעורבות בריטית ואמריקנית, ובמיוחד בממשלת ג'ימי קרטר, נגד משטרו של השאה, התוכנית נועדה להגביר את הסלידה הציבורית האירנית מהשאה, על-מנת להמריץ הפיכה אזרחית"    "ממשל קרטר", כך טוען עוד אנגדהל, "החל לבקר את מדיניות ממשל השאה ולהפעיל עליו לחץ בינלאומי בטיעונים על הפרות בוטות של 'זכויות האדם'"
יורם אטינגר
מזכיר המדינה מייק פומפיאו והיועץ לביטחון לאומי ג'והן בולטון מתמקדים באיומים הכבדים על אינטרסים אמריקנים, כולל הבטחת קיום משטרים ערביים פרו-אמריקנים
רפי לאופרט
עד כה הותיר טראמפ בידי ישראל חופש פעולה כמעט מלא בעזה, ובסוריה, ובלבנון סייע בתאום ובעיצוב המודוס אופרנדי מול רוסיה    נראה שזה עומד להיות המצב גם בעתיד   
למהלך האמריקני ולאופן בו יתפרש על-ידי השחקנים האזוריים ועל פעולותיהם, תהיינה השלכות על ישראל בתחום האסטרטגי ובתחום הביטחון השוטף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il