X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מקור: טיימס (09/04/2019)
האם ייצוא הנשק הבריטי לסעודיה חוקי

בריטניה, סעודיה ותימן

בית משפט בבריטניה מתבקש לקבוע, כי נשק מקומי משמש את סעודיה להפרת החוק הבינלאומי בתימן. רצח חאשוקג'י מרחף מעל התביעה - מדווח העיתון טיימס
▪  ▪  ▪
לוחמים התומכים במורדים החות'ים [צילום: האני מוחמד, AP]

מעטים הם התימנים מן השורה אשר שמעו אי-פעם את השם ג'מאל חאשוקג'י. אבל הירצחו של העיתונאי הסעודי בידי שירותי הביטחון של ארצו, בפקודתו של הנסיך מוחמד בן סלמאן, עשוי להשפיע על מלחמת האזרחים הממושכת והעקובה מדם המתחוללת בארצם, כותב טיימס הלונדוני. הקונגרס הצביע בעד הפסקת הסיוע האמריקני למלחמה בתימן, שמוחמד הוא העומד מאחורי המעורבות הסעודית בה.
ממשלות גרמניה והולנד החליטו (בניגוד לארה"ב) להפסיק לחלוטין את מכירות הנשק לסעודיה. ממשלת בריטניה נמנעה מצעד דומה, והיא גם מנהלת מאבק משפטי נגד עתירה המבקשת לקבוע שמכירת הנשק לסעודיה אינה חוקית. מאז 2015 מכרה בריטניה לסעודיה נשק ב-4.7 מיליארד ליש"ט, ובית המשפט התבקש לקבוע האם קיים סיכון ממשי שהוא יופעל נגד אזרחים בתימן תוך הפרת החוק הבינלאומי.
אבל למרות הלחץ הבינלאומי הגובר, אין סימנים של ממש לכך שסעודיה מוכנה להפסיק את התערבותה בת ארבע השנים בתימן. הנשיא דונלד טראמפ יטיל וטו על החוק המפסיק את הסיוע. שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט, יצא להגנת עסקות הנשק בין שתי הממלכות, באומרו שהן מעניקות ללונדון מנוף מול ריאד. האנט עצמו מנהל מאמץ דיפלומטי להביא לפתרון הסכסוך בתימן, אך בינתיים ללא הצלחה.
המורדים החות'ים, הנתמכים בידי אירן, כבשו את הבירה צנעא, ואז התערבה סעודיה בראש קואליציה הכוללת גם את מצרים, איחוד האמירויות ומדינות נוספות. מוחמד הוא שהחליט להתערב, מיד לאחר שהתמנה לשר ההגנה ולפני מינויו ליורש העצר. הוא רצה להיות השר הסעודי הראשון המנצח במלחמה איזורית, וההערכות הן שגם כיום מוחמד יסתפק במשהו פחות מאשר כניעה חות'ית. כל דבר פחות מניצחון מוחלט יעלה מיד את השאלה, בשביל מה השקיעה סעודיה דם וממון במדבריות תימן – ולכן קלושים הסיכויים להסדר מדיני.
וכך, מה שהחל כמלחמת אזרחים בין קבוצות תימניות, הופך מדי יום לסכסוך סבוך יותר, והמשבר ההומניטרי מחמיר גם הוא מדי יום. האבידות בקרב האזרחים בשל פעילות הקואליציה הסעודית גדלות ללא הרף; בתחילת השבוע היו שבעה ילדים בין 13 ההרוגים בהפצצה של מחסן בסמוך לבית ספר בצנעא.
בשנת 2017 זכתה ממשלת בריטניה בתביעה דומה, לאחר שבית המשפט קיבל את טענתה לפיה ריאד חוקרת מקרים בהם נהרגים אזרחים, וכי הציוד שהיא מוכרת לסעודיה מוריד את האבידות בקרב האזרחים משום שהוא משפר את יכולת כיוון ההפצצות. בעתירה שהוגשה השבוע נטען, כי ההתפתחויות שחלו מאז אותו פסק דין – כולל דוח של האו"ם מאוגוסט אשתקד – מלמדות ששוב אין בסיס עובדתי לפסיקה הקודמת.
בחודש פברואר קבעה ועדה בין-מפלגתית בבית הלורדים, כי בריטניה נמצאת "בצד הלא-נכון של החוק" בכך שהיא ממשיכה לספק את הנשק. לדברי הוועדה, הממשלה אינה מבצעת בדיקות משלה בשאלה האם נשק בריטי משמש להפרת החוק הבינלאומי, אלא סומכת על דוחות סעודיים בלתי אמינים. רבים מדוחות אלו הוגשו בידי הגנרל אחמד אל-עסירי, אשר ככל הנראה פוטר מתפקידו כסגן ראש שירותי הביטחון בשל מעורבותו ברצח חאשוקג'י. הרצח אינו נזכר בתביעה, אך מרחף מעליה; פסק הדין צפוי במחצית השנייה של השנה.

תאריך:  11/04/19   |   עודכן:  11/04/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
אליזבט רימיני
למרות מה שמקובל לחשוב, היו רגעים בהיסטוריה בהם השלום היה בהישג יד    עיוורון של מנהיגים גרם לאיבוד הסיכוי, ולא - אלה לא הרגעים שאתם חושבים עליהם    האם אנחנו בפתחו של רגע נוסף כזה?
עליס בליטנטל
נשמע נורא? יותר נורא שמחבלים רוצחים ומתכנני פיגועים יושבים בקייטנות בתי הסוהר, ומשם, הודות לעצימת העין של שלטונות השב"ס, הם ממשיכי בעזרת הטלפונים הניידים שלהם להיות המאסטר-מיינד של מתכנני הפיגועים הבאים    ואנו - אלה שמשלמים בדם עבור התנאים המופרכים והמופרזים המוענקים להם בבתי הסוהר
איתמר לוין
ארבעת ילדיו של העיתונאי שנרצח קיבלו בתים בשווי 16 מיליון דולר, מקבלים 40,000 דולר לחודש ועשויים לקבל עוד עשרות מיליונים אם יחונו את הרוצחים
איתמר לוין
חצרו של המלך סלמאן הורתה לבדוק עשרות אסירים ואסירות, וכמעט בכל המקרים המליצו הרופאים לאשפזם מיד לאחר שגילו סימני התעללות, עינויים ותת-תזונה
שאול מנשה
אוכלוסיית היהודים פחות מ-21 מיליון, זכו ב-180 פרסי נובל    המוסלמים 1.5 מיליארד, זכו רק ב-3 פרסי נובל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il