X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פייננשל טיימס: אנשי החצר מפיצים לאומנות תוקפנית כחלק מגיבוש התמיכה ביורש העצר. בשל כך גובר החשש שמי שלא ייראה נלהב די הצורך, עלול להישלח לכלא
▪  ▪  ▪
התחיל אחרי 9/11 [צילום: חסן עמר, AP]

חברת ההפקות הסעודית UTURN ספגה ביקורת בעקבות סרטון פרסומת בן עשר שניות, בו נראה אדם לבוש גלביה לבנה יושב בכס המלכות המפורסם של "משחקי הכס". שמרנים בממלכה טענו, כי זהו עלבון למשפחת המלוכה. זוהי הדוגמה האחרונה לגל של אולטרה-שמרנות הסוחף את סעודיה בשלוש שנותיו של יורש העצר מוחמד כאדם החזק בממלכה, כותב פייננשל טיימס.
הרפורמות של מוחמד גרמו לצעירים לקוות לשינויים כלכליים וחברתיים מרחיקי לכת, אבל יורש העצר גם גרם לתגובה פטריוטית מצד חוגים שמרניים. תומכיו של מוחמד טוענים שהתגובה השמרנית היא הוכחה לכך שהרפורמות שלו עובדות. אלא שיש מי שרואים אותה בדאגה, כתפיסה מוקצנת של "הלנו אתה אם לצרינו" מצידם של אותם שמרנים.
באווירה בה אפילו רמז להתנגדות למשטר עלול להוביל לבית הכלא, יש החוששים שאם ייראו כמי שאינם תומכים די הצורך במוחמד – הם יאבדו את עבודתם ואולי אפילו את חרותם. הם סופגים התקפות חריפות במדיה החברתית, מצד מי שקוראים בגלוי לכלוא אותם.
לדברי פייננשל טיימס, בסעודיה רואים את שורשיו של הגל הלאומני דווקא באנשי חצר המלוכה, המשתמשים בצורה תוקפנית במדיה החברתית כדי לקדם את התמיכה בתוכניות הכלכליות של מוחמד ובמדיניות החוץ האסרטיבית שלו. תחילה הייתה זו ביקורת על הממשלה שספגה התקפות ברשתות, וכאשר מוחמד עמד במרכזה של פרשת רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י – החל להישמע הכינוי "בוגדים" כלפי מי שלא הביעו תמיכה מספקת בממשלה לדעת מבקריהם. סעוד אל-קטרי, יועצו רב ההשפעה של מוחמד, נחשב למי שהחל את הקמפיין, ובסעודיה חוששים שהוא ממשיך לפעול מאחורי הקלעים למרות שפוטר בשל מה שתואר כחלקו ברצח חאשוקג'י.
סעודיה מתחבטת בשאלת הזהות הלאומית מאז הוקמה בשנת 1932. במשך שנים חינכו בתי הספר את ילדי הממלכה להאמין, שהם מוסלמים תחילה, ערבים לאחר מכן וסעודים רק במקום השלישי. אבל לאחר שנחשף הקשר של סעודים למתקפות 9/11 ולמזימות טרור בבריטניה, ביקשה הממשלה לחזק את הזהות הלאומית כדי להיאבק בקיצוניים כאלה. זה החל בשורה של "ועידות לדו-שיח לאומי" ונמשך בקביעת חג לאומי – לראשונה בתולדות הממלכה – בשנת 2005.
בעידן הנוכחי, סעודים מציגים תמונות של המלך סלמאן ושל מוחמד בפרופילים שלהם ברשתות החברתיות. בבנייני משרדים נתלות תמונות ענק של האב ובנו על-רקע ירוק – צבעו של הדגל הסעודי. חברות מסחריות מפרסמות מודעות פטריוטיות לרגל אירועים לאומיים.
מוחמד נהנה מתמיכה רבה ברפורמות שהוא יוזם, אשר בין היתר מאפשרות לנשים לנהוג ולעבוד לצד גברים ללא חשש מפני משטרת הדת מטילת המורא. אבל אחרים חוששים מפני תוצאות הלוואי של תופעות אלו. "גדלתי בתקופה בה בחנתי הכל במשקפיים דתיות: האם זה אסור או מותר. כעת שמו בצד בן-לילה את הדת בלי להכניס ערכים חברתיים אחרים, וזה מדאיג אותי", אומרת אשת מקצוע בת 40. היא גם מעירה, שיום אחד ניתן לתייג אותה כאיסלמיסטית, וביום אחר – כליברלית.
בתגובה להתקפות עליהם, עברו מנהלי UTURN למגננה, וכעת הם משתמשים בלשון לאומנית משלהם. "תארו לעצמכם שאני מפחד בכל פעם בה אני יוצא מהמדינה או נכנס אליה", אומר היו"ר קסווארה אל-חטיב בסרטון תגובה. "אני מתנצל בפני כל מי שפגענו בו, אבל אני מדגיש שאנחנו חלק מהאומה. אנחנו הראשון להגן על ארצנו. UTURN היא חייל של האומה".

תאריך:  19/05/19   |   עודכן:  19/05/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
ד"ר יהושע קרסנה
בשמונה השנים שמאז ההפיכה במצרים, התמקדה קהיר בענייניה הפנימיים על חשבון מעמדה כמדינה מובילה במזרח התיכון. מצב זה הולך ומשתנה - מאלג'יריה, דרך לוב וסוגאן ועד סיני ורצועת עזה
איתמר לוין
מסמכים של ממשלת סוריה מוכיחים שבכירים בממשל יודעים על עינויים שיטתיים של מתנגדי משטר אסד. מעשי הזוועה נמשכים למרות נצחונו של אסד במלחמת האזרחים
איתמר לוין
נענה עקרונית לבקשתו של הנשיא המצרי א-סיסי, אשר הדיח את קודמו מורסי שהיה איש הארגון    ניו-יורק טיימס: בכירים בממשל תומכים בהכרזה, הדרג המקצועי מציע צעדים מתונים יותר
שאול מנשה
"משימת החללית היא חקר פני הירח והגרביטציה שלו. המבצע מומן על-ידי אנשי עסקים ישראלים וזה מוכיח עד כמה החברה הישראלית מוכנה להשקיע במחקר המדע, שלו מייחסת ישראל חשיבות רבה למען הביטחון הלאומי והצמיחה"
איתמר לוין
המצב של 2019 תחת א-סיסי דומה לזה של 2011 תחת חוסני מובארק: צמיחה נאה, גרעון בשליטה, מדינה ענייה, בסיס תעשייתי חלש, שכר נמוך – ונשיא המנותק מצורכי עמו
רשימות נוספות
ארה"ב תמשיך לסייע לסעודיה בתימן  /  מירב ארד, איתמר לוין
להפסיק הסיוע לסעודיה בתימן  /  איתמר לוין
צבא רוסיה נצפה באזור המדבר הסורי  /  עידן יוסף
רצח חאשוקג'י? אז מה  /  איתמר לוין
עבדאללה חשוב לישראל  /  ד"ר יהושע קרסנה
לוב כמשל לקריסת המוסלמים  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il