X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
עיתונאי קנייתי המועסק בידי רשת הטלוויזיה הסינית העולמית סיפר לשבועון דר-שפיגל על גזענות מצד מעסיקיו, צנזורה קפדנית ואובדן היושרה העיתונאים
▪  ▪  ▪
הוראה של הנשיא

לייאו ליאנג מסרב להתראיין, לשוחח שלא לייחוס או לאפשר ביקור במשרדו בעיר ניירובי, בירת קניה. אפשר לחשוב שהוא מגן על סוד מדינה, אך לייאו הוא עורך בכיר ברשת הטלוויזיה הסינית העולמית, שתפקידו הוא לצייר את ארצו באור הטוב ביותר האפשרי, במיוחד באפריקה. הרשת מעסיקה 150 איש, כולל עיתונאים מסין, דרום אפריקה, בריטניה, ניגריה וקניה – אך איש מהם לא היה מוכן לדבר עם השבועון הגרמני דר-שפיגל, אפילו בעילום שם.
"סַפרו היטב את סיפורה של סין", הורה הנשיא שי ג'ינפינג כאשר ביקש בהנהלת הרשת בבייג'ינג לפני שלוש שנים. תפקידם של כתביה באפריקה איננו רק למלא הוראה זו של שי, אלא גם לשבור את ההגמוניה התקשורתית של המערב.
הסחר בין אפריקה לסין מגיע ל-200 מיליארד דולר בשנה, הרבה יותר מאשר עם ארה"ב, בריטניה או צרפת. לפני שנתיים אף הקימה סין בסיס ימי בג'יבוטי, וההערכה היא שכיום מתגוררים ביבשת מיליון סינים. סקרים מעלים שרוב האפריקנים מקדמים בברכה את החדירה הסינית, אך יש גם מי שמזהירים שמדובר בסוג חדש של אימפריאליזם.
על-מנת לשפר את תדמיתה, מפעילה סין "כוח רך". היא שלחה 2,500 חיילים לכוחות האו"ם בקונגו, מאלי ודרום סודן. היא גם מסייעת במאבק נגד מגיפת האבולה, ואף מימנה את הקמת מטה האיחוד האפריקני באדיס-אבבה. ברחבי היבשת פועלים כיום 49 סניפים של מכון קונפוציוס, המקדם את השפה והתרבות הסיניות.
המתקפה התקשורתית החלה במארס 2018, בניצוחו של תאגיד השידור "קול סין". גם סוכנות הידיעות הממשלתית, שינוהה, התרחבה וטוענת שכעת היא הגדולה ביותר בעולם. הקמפיין מורגש היטב באפריקה. מדי שנה נוטלים חלק 1,000 עיתונאים אפריקנים בתוכניות הכשרה בסין, ומשקיעים סיניים מזרימים סכומים ניכרים לאמצעי תקשורת ביבשת. תחנת הטלוויזיה סטאר-טיימס מציעה כעת את שידוריה ב-30 מדינות באפריקה וטוענת שהיא הנצפית ביותר ביבשת.
השלוחה בניירובי של רשת הטלוויזיה הסינית העולמית היא אחת הגדולות שלה מחוץ לסין, ולרשת יש כיום 79 מיליון עוקבים בפייסבוק – יותר מאשר ל-BBC ול-CNN יחדיו. הרשת טוענת שהיא עצמאית, פתוחה ושקופה – אבל דר-שפיגל מספר, כי המטה שלה בניירובי מאובטח כמו העיר האסורה של בייג'ינג בתקופת הקיסרות.
אחרי מאמצים רבים, הצליח כתב השבועון למצוא עובד אחד שישוחח איתו במקום ניטראלי. לדבריו, הרשת היא "מערכת של אפרטהייד": הסינים בצמרת, לאחר מכן הלבנים, לאחר מכן השחורים ורק בסוף – הקנייתים. הקנייתים מחויבים לתת לסינים להשתמש לפניהם בשירותים, ומותר להם להשתמש בחדר האוכל רק אחריהם. לעיתים הוא מקבל רק מחצית משכרו, והוא נקנס על כל טעות בדיווחיו, כולל טעויות הקלדה. והחמור מכל: העבודה ברשת חייבה אותו לוותר על היושרה העיתונאית, שכן הוא וחבריו אינם מייצרים חדשות אלא תעמולה של המפלגה הקומוניסטית הסינית. אז למה הוא עובד שם? כי אין לו חלופה. דיווחים רגישים במיוחד מחייבים אישור מבייג'ינג, ויש נושאים שאסור לגעת בהם: ביקורת על ממשחת סין, זכויות אדם או החוב הגדל של מדינות אפריקה לסין.
בשלוש פגישות הפסגה האחרונות של מנהיגי אפריקה וסין, הבטיחה האחרונה הלוואות, מענקים ומימון פרויקטים ב-140 מיליארד דולר; איש אינו יודע כמה מהסכום הגיע בפועל. מה שכן ברור הוא, שחלק ממדינות אפריקה מתחילות להתקשות לפרוע את ההלוואות. דוגמה בולטת היא הרכבת המהירה בין ניירובי למומבסה: קניה אינה מסוגלת לפרוע את ההלוואה הסינית ששימשה לבנייתה.
דר-שפיגל מוסיף, כי האווירה גרועה עוד יותר בכמה חברות סיניות אחרות הפועלות בניירובי. סוחר אופנועים סיני השווה אשתקד את הקנייתים לקופים; התקרית צולמה, הסיפור הגיע לעמוד הראשון של ניו-יורק טיימס ועורר זעם בקניה בהיותו דוגמה מובהקת ליחס הסיני אל המקומיים. הסוחר אולץ לעזוב את המדינה, אבל גם העובד שהצניח את האירוע נאלץ למצוא מקום עבודה אחר.
העיתונאי הקנייתי נפתלי מוואורה טוען, כי מדובר במקרה חריג, וכי ככלל – היחסים בין הקנייתים לבין הסינים טובים. מוואורה עובד בסוכנות הידיעות שינוהה, וסבור שעמיתיו המקומיים הם שמקלקלים את היחסים עם הסינים משום שאינם מבינים את תרבותם ועדיין מצויים תחת ההשפעות של השלטון הבריטי. לטענתו, כולם יוצאים נשכרים מהמעורבות הסינית באפריקה; מי שמאשימים את הסינים בניסיון לכבוש את אירופה הם בלוגרים שמקבלים משכורת משגרירויות מערביות.
לדברי מוואורה, הוא יכול לכתוב כרצונו, אך באותה נשימה הוא מציין שהממונים עליו מבטיחים שהדיווחים עולים בקנה אחד עם קו המחשבה של המפלגה. "אחרי הכל, אנחנו עובדים בשירות האינטרסים הגיאו-פוליטיים של סין".

תאריך:  26/06/19   |   עודכן:  26/06/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קנס אפילו על טעויות הקלדה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
באיזו זולה הוא היה חי היום
הגוי..  |  28/06/19 10:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
המועמד המוביל בין הדמוקרטים אינו רואה את הרפובליקנים כאויבים, ורוצה להגיע לפשרות - פשע בל-יסולח בעיני רבים במפלגתו, כותב וושינגטון פוסט
איתמר לוין
סטפני גרישם הצטרפה לקמפיין טראמפ ב-2015 והיא מהוותיקים הבודדים שנותרו לצידו בבית הלבן    בלטה בהגנה נחושה ואף לוחמנית על מלאניה טראמפ
איתמר לוין
היועץ המשפטי הראשי של אמזון מתריע: מיליוני אמריקנים מפסידים משום שאין להם ייצוג משפטי. הפתרון שלו הוא שיתוף פעולה בין הממשלה למגזר הפרטי
איתמר לוין
בריטניה תהיה חייבת לבחור בקרוב בין הקשרים הכלכליים עם סין לבין הקשרים הביטחוניים עם ארה"ב. מאמר בטיימס אומר, כי הבחירה היא קלה, ברורה וחד-משמעית
איתמר לוין
מנהיגי היבשת מעדיפים שאזרחיהם שלחמו לצד הארגון יישארו במחנות פליטים דחוסים ויסתכנו ב"צדק" העירקי - בשל שיקולים פוליטיים, מדווח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il