X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ניצולת אושוויץ אווה מוזס-קור נודעה במחוות הסליחה שלה, אך ההיסטוריונית הידועה דבורה ליפשטדט מסבירה בוושינגטון פוסט מי באמת יכול לסלוח ומתי
▪  ▪  ▪
נשיקה מהפושע [צילום: יצחק הררי, פלאש 90]

הפילוסוף הדגול מרטין בובר היה חבר בחוג התנ"ך של דוד בן-גוריון, וניצל את ההזדמנות כדי לבקש פגישה בארבע עיניים. היא נמשכה שעתיים. הנושא: האם להוציא להורג את אדולף אייכמן. בובר טען נגד ההוצאה להורג, ובן-גוריון – שהתנגד עקרונית לעונש המוות – הביא את השאלה למליאת הממשלה, שהחליטה ברוב גדול ששר המשפטים ימליץ לנשיא יצחק בן-צבי לדחות את בקשת החנינה של אייכמן.
כאשר נודעה עמדתו של בובר, יצא מעריב בכותרת: "חנינה לאייכמן? לא! שישה מיליון פעמים לא!". המשורר אורי צבי גרינברג הגיב בנימה אישית יותר: "אני לא מדבר בשם העם היהודי ולא בשם המיליונים. אני מדבר בשם עצמי. הרצח של אבי ואמי הוא העסק שלי. בובר היה יכול למחול על רצח הוריו אם הם היו מושמדים בידי אייכמן, אבל הוא ויתר הבוברים אינם יכולים לדרוש חנינה לרוצח של הורי".
ההיסטוריונית הידועה דבורה ליפשטדט נזכרה בוויכוח זה כאשר נודע לה על מותה של אווה מוזס-קור, אשר הוחזקה באושוויץ עשרה חודשים והייתה בין 1,500 זוגות התאומים שהיו קורבנותיו של יוזף מנגלה. די היה בכך כדי להפוך אותה לדמות אייקונית, אבל מוזס-קור עשתה עוד משהו: היא הודיעה שסלחה לאלו שעינו אותה, יחד עם כל מי שנטלו חלק ברצח העם היהודי.
בשנת 1995 נסעה מוזס-קור לאושוויץ יחד עם אחד הרופאים שהשתתפו ב"ניסויים", תפסה את ידו והוא סייע לה לעלות במדרגות. ב-2015 היא הופיעה במשפטו בגרמניה של אוסקר גרונינג, "רואה החשבון" של אושוויץ, החזיקה את ידיו וקיבלה ממנו נשיקה. מוזס-קור הדגישה, כי היא סולחת לפושעים אלו בשמה בלבד, אבל ניצולים רבים הוטרדו ממעשיה. הם העוו את פניהם כאשר היא זכתה לתשואות ותוארה כמי ש"מצאה בליבה" את היכולת לסלוח. ניצולים אמרו לליפשטדט – היא כותבת בוושינגטון פוסט – שמעשיה של מוזס-קור גרמו להם להיראות קשי לב.
היכולת לסלוח היא מעלה במסורת היהודית. התפילה כוללת בקשה לסליחה שלוש פעמים ביום. ראש השנה ויום הכיפורים בנויים סביב הסליחה. היהדות דורשת לסלוח למי שחטא כלפי חברו. אבל, מדגישה ליפשטט, זה בנוי על כך שהחוטא מכיר בעוול שגרם, מנסה לתקן אותו, מתחייב שלא לחזור עליו, ורק אז מבקש סליחה מן הנפגע.
סליחה אינה מטה קסם המסלק את העוול. מובן שאדם רשאי לסלוח גם בלי התהליך הזה, כפי שעשתה מוזס-קור. היא אמרה לעיתים קרובות, שהסליחה משחררת אותה מן הזעם שנאגר בליבה. זה מובן לגמרי. מה שהרגיז ניצולים רבים וילדיהם היה לא הסליחה, אלא המחוות הפומביות הדרמטיות שבהן ביטאה את מחילתה לכל הפושעים הנאצים ללא יוצא מן הכלל, כולל אלו שלא עשו דבר על-מנת לבקש סליחה. היא יצרה את הרושם, שמדובר בהענקת מחילה לכל הפושעים בשם כל הקורבנות.
כאשר הניצולים הולכים ומתמעטים, כל מה שנותר הוא הזיכרון – וזה לא דבר קטן, מדגישה ליפשטדט. הבעל-שם-טוב קבע: "בזיכרון – סוד הגאולה". אבל איזו מחילה ארצית, לא שמימית, אפשר להעניק לעמים שרצחו ושעבדו? הם והדורות שהרוויחו מן הפשעים, לא זוכים למחילה כאשר ניצול אומר "אני סולח לך", אלא כאשר הם מודים בכנות במה שאירע ומשתדלים לתקן זאת היכן שאפשר.

תאריך:  21/07/19   |   עודכן:  21/07/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
משה ניסנבוים
מעט מאוד פלאקים כאלה נותרו במצב של הפלאק שלפנינו, רובם נעלמו או עוכלו בנזקי חלודה
יצחק מאיר
ישראלים שאינם נמנים עם שום קהילה, שילדיהם כבר לא מדברים עברית, הם וילדיהם כלולים? יהודים שמבטאים את השתייכותם לעם היהודי בצדקה, בפילנתרופיה, בתמיכה בקהילה, בישראל, אבל ניפו מחייהם אפילו את יום הכיפורים, כלולים?
איתמר לוין
בעידן של הקצנה גוברת וחוסר נכונות להקשיב זה לזה, יש הרבה מה ללמוד מן הדרך בה הצליח אלי ויזל לדבר על כל הצדדים ועם בעלי כל הדעות, וגם מהתייצבותו התקיפה נגד הקיצוניות - כותבת נדין אפשטיין בניוזוויק
איציק וולף
מתוך 95 חברים במועצה הציבורית של יד ושם פקעה כבר לפני כמה שנים כהונתם של לפחות 89 חברים    למרות היעדר הקוורום החוקי המינימלי המשיכה המועצה להתכנס    יו"ר המועצה, הרב ישראל מאיר לאו, שכהונתו פקעה כבר בנובמבר 2012, ממשיך להציג עצמו כיו"ר מועצת יד ושם    יד ושם: פנינו למשרד החינוך בפברואר 2017 בנושא חידוש מינוי חברי המועצה    משרד החינוך מתחמק מתשובות על מחדל העבר ונתלה בכהונת השר החדש שצריך עוד ללמוד את הנושא
יצחק מאיר
בקיץ 1944 החלה ההשמדה המתוכננת היטב ובשבועות אחדים הוגלו, ונרצחו כשש מאות אלף יהודים במעין בליץ רצחני שמלאכי המוות בארצות הכיבוש הנאצי האחרות לא יכלו לרשום לזכותם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il