X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ראש סוכנות הביון המרכזית אינה מהססת לחלוק על טראמפ, אך אינה עושה זאת בפומבי. היא זוכה להערכה רבה מצד הכפופים לה, וקשריה המצוינים בלונדון מסייעים אף הם
▪  ▪  ▪
לא מדברת עם עיתונאים [צילום: לואיס מגנה, AP]
הפוסט הראשון של ה-CIA [צילום: אינסטגרם]

שנתיים וחצי לתוך נשיאותו של דונלד טראמפ, ברור יחסו למודיעין המוצג לו: הוא מאמץ את מה שעולה בקנה אחד עם השקפותיו ודוחה בבוז ובפומבי את השאר. מי שניצב כעת כחומה בצורה בין טראמפ לבין קהילת המודיעין היא ראש ה-CIA, ג'ינה הספל, כותב וושינגטון פוסט – במיוחד לקראת פרישתו בעוד שבועיים של מנהל המודיעין הלאומי, דן קואטס, והחלפתו בציר בית הנבחרים ג'ון רטקליף, מנאמניו הבולטים של הנשיא, לו אין שום ניסיון של ממש בתחום המודיעין.
יחסיו של טראמפ עם סוכנות הביון המרכזית ובכיריה הם הפכפכים: הוא סירב לאמץ את הקביעה (פה אחד של כל הסוכנויות) בדבר התערבות רוסיה בבחירות 2016, רמז שישים קץ למבצעים נגד קוריאה הצפונית ואפילו האשים את הסוכנות בריגול אחריו. ובכל זאת, הספל מצליחה להימנע מחיכוכים איתו – באמצעות שמירה על פרופיל נמוך.
הספל מצטרפת לעיתים קרובות לקואטס ולבכירי הביון בתדרוכי המודיעין לטראמפ, המתומצתים לכמה נקודות מרכזיות קצרות שלדעתם טראמפ חייב לדעת. טראמפ מעדיף תמונות ותרשימים על פני טקסט וטווח תשומת הלב שלו קצר במיוחד. הספל מקפידה שלא לסתור אותו ולא להתווכח עם דעותיו. אבל את רוב זמנה היא מבלה במטה ה-CIA
בעיירה לנגלי; שלא כמו קודמה בתפקידה, שר החוץ מייק פומפאו, היא מתמקדת בניהול הסוכנות ולא ביצירת יחסים אישיים עם טראמפ. בכך היא זוכה לאהדת פקודיה, שמלכתחילה היו מרוצים מכך שטראמפ מינה (בצורה יוצאת דופן) אשת מקצוע מבפנים ולא עוד פוליטיקאי מבחוץ כמו פומפאו.
הספל גם כמעט ואינה מדברת בציבור, מעולם לא התראיינה ואינה מקיימת שיחות רקע עם עיתונאים; היא הגיעה למסקנה, שמוטב שלא לענות על שאלות בכלל, וכך לא להגיע למצב בו תצטרך להביע בפומבי דעה שונה מזו של טראמפ. למרות שיש לה תואר שני בתקשורת, הספל אמרה לאחד ממקורביה לאחר שהתמנתה לתפקיד במאי 2018, כי תתן ראיון עיתונאי רק באחד משני מקרים: רע ונורא.
נטולת אגו
חוץ מזה, חיפוש אור הזרקורים מנוגד לטבעה ולהכשרתה המקצועית. הפוסט מציין, כי כמי שמשרתת בסוכנות מזה 34 שנים, הצלחותיה נבעו משמירת סודיות: היא גייסה סוכנים בבירות זרות, נטלה חלק במאבק נגד אל-קאעידה, ניהלה את פעילות הסוכנות בלונדון. מבין 18 התפקידים שלה שנחשפו רשמית, רק שניים היו גלויים: מנהלת הסוכנות וסגנית המנהל.
עמיתיה של הספל אומרים, שהיא נוהגת בחוכמה כאשר אינה מתבלטת, ומציינים שזה לא קשה לה – היא נטולת אגו. אל תטעו, הם מדגישים: זה לא אומר שהיא נעדרת שאיפות או חסרת ביטחון. "היא יודעת מיהי ומוציאה את האגו שלה מתהליך קבלת ההחלטות. זה די נדיר ב-CIA, אומר הארי קרמפטון, שהיה הבוס שלה מספר שנים.
מה שאין להספל בהתרועעויות חברתיות מחוץ לשעות העבודה, יש לה בקשרים הדוקים עם קהילת המודיעין הבריטית, בזכות העובדה – שגם היא יוצאת דופן – שניהלה פעמיים את תחנת ה-CIA בלונדון. קשרים אלו סייעו לה להדק את יחסי המודיעין הטרנס-אטלנטיים, בהם חיבל טראמפ בנאומיו וציוציו; ארה"ב ובריטניה חולקות ביניהן יותר מודיעין מאשר עם כל מדינה אחרת.
הספל הייתה בעיצומה של הקדנציה השנייה בלונדון, כאשר טראמפ בחר אותה להיות סגניתו של פומפאו. המינוי התקבל באנחת רווחה גם בלונדון וגם בוושינגטון, מדווח הפוסט, משום שהיא נתפסה כמי שתאזן לא רק את טראמפ אלא גם את פומפאו. האחרון היה חבר קונגרס מארקנסו, ללא ניסיון בתחום המודיעין. אנשי מודיעין בשתי הבירות חששו, כי טראמפ שולח את פומפאו כדי להעניש את ה-CIA אותה ראה כחלק מ"המדינה העמוקה" שלטענתו פעלה נגד הקמפיין שלו.
המנהלת בפועל
הספל יצרה עד מהרה יחסי עבודה עם פומפאו, שהתאמו לשניהם ובעיקר הגנו על הסוכנות: פומפאו בילה בעיקר בחברתו של טראמפ והספל למעשה ניהלה את ה-CIA. היא הרבתה להסתובב במשרדים והעניקה תחושת ביטחון לעובדים המקצועיים, שרבים מהם היו המומים מכך שבנאומו הראשון במטה – ליד קיר ההנצחה – הוא דיבר על גודל הקהל בהשבעתו.
לדברי אחד המקורות, גם פומפאו זכה להערכת אנשי המקצוע, משום שהביע את אמונו בהם והבטיח לגבות אותם. אחרים טוענים, כי הוא פעל יותר כבן-ברית פוליטי של טראמפ, במיוחד כאשר קבע שאירן אינה מצייתת להסכם הגרעין – בניגוד לעמדת הדרג המקצועי. בינואר השנה אמרה הספל בקונגרס, כי אירן אינה מפרה את ההסכם, ובכך אותתה שהיא תאמר את דעתה בלא להתכופף בפני איש.
כאשר מינה טראמפ את פומפאו לשר החוץ, הוא שאל אותו על מי הוא ממליץ כמחליפו. ללא היסוס, פומפאו הצביע על הספל. מבחינת אנשי המודיעין ב-CIA, הבחירה בה הייתה חזרה לבסיס: ניהול מקצועי ולא כלי פוליטי. עם זאת, הספל נדרשת לחוות דעה בנושאים פוליטיים – ועושה זאת בהליכה על הגבול הדק שבין עצה לתמיכה. כך למשל עשתה כאשר תמכה בגירוש 100 סוכנים ודיפלומטים רוסים, במהלך מתואם עם בריטניה כתגובה על הרעלתו של הסוכן לשעבר סרגיי ספירקל בבריטניה. היא אמרה לטראמפ, כי תהיה זו תגובה חזקה לפעולה הרוסית; היא לא אמרה לטראמפ לנקוט בתגובה חזקה. בסופו של דבר גירש טראמפ 60 רוסים – המספר הגדול ביותר אי-פעם.
התג המקורי באינסטגרם
בסתיו שעבר שוב מצאה הספל את עצמה במרכזו של משבר בינלאומי: רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. היא טסה לאנקרה, הקשיבה להקלטות הרצח וקבעה שיורש העצר מוחמד עומד מאחורי המעשה. טראמפ יצא בפומבי נגד ממצאי הסוכנות. הספל לא חזרה בה. היא עמדה מאחורי ממצאיה בתדרוך סגור לקונגרס, שאחריו אמר יו"ר ועדת החוץ בסנאט, הרפובליקני בוב קורקר, שהיה זה התדרוך הברור ביותר ששמע ב-12 שנותיו בקפיטול.
בניגוד לשתיקה של הספל עצמה, מציין הפוסט, הסוכנות בראשותה פועלת להעצים את הפרופיל הציבורי שלה ולהגביר את הגיוס לשורותיה. היא פתחה דף אינסטגרם, בעיקר כדי להעביר מידע לדור הצעיר. הפוסט הראשון כלל את התמונה המקורית של הספל מהתג הראשון שלה בסוכנות, לצד קמע טורקי ממשרדה – מזכרת משלוש שנותיה במדינה בתחילת הקריירה שלה.
בנאום בלואיסוויל בחודש ספטמבר שעבר, הראשון מאז נכנסה לתפקידה, אמרה הספל, כי הסוכנות מתמקדת בליבת עיסוקה: איסוף מודיעין על האיומים העיקריים ובראשם רוסיה, סין, קוריאה הצפונית ואירן. ההערכה היא, שלא יהיו ב-CIA שינויים משמעותיים בתקופת כהונתה. המורשת העיקרית שלה תהיה הגנה על הסוכנות מפני נשיא חסר רחמים, הממשיך להשתמש בקהילת המודיעין ככלי פוליטי.

תאריך:  02/08/19   |   עודכן:  02/08/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ה-CIA של ג'ינה הספל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איך התקשורת יודעת מה קורה ?
פרשנדתא  |  2/08/19 15:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
3,494 התקפות סייבר מוצלחות נגד מוסדות פיננסיים השנה בארה"ב. 460,000 התקפות מדי יום על מאסטרקארד. ניו-יורק טיימס סוקר את איומי הסייבר המתעצמים
איתמר לוין
הברית בין השתיים משחקת בגדול לטובת בייג'ינג, ולהשפעה של שי על פוטין יש השלכות חיוביות    אקונומיסט צופה שיורשו של פוטין יפנה מחדש לכיוון המערב
איתמר לוין
בנו של אוסמה בן-לאדן אמור היה לרשת את איימן אל-זווהירי הכושל והחולה. חיסולו מהווה מכה לא רק לארגונו אלא לכל תנועת הג'יהאד העולמית - מסביר דיילי מייל
איתמר לוין
ברקזיט ללא הסכם עלול לחסל את האיחוד הבריטי - מזהירים פוליטיקאים בכירים ברחבי האי    ג'ונסון נתקל בעוינות בביקורו בסקוטלנד, מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
חתנו ויועצו של טראמפ הוא המנהל מאחורי הקלעים של קמפיין 2020. הוא עצמו מתאר את מסע הבחירות, בראיון נדיר לוושינגטון פוסט, כעסק משפחתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il