X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ניו-יורק טיימס חושף כיצד מנסה אירן להמשיך לייצא נפט למרות העיצומים האמריקניים, ומהם האמצעים שהיא נוקטת במטרה למנוע מארה"ב לגלות את הפרות העיצומים
▪  ▪  ▪
בית זיקוק מדרום לטהרן [צילום: וחיד סאלמי, AP]

הם מחליפים את משרדיהם מדי מספר חודשים, שומרים מסמכים רק על נייר, מפנים את כל השיחות לסמארטפונים שלהם. אלה אינם מרגלים, אלא סוחרי הנפט האירניים – היודעים שארה"ב עוקבת אחריהם במאמץ לאכוף את העיצומים על ייצוא הנפט מן המדינה.
כמה מהסוחרים אמרו לניו-יורק טיימס, כי קיבלו הצעות מגוונות לתמורה בעד מידע: וודקה ויין אדום, תשלום חודשי של 5,000 דולר, שירותי מין, עד מיליון דולר תמורת פרטי חשבונות, ויזות לארה"ב. גם הלקוחות הזרים שרויים בפרנויה, מחשש שקשריהם עם אירן יתגלו והם יספגו עיצומים אמריקניים, והם מבקשים מהספקים האירניים המבקרים אותם להחליף מלון באמצע הלילה.
בחודש שעבר עצרה אירן 17 בני אדם בטענה שריגלו לטובת ה-CIA.
הנשיא דונלד טראמפ הכחיש מכל וכל, אירן לא אמרה מה היה טיב הריגול הנטען, אך סוחרי הנפט קלטו היטב את המסר וכמה מהם החלו למסור לממשלתם מידע על נסיונות להוציא מהם מידע. מאחר שכלכלת אירן תלויה בנפט, היא עושה כל מאמץ כדי לעקוף את העיצומים האמריקניים – וארה"ב מצידה עושה כל מאמץ כדי לחשוף פעולות אלו.
שר הנפט האירני, ביג'אן זנגנה, אסר אשתקד לפרסם את נתוני הייצוא וקבע שמדובר ב"מידע מלחמתי". לדבריו, שבעה מכל עשרה בני אדם הפונים מדי יום למשרדו ומתעניינים ברכישת נפט, אינם לקוחות אמיתיים אלא מי שמנסים להשיג מידע. מומחים מעריכים, כי ייצוא הנפט האירני צנח מ-2.5 מיליון חביות ליום לפני העיצומים לחצי מיליון בלבד כעת.
המאבק על ייצוא הנפט האירני נושא פנים גלויות בדמות הנסיונות האירניים לפגוע בתנועת המיכליות במפרץ הפרסי ובמיצרי הורמוז, אך המאבק הנסתר על המידע הוא לא פחות חשוב – מדגיש הטיימס. וושינגטון צריכה נתונים על תפוקת הנפט האירנית, המחירים, המכירות והייצוא כדי לבדוק את יעילות העיצומים, שהם חלק מרכזי במדיניות "הלחץ המירבי" על אירן כפי שמכנה אותה ממשל טראמפ.
אירן היא יעד מודיעיני קשה לפיצוח, משום שאזרחיה פועלים ברשתות אישיות המבוססות על אמון, אינם משתמשים בחלק מן הכלים של סחר הנפט הבינלאומי ומקפידים של חשאיות קיצונית. אירן מפעילה שורה של אמצעים כדי לעקוף את העיצומים, כגון כיבוי מכשירי ה-GPS במיכליות שלה, העברת נפט בין מיכליות בים הפתוח, ערבוב נפט אירני בנפט עירקי בנמל בצרה וזיוף תעודות משלוח כדי להסתיר את מקורו של הנפט.
היא גם הגבירה את אמצעי הביטחון במערכת הנפט שלה, כדי להקשות על חדירה אליה ומעקב אחריה. אלפי הברוקרים שתיווכו בעסקות בין אירן לבין הלקוחות הזרים הוחלפו בקומץ של סוחרים מורשים, הכפופים בחלוקה לארבעה פקידים בכירים במשרד הנפט. חלוקת העבודה בין האחרונים היא לפי איזורים: שר הנפט לשעבר, רוסטם האשמי, אחראי על סוריה, ושלושת האחרים – על סין, הודו ואירופה. כל עסקה נתפרת בהתאם לקונה, כמות הנפט והיעד שלו, כאשר המטרה היא לשנות כל העת את מבנה העסקות כדי להקשות לעקוב אחריהן.
הרוכשים נדרשים לשלוח נציגים לטהרן, כדרך לשמור על המידע ולוודא שמדובר בלקוח רציני. הסוחרים הונחו שלא לדבר עם לקוחות-בכוח על מחירים, הובלה ודרכי תשלום; תפקידם העיקרי הוא לקבוע האם מדובר בלקוח אמיתי או במתחזה שמטרתו להוציא מידע. אגף הביטחון של משרד הנפט מקיים הדרכות קבועות לסוחרים בנושאי אבטחה וריגול נגדי.
הטיימס מדווח עוד, כי אירן מנסה לפתות לקוחות באמצעות הנחה של ארבעה דולרים ממחיר השוק. היא דורשת מקדמה של 10%, ואת מלוא התשלום לפני שהנפט נפרק מן המיכליות בנמל היעד. שלב התשלום נמצא בפיקוח הדוק במיוחד. חשבונות בחו"ל נפתחים ונסגרים בתוך מספר שעות, רק כדי לקבל את הכסף ולהעבירו הלאה. בעת ביצוע ההעברות, נמצאים הסוחרים האירנים והרוכשים הזרים במעקב בבית הארחה השייך למשרד הנפט. הם מקבלים קבאב ותה אירני, אך מכשירי הטלפון נלקחים מהם כדי למנוע עיקוב. ברגע בו העסקה מושלמת, הם חופשיים ללכת. לטענת האירנים, כל זה עובד: כלכלתם אינה מתמוטטת.

תאריך:  14/08/19   |   עודכן:  14/08/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
ד"ר אדי לוי
התנהגותה של אירן בחודשים האחרונים מלמדת על הלחץ הרב בו מצוי המשטר ועל חששו מפני התקוממות נגדו. כעת הזמן לנצל בצורה שקולה את הצלחת העיצומים הכלכליים
איציק וולף
ראש הממשלה שוחח עם ראש ממשלת בריטניה החדש, בוריס ג'ונסון, והפציר בו לנקוט בעמדה תקיפה נגד אירן    השניים סיכמו על המשך העמקת שיתופי הפעולה בין המדינות בנושאים הכלכליים ובתחום החדשנות
רפי לאופרט
למעט איום אירני ישיר על ישראל, זה הנשקף מחיזבאללה הוא כיום האיום הקונבנציונלי החמור ביותר, שיסתבך עוד יותר בעימות אזורי; לכך מכוונת אירן בהקמתו ובטיפוחו    ישראל חייבת לתכנן מהלך פוליטי-צבאי שינטרל איום זה - בדרך של פרוק נשק או פרוק הארגון ולבנון מארחתו - בטרם תעמוד חומרתו האמיתי למבחן מעשי
רפאל אופק
אירן החלה לאחרונה בהעשרת אורניום מעבר למחויבותה בהסכם הגרעין, כהתרסה נוכח הימנעות מדינות המערב מתמיכה בה נגד עיצומי ארה"ב. לפי שעה היא מפרה את ההסכם בצעדים מדודים ואיטיים. ואולם מהלך זה, לאור המידע הרב על תוכנית הנשק הגרעיני האירני שנחשף בארכיון הגרעין, סותר את טענת טהרן כי תוכניתה הגרעינית הייתה למטרות שלום וחושף את כשליו הרבים של הסכם הגרעין.
איציק וולף
מכלית נפט קטנה מאיחוד האמירויות נכנסה במוצאי שבת למים הטריטוריאליים האירניים במצרי הורמוז ומאז לא יצרה קשר    עוגנת סמוך לאי שבו קיים בסיס של משמרות המהפכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il