X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
כשלי מדיניות - החל ממלחמת הסחר עם סין, דרך הריבית וכלה במצב הפוליטי והגיאו-פוליטי - עלולים להביא את ארה"ב למיתון בשנה הבאה, צופה ניו-יורק טיימס
▪  ▪  ▪
הצריכה היא הכוח המניע [צילום: ניק אוט, AP]

הנה שלוש אמירות נכונות: ארה"ב אינה במיתון כרגע, היא בהחלט יכולה להימנע ממנו בעתיד הקרוב, אך הסיכויים שתיכנס אליו גדלו משמעותית בשבועיים האחרונים. זהו המסר הברור של משקיעי האג"ח הבינלאומיים, למרות שלפי כל הסימנים – הכלכלה האמריקנית יציבה, כותב ניל ארווין בניו-יורק טיימס.
אם אכן יהיה מיתון בשנת 2020, כיצד הוא יתחולל? ארווין מפנה תחילה את תשומת הלב למלחמות הסחר של ארה"ב, בהובלתו של דונלד טראמפ, נגד סין ומדינות אחרות. הללו הכניסו אי-ודאות לתהליך קבלת ההחלטות של המגזר העסקי. ההשקעות העסקיות פוחתות, למרות רפורמת המס הגדולה של טראמפ שהיטיבה בעיקר עם החברות. הממשלות מאבדות את יכולתן להתמודד עם מיתון, אם וכאשר.
מיתון לא מתחולל כאשר קורה משהו רע לכלכלה, כי דברים רעים קורים כל הזמן. מיתון מתחולל כאשר מתרחשות רעידות השולחות גלי הדף לרחבי העולם. התפקעות בועת הדוט.קום באה יחד עם 9/11 ושורה של שערוריות חשבונאיות. משבר שוק הדיור בארה"ב ב-2007 הפך למשבר גלובלי ב-2008 משום שבנקים בכל העולם הפסידו בתחום המשכנתאות.
נקודת המוצא העלולה להביא למיתון הבא, סבור ארווין, הוא הירידה בהשקעות בתעשיה האמריקנית. כאשר מנהלי חברות בוחנים את הסביבה לקראת הכנת תקציבי 2020, הם לא אוהבים את מה שהם רואים. הכלכלות של סין ושכנותיה נחלשות, בין היתר בשל מלחמת הסחר עם ארה"ב. הכלכלה האירופית מתנדנדת מזה שנים וברקזיט ללא הסכם ינחית עליה מהלומה קשה. ההשקעות בארה"ב בנכסים קבועים שלא למגורים כבר ירדו בשני רבעונים רצופים; קצב הגידול של התעשיה הואט בחמשת הרבעונים האחרונים.
מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין היא גורם משמעותי במיוחד. היא מקשה על חברות בינלאומיות רבות לתכנן את פעולותיהן, וחלקן החליטו להתיישב על הגדר ולא להשקיע. ממשל טראמפ מצליח הרבה יותר להחמיר מתחים מאשר לפתור אותם, ואיש אינו יודע האם יטיל מכסים וכמה ועל מה ולכמה זמן. וחשוב להדגיש, כי לא מדובר רק על חברות הסוחרות במישרין עם סין, אלא בהשלכות רוחב.
אם ההאטה תישאר רק נחלתן של ההוצאות העסקיות, התוצאה לא תהיה מיתון כולל. הוצאות הצרכנים מהוות למעלה משני שלישים מהמשק האמריקני, לעומת 14% בלבד להשקעות העסקיות. נכון לעכשיו, הצרכנים האמריקניים מוציאים כסף בהתלהבות ומתדלקים את הצמיחה. אבל יש כמה דרכים בהן קיפאון באמון העסקי עלול לפגוע גם בצריכה, מזהיר ארווין. בעיות בשוקי העולם עלולות לגרום לירידה באמון הצרכנים בארה"ב ולהימנעות שלהם מהוצאות. קיפאון במגזר העסקי עלול להוביל להימנעות משכירת עובדים, קיצוצי שכר וגם פיטורים – ובכך לפגוע במישרין בצריכה.
ועדיין, אם זה יהיה התסריט הכי גרוע – ארה"ב כנראה תימנע ממיתון. אבל כעת נכנסים לתמונה הסיכונים העלולים ליצור גלי הדף. אחד מהם הוא החובות של החברות, אשר גדלו מאוד בעידן הריבית הנמוכה – והן יתקשו לפרוע אותם אם הפעילות תואט. במצב כזה, עלול להתחולל גל של פשיטות רגל והוא יהפוך את ההאטה למשהו הרבה יותר גרוע.
מכפיל הסיכון הגבוה ביותר עלול לבוא מצידם של קובעי המדיניות. במיתונים קודמים היה לפדרל ריזרב מרחב תימרון משמעותי להורדת ריבית במטרה לעודד את הפעילות. לא הפעם: הורדת הריבית האחרונה העמידה אותה על 2% בלבד, לעומת 5.25% ערב המיתון של 2007. לבנקים מרכזיים אחרים יש אפילו פחות לאן לרדת.
במצב הפוליטי בוושינגטון – נשיא מקצין וקונגרס מפולג – לא סביר שיימצא מכנה משותף לתוכנית תמריצים כלכלית. בתחילת 2008 הגיע הנשיא ג'ורג' בוש הבן להסכמה עם הדמוקרטים על הזרמה של 152 מיליארד דולר; קשה לראות את טראמפ והדמוקרטים של ערב בחירות 2020 מגיעים להסכמות דומות. השגת שיתוף פעולה בינלאומי תהיה קשה עוד יותר. בסתיו 2008 התכנסו שרי האוצר של 20 הכלכלות הגדולות ונלחמו יחדיו במשבר; במצב הגיאו-פוליטי הנוכחי זהו תסריט כמעט בלתי אפשרי. לכן, מסיים ארווין, השאלה הגדולה ביותר היא: אם אכן יהיה מיתון, האם ניתן יהיה להתמודד איתו בכלים המקובלים?

תאריך:  22/08/19   |   עודכן:  22/08/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תסריט המיתון של שנת 2020
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
זה לא התחיל בשבועיים האחרונים
אלטע קאקער  |  23/08/19 04:58
2
נביא הבעל
ששי   |  23/08/19 05:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
לפחות שמונה מאנשי שירות בתי הסוהר האמריקני - הן סוהרים והן בדרגי הפיקוד והניהול - ידעו שאין להותיר את אפשטיין לבדו, אך למרות זאת לא היה עציר נוסף בתאו ביממה שקדמה להתאבדותו, מגלה וושינגטון פוסט
איתמר לוין
גם תחת המגבלות של מלווים ממשלתיים נוקשים, ראו אנשי הטיימס את ההריסות אותן לא מצליחה סוריה לשקם ושמעו על צעירים שנעלמו לבלי שוב
איתמר לוין
הביצועים הכלכליים של טראמפ מרשימים בהחלט ואמורים להיות הקלף המרכזי שלו לקראת הבחירות הבאות - אבל מלחמת הסחר עם סין עלולה לשנות את התמונה, כותב ניוזוויק
איתמר לוין
הרוצחים בכרייסטצ'רץ' ובאל-פאסו היו דוגמאות קיצוניות ל"אקו-פשיזם": גזענים המשתמשים באיכות הסביבה כדי להצדיק את שנאתם לזרים ולמהגרים, כותב וושינגטון פוסט
איתמר לוין
מאמר ב-Foreign Affairs מציע צעדים מעשיים שיכולות לבצע חברות הטכנולוגיה הגדולות, במטרה להיאבק בניצולן לרעה בידי הגזענים הלבנים ברחבי העולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il