ארה"ב וסין הסכימו עקרונית לבטל חלק מן המכסים ההדדיים שהטילו זו על זו בשנתיים האחרונות - הודיע היום (יום ה', 7.11.19) משרד המסחר הסיני. ההודעה מגבירה את התקוות להשגת הסכם סחר כולל בין שני המשקים הגדולים ביותר בעולם.
עם זאת, דובר המשרד לא מסר שהושג הסכם בין המדינות ולא אמר מהו לוח הזמנים להמשך המגעים ולהסרת המכסים. לדבריו, "אם שני הצדדים יגיעו להסכם ראשוני, הם יהיו מחויבים, בהתאם לתוכנו של ההסכם, לבטל בו-זמנית את המכסים שכבר הועלו", אמר גאו פנג. "זהו תנאי חשוב להגעה להסכם".
את מלחמת הסחר יזם הנשיא
דונלד טראמפ, הטוען מאז מסע הבחירות שלו, כי סין מנהלת בצורה בלתי הוגנת את הסחר שלה עם ארה"ב, וזו הסיבה לגרעון האמריקני העצום בסחר זה (420 מיליארד דולר בשנת 2018; הוא הוכפל בתוך עשור). טענה נוספת של ארה"ב - שעלתה כבר בממשלים קודמים - היא שסין גונבת קניין רוחני של ארה"ב ומשתמשת בו כדי להתחרות בה, בעיקר בתחומי ההיי-טק.
במארס 2018 הטיל טראמפ מכס של 25% על ייבוא פלדה ושל 10% על ייבוא אלומיניום - כולל מסין. זו הגיבה במכסים של 25%-15% על ייבוא מארה"ב בסך 3 מיליארד דולר. באפריל אשתקד הטילו שתי המדינות מכסים של 25% על ייבוא בסך 50 מיליארד דולר זו מזו (ארה"ב הייתה הראשונה).
המכסים נכנסו לתוקף ביולי 2018, ובמקביל הודיעה ארה"ב על מכסים בשיעור 10% על תוצרת סינית בשווי 200 מיליארד דולר. באוגוסט הגיבה סין בהודעה על מכס מתוכנן באותו שיעור על ייבוא מארה"ב בסך 60 מיליארד דולר. מכסים אלו נכנסו לתוקפם בספטמבר אשתקד, חודש לאחר מכסים על ייבוא הדדי בשווי 16 מיליארד דולר מכל צד.
בדצמבר שעבר הסכימו ארה"ב וסין על הפסקת אש, לצורך חידוש שיחות הסחר ביניהן. אולם לאחר מספר סבבים לא הושגה התקדמות, ובתחילת יולי העלתה סין את שיעורי המכס על חלק מן הייבוא מארה"ב. הודעתו של טראמפ על גל המכסים הקרוב פורסמה בתחילת אוגוסט, אם כי שבועיים מאוחר יותר הודיע טראמפ על דחיית לדצמבר של החלת מחצית מהמכסים, כדי שלא לפגוע קשה מדי במכירות לחג המולד.
ממשלת סין הודיעה באוגוסט השנה על הטלת מכסים בשיעור של 10%-5% על ייבוא מארה"ב בשווי 75 מיליארד דולר בשנה, כולל מכס של 25% על מכוניות תוצרת ארה"ב ושל 5% על חלקי חילוף לרכב - מכה קשה לאחד מענפי התעשיה המסמלים יותר מכל את הכלכלה האמריקנית. תעשיית הרכב תורמת 3% מהתוצר האמריקני ובשנים 2017-2012 היא הייתה היצואן הגדול ביותר, עם 692 מיליארד דולר. בשנת 2018 הסתכם כלל ייצוא הרכב האמריקני ב-55 מיליארד דולר. מלחמת הסחר כבר פוגעת בצורה משמעותית בייצוא הרכב האמריקני לסין, אשר צנח ב-2018 ב-35% והסתכם ב-6.2 מיליארד דולר. במחצית הראשונה של 2019 נרשמה ירידה נוספת של 11% ל-3.12 מיליארד דולר.
בחודש שעבר הגיעו שתי המדינות להפסקת אש זמנית, כאשר ארה"ב לא העלתה את המכסים על סחורות סיניות ב-250 מיליארד דולר מ-25% ל-30%, בתמורה למספר ויתורים סיניים בעיקר בתחום החקלאות. הכוונה הייתה לנסות ולהגיע להסכם לקראת פגישתם של טראמפ והנשיא שי ג'ינפינג בפסגה הפסיפית החודש בצ'ילה - אך צ'ילה ביטלה אותה בשל המהומות במדינה.