פרשת השוחד הענקית בה מעורבת יצרנית המטוסים האירופית איירבוס הולכת ומסתעפת – דווקא לאחר שהחברה הגיעה להסדר טיעון ולפיו תשלם קנס חסר תקדים בסך 3.6 מיליארד אירו ולא תועמד לדין. ההודעה על ההסדר עם שלטונות ארה"ב, בריטניה וצרפת נמסרה בסוף השבוע (31.1.20). השוחד שולם בעיקר בעסקות לרכישת מטוסים אזרחיים, אך גם לשם קידום מכירתם של כלי טיס צבאיים.
גאנה הודיעה (יום ב', 3.2.20) על פתיחת חקירה משלה בחשד לתשלומי שוחד לפקידי ממשלה. חברת הלואו-קוסט המלזית אייר אסיה הודיעה שהיו"ר והמנכ"ל, קמרודין מראנון וטוני פרננדז, יוצאים לחופשה של לפחות חודשיים במקביל לבדיקת הטענות לפיהן היו בין מקבלי השוחד.
חברת התעופה הקולומביאנית אוויאנקה הודיעה ששכרה משרד עורכי דין לבדיקת קשריה עם איירבוס, לאחר שהתובעים הצרפתים טענו שהיצרנית שילמה מיליוני דולרים לסוכן שתיווך בינה לבין חברת התעופה ב-2014. נשיא סרי-לנקה, גוטבאיה רג'פאסקה, הורה לפתוח בחקירה, בעקבות הממצאים הבריטיים ולפיהם איירבוס שכרה את אשתו של מנהל מקומי בענף התעופה לשמש כמתווכת מטעמה, ושילמה לה 2 מיליון דולר במסגרת שתי עסקות למכירת עשרה מטוסים.
ההסדר הפנה את תשומת הלב גם לפעילותה של איירבוס בסין, שם על-פי הנטען היא שיחדה פקידי ממשלה במזומן ובתפנוקים כמו אירוח יוקרתי בהוואי. בשל מגיפת הקורונה, המשתקת חלקים משמעותיים מן הפעילות העסקית והממשלתית בסין, לא ניתן היה לקבל בימים האחרונים את תגובתה של סין להאשמות הקשורות אליה. קורייאן אייר וצ'יינה איירליינס מטייוואן לא הגיבו על החשדות הקשורים אליהן במסמכי הפרקליטויות.
איירבוס שיחדה לקוחות ברחבי העולם במשך 15 שנה כדי שירכשו את מטוסיה, בתחרות העזה והממושכת שהיא מנהלת נגד בואינג האמריקנית – השקועה בצרות משלה בשל פרשת הבואינג 737-מקס. סכום הקנס גבוה ב-500 מיליון דולר מרווחיה של איירבוס בשנה שעברה. מסמכי התביעה בשלוש המדינות מתארים רשת גלובלית של סוכנים ומתווכים בעסקות של איירבוס, רשת אשר נוהלה מקומות מרתף בהנהלות החברה בגרמניה ובצרפת.
החברה הקציבה 300-250 מיליון אירו בשנה לפעולות השוחד. חלק מן הכסף הועבר מהתקציב שהיה מיועד במקור להכשרת טייסים – מה שמעלה את האפשרות, שהשוחד אף גרם בעקיפין לפגיעה בבטיחות הטיסה במטוסי החברה. איירבוס הודתה בתשלומי שוחד בשורה של מדינות, ובהן רוסיה, סין, טייוואן, אינדונזיה, מלזיה, נפאל וקולומביה. בין היתר הועברו 14.3 מיליון דולר למנהלים בחברת טרנס אסיה מטייוואן, אשר קרסה ב-2016 לאחר שתי התרסקויות.
חלק משמעותי מכספי השוחד שולמו דרך חברות קש, שהוקמו בידי מנהלים בחטיבת האסטרטגיה והשיווק של איירבוס – אותה כינה המנכ"ל לשעבר, טום אנדרס, "טירת הבולשיט". החטיבה הסתירה את השוחד באמצעות יצירת חוזים כוזבים, קבלת הזמנות מזויפות תמורת שירותים שמעולם לא קיבלה ויצירת דוחות פעילות כוזבים – הודתה איירבוס. התביעה בצרפת אומרת כי רווחיה של איירבוס בשנות השוחד גדלו במיליארד אירו תודות לעסקות אלו.
כאמור, איירבוס הודתה ששילמה שוחד גם לקידום עסקות ביטחון וחלל. בין היתר, היא שילמה 55 מיליון דולר כ"תרומות פוליטיות" וכ"עמלות" לקידום מכירת מטוס הקרב יורופייטר טייפון לאוסטריה.
איירבוס תשלם 2.1 מיליארד אירו לממשלת צרפת, 983 מיליון אירו בבריטניה ו-530 מיליון אירו בארה"ב. הודאתה של החברה היא הישג משמעותי לרפורמת המאבק בשחיתות בצרפת, שיצאה לדרך ב-2016, וליחידה הבריטית לחקירות הונאה שספגה ביקורת קשה בחודשים האחרונים על אופן טיפולה (וליתר דיוק: חוסר טיפולה) ברבבות תלונות של אזרחים מקומיים.
החקירה נפתחה בבריטניה בשנת 2016, לאחר שאיירבוס הודיעה על אי-דיוקים בדיווחים שמסרה לסוכנות הבריטית למימון הייצוא בנוגע לתשלומיה למתווכים. אנדרס הפסיק שנתיים קודם לכן את התשלומים הללו, לאחר שעלו ממצאים מחשידים בבדיקה פנימית שביצעה איירבוס בנוגע לעמידתה בכללי הממשל התאגידי. צרפת הצטרפה לחקירה ב-2017, וארה"ב – שנה לאחר מכן. איירבוס שיתפה פעולה עם החוקרים והעבירה להם 30 מיליון מסמכים.