"אני לא יודע אם המילה 'משבש' היא הנכונה, אבל תמיד היה מוכן לקחת כמה סיכונים". כך הגדיר לאחרונה בוב אייגר את 15 שנותיו כמנכ"ל קבוצת דיסני, אותן סיים במפתיע בשבוע שעבר (25.2.20). הוא הפך את דיסני מחברה עם רווחים סבירים למעצמת התוכן הרווחית ביותר בעולם: 10.4 מיליארד דולר בשנה שעברה לעומת 2.5 מיליארד בשנתו הראשונה בתפקיד; שווי השוק זינק פי 4.8 ל-230 מיליארד דולר.
אייגר השתעשע כמה פעמים ברעיון הפרישה, אך תמיד חזר בו. כעת הוא הופך ליו"ר, תפקיד אותו ימלא עד סוף 2021; הניהול היום-יומי הועבר לידי בוב צ'ייפק, שניהל עד כה את הפארקים של דיסני. לדעת אקונומיסט, צ'ייפק – וגם מנהלים בכירים אחרים – ייטיבו לעשות אם ילמדו שלושה לקחים מכהונתו של אייגר.
הלקח הראשון: יש חשיבות לאיכות המוצר, או בלשון הוליווד – התוכן הוא המלך. התפיסה הזאת הובילה את אייגר לרכוש עוד ועוד יצרני תוכן מעולים. סמוך לכניסתו לתפקיד שילמה דיסני 7.4 מיליארד דולר בעד פיקסאר, יצרנית סדרת "צעצוע של סיפור". שלוש שנים לאחר מכן היא רכשה את אולפני מארוול ב-4 מיליארד דולר. ב-2012 שילמה דיסני את אותו סכום תמורת לוקאס פילם, בית "מלחמת הכוכבים". שלוש הרכישות הללו הכניסו לה עד כה 36 מיליארד דולר. אשתקד רכשה דיסני ב-71 מיליארד דולר את פוקס המאה ה-20 – הרכישה השאפתנית ואולי אך הבעייתית ביותר של אייגר.
הלקח השני: לסמוך על הכשרונות שאתה רוכש. רוב חברות הסרטים נוטות להחליף את ההנהלות של חברות קטנות יותר שהן רוכשות. אייגר התעקש להותיר את חטיבת האנימציה של פיקסאר כיחידה עצמאית, והתוצאות היו מעולות.
הלקח השלישי והחשוב ביותר: מידה מסוימת של פרנויה יכולה להועיל. שום בוס אינו מצליח בלא ביטחון עצמי מרקיע שחקים, ואייגר אינו יוצא דופן. עם זאת, הוא הוכיח שוב ושוב את יכולתו לבחון את שיקול דעתו ולשנות את האסטרטגיה כאשר השתנו הנסיבות. כאשר ביקר בדיסנילנד הונג-קונג סמוך לכניסתו לתפקידו וגילה שהמבקרים מעדיפים את הדמויות של פיקסאר על פני מיקי מאוס, הוא הורה לשנות בהתאם.
לקח זה ברור ביותר בתחום השידורים הדיגיטליים, אומר אקונומיסט. אייגר השתכנע, כי השידורים אינם מכשול אלא איום אסטרטגי, ושינה את כל המודל העסקי של דיסני: לא עוד הפצה רק למפיצים מסחריים, אלא גם ישירות לצופה כפי שעושה נטפליקס. זה היה הימור ענק, תוך סיכון מקורות הרווח הקיימים וצורך לשכנע הן את מועצת המנהלים והן את המשקיעים. בנובמבר שעבר השיקה החברה את דיסני+, שירות ה"סטרימינג" שלה, בארה"ב ובכמה מדינות נוספות. בתוך יממה היו לה 10 מיליון מנויים, וכיום – 30 מיליון.
אייגר מוריש לצ'ייפק חברה במצב טוב, אך כזו המצויה בשני תהליכים רחבי היקף: הדיגיטל ובליעת פוקס המאה ה-20. שני אלו יבחנו האם צ'ייפק למד מקודמו. אין ספק שהוא חולק איתו את האמונה בחשיבות התוכן; יהיה צורך לראות האם יצליח לשכנע את קווין מאייר, שרבים ראו כיורשו של אייגר, להישאר בתפקידו כאחראי על השיווק הישיר ללקוח. האתגר הגדול ביותר יהיה הטמעת המיזוג עם פוקס המאה ה-20; אייגר עזב את הבמה לפני סיומו של המחזה האפי ביותר שלו.