X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מייקל מק'פול, לשעבר שגריר ארה"ב ברוסיה:

שי ג'ינפינג אינו יוסף סטלין

ראייה שגויה של נשיא סין רק תפריע לארה"ב לעצב את המדיניות הנכונה כדי להתמודד עם בייג'ינג לאורך זמן - כותב מק'פול ב-Foreign Affairs
▪  ▪  ▪
הבדלים מבית ומחוץ [צילום: פאבל גולובקין, מארק שיפלביין, AP]

ארה"ב וסין ניצבות על סף מלחמה קרה, כמו זו שהתחוללה בין ארה"ב לבין בריה"מ – זהו המסר של בכירים בממשל טראמפ בחודשים האחרונים. גם טון הדברים מזכיר את אלו של תחילת שנות ה-50, וכמה מן הבכירים אף משווים במפורש את הנשיא שי ג'ינפינג ליוסף סטאלין. ההשוואה איננה במקום – טוען שגריר ארה"ב לשעבר ברוסיה, מייקל מק'פול, במאמר ב-Foreign Affairs.
נניח ששי וחבריו באמת רוצים לכבוש את כל העולם ולהחליף את כל הדמוקרטיות בדיקטטורות מרקסיסטיות-לניניסטיות. אולי שי באמת נתן את ברכתו לאסטרטגיה חשאית שמטרתה להשליט דיקטטורות קומוניסטיות בכל רחבי תבל. אבל כפי שאמר השר מייק פומפאו, ארה"ב צריכה לפעול לפי מעשיה של סין ולא לפי דבריה – וכאן קורסת ההשוואה לסטאלין.
שי דומה לסטאלין בכך שהוא עשוי להישאר בשלטון עשרות שנים וליצור לעצמו פולחן אישיות. בהנהגתו של שי, מנהלת המפלגה הקומוניסטית דיקטטורה חסרת רחמים וחסרת מעצורים. אבל משטרו של סטאלין היה הרבה יותר טוטליטרי בשליטתו על כל היבט מחיי אזרחי בריה"מ. סטאלין כלא מיליונים והרג מיליונים, ורק אדולף היטלר ומאו צה-טונג התקרבו אליו; שי איננו כזה.
ההבדלים בולטים עוד יותר במדיניות החוץ. סטאלין הצהיר בגלוי על רצונו לחולל מהפכה קומוניסטית עולמית, בתקווה ליצור רשת של מדינות סוציאליסטיות בשליטתה של מוסקבה – והוא לא רק דיבר. סטאלין השליט את הקומוניזם על מזרח אירופה, סייע לקומוניסטים של מאו ולאלו שביוון, עודד את המלחמה בקוריאה ותמך בהפיכות ברחבי העולם.
שי, לעומת זאת, לא ארגן אפילו הפיכה אחת. המתרחש בהוג-קונג קרוב לכך, אבל הרי מדובר במחוז שהוא בסופו של דבר חלק מסין. בייג'ינג השקיעה משאבים עצומים בהפצת רעיונותיה, העומדים בניגוד לליברליזם ולדמוקרטיה, וסיפקה טכנולוגיות וסיוע כלכלי לשליטים סמכותניים במדינות אחרות. אך שי לא התערב בצורה ישירה בדמוקרטיה כלשהי. אין ראיות של ממש שהוא רוצה לחתור תחת הדמוקרטיה האמריקנית; ולדימיר פוטין הרבה יותר מסוכן ממנו בהקשר הזה. קידום תדמית חיובית של סין או לטעון שיש למודל שלה יתרונות כלכליים, אינו מתקרב לטקטיקות הסובייטיות של פלישות או אספקת קלצ'ניקובים וקטיושות ללוחמי גרילה. אם שי מנסה לקדם מרקסיזם-בולשביזם-מאואיזם ברחבי העולם – הוא עושה עבודה גרועה, קובע מק'פול.
הנשיא הרי טרומן וממשלו – כמו גם הבאים אחריהם – הגיבו בצדק לתוקפנות הסובייטית, ויצרו מולה הן גופים אמריקניים והן מערכת של בריתות. ניתן ללמוד מהצלחתם על הדרך להתמודד כיום עם סין. אך יש גם לזכור, שלעיתים ארה"ב הגיבה בצורה מוגזמת; המק'ארתיזם והתמיכה במשטרים ימניים אכזריים היו הצד הפחות-מלבב של המלחמה הקרה. אם ארה"ב תראה בטעות את שי כתואם-סטאלין, היא עלולה לחזור על אותן טעויות.
המלחמה הקרה נמשכה 40 שנה ולאורך רוב התקופה הניצחון בה לא נראה בטוח. המלחמה הקרה עם סין עלולה להיות ארוכה יותר, וכדי להצליח בה – ארה"ב חייבת לאבחן בצורה נכונה את הסיכון ואת המינון הדרוש כדי להתמודד איתו. ארה"ב אינה צריכה להוציא טריליונים על נשק גרעיני, טילים וחימוש החלל, ואינה צריכה לנהל מלחמות על-ידי שלוחים, טוען מק'פול. והחשוב ביותר: אסור לה להיגרר לעימות ישיר מול סין.
מעצבי מדיניות החוץ האמריקנים צריכים להימנע מבחינת כל צעד סיני ברחבי העולם, כפי שטרומן חשב שעליו לעשות מול סטאלין; התנהלות זו הובילה לטרגדיה של וייטנאם. יש לבחון שוב ושוב את הערכת הסיכונים: האם החרות והדמוקרטיה באמת בסכנה אם לאוס או רואנדה ייבאו ציוד אינטרנט סיני? האם יש להתייחס כמרגל לכל סיני השוהה בארה"ב? אם תנסה להכיל את סין בכל מקום, ארה"ב עלולה שלא להצליח להכיל אותה במקומות בהם הביטחון הלאומי שלה באמת נמצא בסכנה. וכפי שמלמדת המלחמה הקרה, ההצלחה תהיה תלויה במידה רבה ביכולתה של ארה"ב להשתפר בביתה: להאיץ את המו"פ, ולהשקיע בחינוך, בבריאות, בתשתיות ובדמוקרטיה. ארה"ב צריכה להשקיע פחות מאמצים בהחלשת יריביה ויותר בשיפור של עצמה.
ארה"ב חייבת להבין את סין כמות שהיא, ולא כפי שיש הרוצים שהיא תהיה. ממשל טראמפ היה רוצה שמנהיג סטאליניסטי יוביל את בייג'ינג, כדי להניע טוב יותר את האמריקנים נגדו. אבל סין כמות שהיא איננה נשלטת בידי סטאלין חדש, שב וטוען מק'פול. הערכה הפוכה רק תעמוד בדרכה של ארה"ב לפיתוח מדיניות מתוחכמת ומצליחה כדי להתמודד עם סין בטווח הארוך.

תאריך:  19/08/20   |   עודכן:  19/08/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שי ג'ינפינג אינו יוסף סטלין
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב צודק
משה, עורך-דין  |  20/08/20 17:51
2
הכותב צודק
משה, עורך-דין  |  20/08/20 17:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
היועץ לשעבר לביטחון לאומי טוען שטראמפ תפס את רצינות המגיפה רק כאשר שוקי המניות ירדו, וניסה כתמיד להיחלץ מהמשבר על-ידי דיבורים
איתמר לוין
העשירים והחברות הגדולות מתאוששים במהירות ממשבר הקורונה, בעוד חלקים ניכרים של האמריקנים נשארים מאחור ומצבם הולך ומחמיר    ההבדלים בולטים גם בחלוקה על-פי רמת ההשכלה ועל-פי ההשתייכות האתנית
איתמר לוין
היועץ לשעבר לביטחון לאומי מתאר כיצד טראמפ מנע את חיסולה של חברת ZTE הסינית והנשיא שי ג'ינפינג אמר שהוא חייב לו טובה    מאוחר יותר הביע שי את התקווה שטראמפ יכהן יותר משמונה שנים - ולאחר מכן ביקש טראמפ עוד רכישות חקלאיות כדי לסייע לו בבחירות    טראמפ נתן לעמיתו הסיני אור ירוק לבנות מחנות ריכוז לבני מיעוט מוסלמי
איתמר לוין
כתבת הטיימס באיסטנבול מתארת כיצד משתלטים שליטים סמכותניים על התקשורת, חונקים את הביקורת וכולאים את אחרוני העיתונאים העצמאיים
איתמר לוין
טראמפ הבטיח לארדואן להתערב בחקירה פלילית; הוא לא הבין שמדובר במוסלמי קיצוני    מאטיס והפנטגון מנעו תגובה הולמת לשימוש של אסד בנשק כימי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il