X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פרופ' קיית' וויטינגטון מאוניברסיטת פרינסטון מנתח בניו-יורק טיימס את עמדותיה בנוגע לתקדימים המחייבים, ואומר שאין הצדקה לביקורת עליה
▪  ▪  ▪
אפשר להפוך תקדימים [צילום: מנואל סנטה, AP]
"החוקה האמריקנית אינה כתונת משוגעים"
איתמר לוין
USA Today בחן 15 שעות הרצאות של המועמדת לבית המשפט העליון האמריקני, ומצא רמזים לדעותיה בנוגע לתפקיד ביהמ"ש, אובמהקר והזכות להפיל * בשנת 2016 היא צפתה: "אולי טראמפ ימנה מישהו דומה לסקאליה, מישהו דומה לקנדי. בהחלט ייתכן שנגיע לבית משפט שיהיה יותר שמרני בפסיקתו. בטוח שלא נגיע לבית משפט הנוטה לגישה השמאלית בשאלות חוקתיות"
לרשימה המלאה

דעותיה של השופטת איימי קוני-בארט, המועמדת של הנשיא דונלד טראמפ לבית המשפט העליון, בנוגע לתקדימים צפויים לתפוס מקום מרכזי בשימוע בעניינה המתחיל היום (יום ב', 12.10.20) בוועדת המשפטים של הסנאט. וכרגיל, התקדים החשוב ביותר יהיה רו נגד ווייד – פסק הדין שעיגן את הזכות להפלות. ליתר דיוק, מדובר בשאלה האם בית המשפט העליון יכול להפוך תקדים שלו עצמו.
דעותיה של בארט בנושא אינן חד-משמעיות כפי שיש הטוענים – סבור פרופ' קיית' וויטינגטון מאוניברסיטת פרינסטון במאמר בניו-יורק טיימס. כמו שופטים אחרים, היא סבורה שלעיתים ניתן להפוך תקדימים שגויים, ופסק דין רו אינו שייך לאלו שלדעתה לבית המשפט אסור לגעת בהם. אבל גישתה הכללית לתקדימים אינה מלמדת שהיא תתמוך בהכרח בשינוי פסק דין זה.
בארט כבר הוקעה כ"קיצונית" בנושא התקדימים המחייבים, אך בפועל היא שייכת לזרם המרכזי – טוען וויטינגטון. ברוב המקרים הסנאטורים פועלים באפילה בשאלה זו כאשר הם מעריכים מועמדים לשיפוט. לא במקרה של בארט. כשופטת בבית משפט פדרלי לערעורים, היא מחויבת ליישם את פסיקות בית המשפט העליון, וכך עשתה. יתרה מזאת: נושא התקדימים עמד במרכז עבודתה האקדמית לפני מינויה לשופטת ב-2017. כתיבתה מלמדת, כי גישתה כלפי תקדימים היא מתונה.
אם בארט תאושר, היא תצטרף לקבוצה קטנה של שופטים בבית המשפט העליון המצהירים על עצמם כ"חוזרים למקורות". הללו סבורים, כי משמעות החוקה נקבעה בזמן בו היא אושרה. כמי שהייתה העוזרת המשפטית של השופט המנוח אנטונין סקאליה, הבולט ביותר בקבוצה זו, בארט ניתחה ויישמה פעמים רבות עיקרון זה. כאשר היו חילוקי דעות בין החוזרים למקורות, היא נטתה לכיוון המרכז. כאשר בחנה את מידת החוקתיות של חוקים, היא הסתייגה מן הגישה לפיה יש לבחון בדקדקנות כל פעולה של המחוקקים. ובנושא של התקדימים, בארט סבורה שיש לתת להם יותר משמעות מזו שהיו רוצים חלק מן החוזרים למקורות.
לדעת בארט, אפילו שופט החוזר למקורות צריך להתייחס לפגמים הקיימים בתקדימים. הדבר נכון לגבי מה שיש המכנים "תקדימי-על", כגון האיסור על הפרדה גזעית בבתי הספר וההיתר להדפיס שטרות כסף, וגם לגבי תקדימים פחות ידועים שנומקו בצורה גרועה אך כיום הם מקובלים בצורה נרחבת. יש המתייחסים כ"פצצה" לדברים שכתבה בארט ב-2013: "חובתו של שופט בבית המשפט העליון היא לחוקה ולכך שיותר לגיטימי לאכוף את מיטב הבנתו אותה, מאשר לתקדים שלדעתו מתנגש בבירור עם החוקה". אך מחוץ לעולם של בית המשפט העליון, טוען וויטינגטון, זוהי אמירה מקובלת לחלוטין.
מאחר שבארט אמורה לבוא במקומה של השופטת הליברלית רות בדר-גינזבורג, וויטינגטון משווה ביניהן בנקודה זו. הוא סבור, כי בדר-גינזבורג האמינה אף היא שהתקדים נסוג בפני הבנתה את החוקה. היא בנתה את הקריירה שלה על כך ששכנעה את בית המשפט העליון לנטוש את התקדימים שנגעו לשוויון נשים על-פי החוקה. כשופטת בעצמה, היא תמכה בביטול תקדימים שלדעתה היו פגומים.
בארט מאמינה, כי "הדבר בלתי נמנע וכנראה גם רצוי" – ששופטים יהיו מוכנים מדי פעם להפוך תקדימים, אך עליהם לקחת נשימה ולהימנע מלעשות זאת בקלות רבה מדי. הם חייבים לא רק לנמק מדוע הבנתם את החוקה טובה מזו של קודמיהם שקבעו את התקדים הנוכחי, אלא גם מדוע הבנתם את החוקה מספיק חזקה כדי לבטל את התקדים. רוב חדש יכול לבטל תקדימים, סבורה בארט, אך העיקרון של התקדים המחייב "מקשה עליהם לעשות זאת" ומנסה לתעל אי-הסכמות חוקתיות למסלול פחות דרמטי מאשר ביטולו של תקדים.
וויטינגטון מסכם: כל שופטי בית המשפט העליון צריכים לנסות להפעיל בצורה נכונה את החוקה, תוך כיבוד האינטרסים שנוצרו על בסיס פסקי דין קודמים וחילוקי דעות כנים בבית המשפט ובחברה האמריקנית. אין ספק, כי לא כולם יהיו מרוצים מן הדרך בה תבצע בארט את מלאכת האיזון הזאת. אבל זה לא יהיה משום שהיא בעלת עמדה רדיקלית לגבי עקרון התקדים המחייב. בנושא הזה, היא קול של מתינות.

תאריך:  12/10/20   |   עודכן:  14/10/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
טיים מסביר: הקרמלין חושש מתגובתו החריפה של ביידן אם ינצח, והפלגנות בארה"ב כה גדולה - עד שרוסיה לא צריכה להתאמץ יותר מדי
איתמר לוין
שר ההגנה הראשון של טראמפ, ג'ים מאטיס, טען שמהלכיו של טראמפ מול קוריאה הצפונית מלמדים את אויביה של ארה"ב כיצד להרוס אותה    דן קואטס, אותו מינה טראמפ למנהל המודיעין הלאומי, היה משוכנע שהנשיא נמצא בכיסו של פוטין    עו"ד המקורב לטראמפ הוביל למינוי יו"ר המטות המשולבים בניגוד להמלצתו של מאטיס
איתמר לוין
אקונומיסט מזכיר שבתי הקולנוע היו בבעיות עוד לפני הקורונה, וגם אם המגיפה לא תחסל אותם - השפעותיה עליהם יהיו קשות ותמידיות
איתמר לוין
טראמפ סירב ליטול אחריות כלשהי על הטיפול בקורונה, טען בתוקף שטיפולו בה היה מוצלח והאשים את סין ואת ממשל אובמה    וודוורד מצביע על הצהרות כוזבות רבות של טראמפ בנוגע למגיפה, ומצטט את טרוניותיו החוזרות ונשנות על כך שאינו מקבל את הקרדיט המגיע לו
איתמר לוין
טראמפ הבטיח לייבש את הביצה של וושינגטון - אך בפועל יצר ביצה משלו, תוך שהוא משתמש במלונות ובאתרי הגולף שלו כזירה לערבוב בין אנשי עסקים ואנשי ממשל    האתרים שבבעלות טראמפ הרוויחו מיליוני דולרים ממי שביקשו וקיבלו הטבות מהנשיא עצמו וממשלו    הבית הלבן: טראמפ מקיים את הבטחותיו לעם האמריקני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il