שבוע אחד של חדשות בתחום עסקי הבידור מדגים עד כמה הקולנוע והטלוויזיה בארה"ב הושפעו מן הקורונה, ועתידם יכול להדגים עד כמה העולם יהיה שונה כאשר המגיפה תודבר – סבור וושינגטון פוסט.
לפני שנה בלבד, הרעיון שבתי הקולנוע עלולים לקרוס היה מעורר צחוק. אבל יש מקרים בהם עידן מסתיים לא בבת אחת, אלא בשורה של הודעות לעיתונות. כך היה כאשר בשבוע שעבר הודיעה דיסני על ארגון מחדש, במסגרתו תתמקד בסרטים המיועדים לעבור במישרין לאינטרנט. רק בשנת 2019 רכשה דיסני את פוקס המאה ה-20, בעסקה שהובילה אותה למכור 38% מכלל הכרטיסים לבתי הקולנוע בארה"ב, והיו שסברו שהיא גם תרכוש רשת בתי קולנוע. כאשר השיקה בנובמבר שעבר את שירות הסטרימינג "דיסני פלוס", הוא היה תוספת נחמדה לעסקי הקולנוע, הפארקים והספינות שלה.
אבל בשבוע שעבר הודיעה דיסני, כי הסטרימינג הופך לאבן פינה בעסקיה. המנכ"ל בוב צ'ייפק אמר כי המטרה היא "ליצור את התכנים שהצרכנים הכי רוצים ובצורה שהם הכי רוצים לצרוך". דן לוב, אחד המשקיעים הגדולים במניות דיסני, אמר במפורש במכתב ששיגר לצ'ייפק, כי העצבות כלפי בתי הקולנוע דומה לזו שהייתה כלפי הכרכרות כאשר הופיעו המכוניות.
אין זה סביר שהקורונה תחסל לחלוטין את בתי הקולנוע, סבור הפוסט, למרות שהרשתות המובילות מצויות בבעיות קשות. אבל בהחלט ייתכן שצפייה בקולנוע בסרט שאינו שובר קופות תהפוך למשהו דומה לצפייה במחזמר קלאסי: אירוע יוקרתי המיועד לעשירים. הוליווד עשויה להתמקד יותר בטעמיהם של הצופים בחו"ל, בעוד בתי הקולנוע בארה"ב הופכים לפחות מושכים. גם אם הסרטים לא ימותו, מדובר בשינוי תרבותי עצום במעמדם.
גם בפני הטלוויזיה ניצבים אתגרים. ההערכה היא, שבארה"ב מיוצרות השנה רק 279 תוכניות על-פי תסריטים, לעומת 532 אשתקד. זוהי ירידה חדה מהמגמה של השקעות ניכרות בסדרות מקוריות – התשובה של הרשתות לנטפליקס. השינוי העמוק הזה לא צפוי להיות תמידי, לפחות כל עוד נטפליקס תמשיך לזרוק כסף לכל עבר. אבל איש לא יופתע אם יתברר שהשיא כבר מאחור ושהעתיד הוא של קצת פחות טלוויזיה, במיוחד לנוכח העלויות הניכרות של שמירה על בטיחותו של הצוות בזמן המגיפה. הקיצוצים בתקציבי הרשתות כבר הרגו כמה תוכניות או מנעו את חידושן, ומגמה זו תימשך, לפחות בטווח הקצר, כל עוד הקורונה כאן. קשה לשער שניתן יהיה להפיק סצינות קרב או סצינות מין בהיקף שהיה מקובל לפני שהמגיפה חייבה ריחוק חברתי.
לבסוף, מציע הפוסט, כדאי לבחון את השלכות המגיפה על הדחיפה בהוליווד לשוויון מגדרי. קיירה נייטלי פרשה לאחרונה מתוכנית טלוויזיה של אפל+ משום שלא יכלה למצוא מעון בטוח מספיק לילדיה. לשחקניות ובמאיות יש משאבים שונים משל רוב הנשים, אבל אם המגיפה תוציא אותן אל מחוץ למעגל – הדבר עלול להוות צעד לאחור בענף שממילא רחוק היה להצטיין בשוויון מגדרי.
בשנים האחרונות הרגילו אותנו שוברי קופות להתייחס לאסונות עולמיים כאל חלק מתעשיית הבידור. אבל בסרטים, כאשר חייזרים פולשים או ערים נחרבות, כל השאר נותר בערך אותו הדבר. כעת הגיע אסון אמיתי ומה שאנחנו רואים עלול להיות רק ההתחלה.