הנשיא דונלד טראמפ ויועציו מהמרים על מהפך של הרגע האחרון, כמו בבחירות 2016, באמצעות שרשרת של עצרות והתקפות בלתי פוסקות על "הדמוקרטים המושחתים". בניגוד גמור למגבלות הקורונה, טראמפ עורך עצרות המונים בתקווה לקבל סיקור תקשורתי נרחב, תוך קריאות לפתוח בחקירות פליליות נגד יריביו ושימוש במסמכים-לכאורה מודלפים. הבעיה שלו, טוען וושינגטון פוסט, היא אחת: השטח השתנה משמעותית.
יועציו של טראמפ אומרים, כי הסקרים שברשותם ונתוני התרומות מלמדים על כך שייתכן ששוב יהיה ברגע האחרון גל גדול של תמיכה בנשיא, למרות שכל הסקרים מלמדים שהוא בפיגור משמעותי. "ההקבלה ל-2016 היא מהממת: מרוץ צמוד, יתרון של התלהבות ומומנטום ברור לטראמפ", אמר בסוף השבוע מנהל הקמפיין שלו, ביל סטפיין. הדמוקרטים דוחים זאת ואומרים, כי מעבר למשמעות העצומה של הקורונה – טראמפ הוא הנשיא המכהן, עם רקורד שממריץ את הדמוקרטים בצורה כמעט חסרת תקדים. לפני ארבע שנים, הם ממשיכים, הבוחרים לא ידעו כיצד תיראה נשיאות של טראמפ; כעת הם יודעים.
נסיונו של טראמפ לשחזר את הצלחתו מ-2016 נתקל בקורונה, שחייבה אותו לבטל עצרות רבות וכידוע גם השביתה אותו עצמו למספר ימים. כעת הוא טוען, כי הסיקור התקשורתי של הקורונה הוא רק טקטיקה פוליטית של יריביו: "קורונה, קורונה, קורונה, קורונה, קורונה. מטוס מתרסק, 500 איש מתים, הם לא מדברים על זה: דרך אגב, ב-4 בנובמבר לא תשמעו יותר על זה. בחיי", אמר בסוף השבוע – כאשר מספר החולים היומי הגיע לשיא של למעלה מ-80,000 ומספר המתים הכולל ל-224,000. התרסקות המטוס שתיאר טראמפ הייתה משל בלבד.
העדיפות בחוגו הפנימי של טראמפ היא ליצור מחדש את הרוח שהעניקה לו את הניצחון. עצרות גדולות בהשתתפותו נותנות דחיפה למורל הרפובליקני, ובמטוסו צוחקים על העצרות הקטנות והשקטות של ג'ו ביידן. הם גם מצביעים על גיוס תרומות של 26 מיליון דולר מיד לאחר העימות השני, בדומה להתעוררות השטח ברגע האחרון ב-2016.
הפוסט מזכיר, כי טראמפ הוא אחד הנשיאים הבודדים שהגיעו לבית הלבן בלא לנהל קמפיין פוליטי קודם כלשהו [האחרון היה דווייט אייזנהאואר ב-1952]. רוב הנשיאים גם ניצחו וגם הפסידו בקמפיינים קודמים, וכך קיבלו תחושה של השינויים בשטח. נצחונו ב-2016 היה אחת ההפתעות הגדולות ביותר בתולדות הפוליטיקה האמריקנית ונבע משילוב של נסיבות יוצאות דופן, מה שנותן לביידן את התקווה שהיא לא תחזור על עצמה.
מעבר לכך, ביידן אינו סובל מחוסר הפופולריות שהיה מנת חלקה של הילרי קלינטון. התמיכה האישית בו עלתה בשיעור מתון מאז הוועידה הדמוקרטית באוגוסט, בעוד חוסר האהדה לטראמפ נותר ללא שינוי. ביידן נתפס בצורה חיובית יותר מאשר קלינטון, למרות עשרות מיליוני הדולרים שהושקעו לאחרונה בנסיונות לפגוע במוניטין שלו. למרות כל אלו, הנוסטלגיה ל-2016 נותרה יסוד מרכזי בנאומיו של טראמפ. כמו אז, גם היום הוא טוען שאת יריביו צריך לחקור ולכלוא. הוא חוזר על האשמות בנוגע להתכתבויות דוא"ל.
קמפיין 2020 של טראמפ מנוהל ברובו בידי מי שניהלו את קמפיין 2016. הם אומרים, כי יש להם אותה תחושה של ניהול קמפיין בתור האנדרדוג, עם מחסור בכסף ויריב בעל ביטחון עצמי מופרז שנוסע פחות וסקרים המנבאים להם הפסד. מצד שני, הם מביעים תסכול מהסיקור החדשותי. בכלי תקשורת מקומיים ממשיך טראמפ לקבל כיסוי נרחב, השווה לו עשרות מיליוני דולרים, אבל כלי התקשורת הלאומיים שינו את גישתם לנאומיו והאשמותיו ומתייחסים אליהם בספקנות – לעומת השידורים החיים הבלתי-פוסקים שלו לפני ארבע שנים. כיום התקשורת רוצה לראיין את טראמפ ולעמת אותו עם העובדות.
הפוסט מצביע על נקודה נוספת: הבוחרים הדמוקרטיים היו מפולגים קשות ב-2016 ולרבים מהם היו ספקות לגבי קלינטון. אבל הקדנציה הראשונה של טראמפ איחדה במידה רבה את השמאל האמריקני. כמה מיועציו של טראמפ לחצו עליו לשוב לעמדת ה"אאוטסיידר", והוא אכן עשה זאת – למשל בעימות השני עם ביידן.
כמה מיועציו של טראמפ אומרים, כי בימים האחרונים מצב רוחו מרומם כפי שלא היה מזה חודשים, כאשר הוא יוצא לדרכים ומתקבל בהתלהבות בידי המונים. כמה מהם אף מראים לו סקרים חיוביים כדי שיישאר מרוצה. לפני שבועיים החליט הקמפיין לשנות את אסטרטגיית הפרסום, מחשש שהבחירות יהיו משאל על תפקודו של טראמפ, ועברו לפרסומות שמטרתן לגרום לציבור להיבהל מעמדותיו של ביידן. המטרה היא לפנות לרפובליקנים מסורתיים להם יש ספקות לגבי טראמפ, ולשכנע אותם שביידן יהיה הרבה יותר גרוע לאמריקנים רבים.
הקמפיין של ביידן אומר בתגובה, כי הוא היה מתון במשך יובל שנותיו בפוליטיקה ושהבוחרים לא יקנו את נסיונו של טראמפ לתאר אותו כסוציאליסט. דוברו של קמפיין ביידן אף טוען, כי טראמפ נאלץ לעבור לשקרים פרועים מתמיד לגבי ביידן, משום שברור לו שהתמקדות בו-עצמו לא תועיל לו.
גם בתחום הכספי מצבו של קמפיין טראמפ פחות טוב מאשר ב-2016. בארבעת השבועות שהסתיימו ב-24.10.16 הוציאו טראמפ וקלינטון בערך אותו סכום על פרסומות בטלוויזיה; קלינטון הוציאה 8% יותר. הפעם הוציא קמפיין ביידן פי 2.3 מקמפיין טראמפ בארבעת השבועות האחרונים.
למרות כל אלה, טראמפ טוען שמצבו כיום טוב מזה שהיה ב-2016. יועציו מעודדים אותו לומר זאת, משום שהם מאמינים שהוא משווק את עצמו טוב יותר כאשר מצב רוחו מרומם. "יש לנו כנראה את הבסיס החזק ביותר בהיסטוריה. האנשים שלנו יוצאים. גשם, שלג, חמסין – האנשים שלנו יוצאים", הוא אמר במפגש עם תורמים לפני העימות השני. "אנחנו הרבה יותר חזקים מכפי שהיינו ב-2016".