X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
גארדיאן: הביזור של ניהול הבחירות וספירת הקולות, שיעור ההצבעה העצום, היושרה והשקיפות של המערכת, בתי המשפט והתקשורת - אלו הצילו את הדמוקרטיה האמריקנית
▪  ▪  ▪
ההתקפה המסוכנת ביותר [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

לא בטוח שהדמוקרטיה האמריקנית יצאה בריאה ושלמה מבחירות 2020, משום שהתעלולים של דונלד טראמפ בניסיון לחתור תחת התוצאות עלולים להפוך לנוהג. אבל טראמפ לא הצליח לגנוב את הבחירות, למרות שניסה לעשות זאת במה שפרשנים הגדירו כהתקפה המסוכנת ביותר על הדמוקרטיה האמריקנית מאז מלחמת האזרחים. הבחירות השנה חשפו כשלים מהותיים בשיטה האמריקנית, אבל גם מבליטות את היסודות המבניים שמקשים לגנוב את התוצאות – מנתח גארדיאן, המונה חמישה כאלה.
1. הביזור. אין רשות מרכזית המפקחת על הבחירות בארה"ב, שכן הן מפוצלות ל-50 המדינות והעיר וושינגטון. הבחירות בכל מדינה מנוהלות בידי המחוזות ובידי האיזורים שבתוך המחוזות. האמריקנים מצביעים בצורה מקומית, באלפי איזורי בחירה, הספירה היא מקומית והדיווח הוא מקומי. המספר העצום של המעורבים בתהליך הופך תיאום וקונספירציה לבלתי אפשריים. לאחר הבחירות הופכות התוצאות המקומיות לזרמים, ההופכים לנהרות ולאחר מכן לשיטפון. איש אינו יכול לבלום אותן. בכל בחירות יש נסיונות לדכא את ההצבעה ויש אי-סדרים, אבל הטוטליות של ההצבעה והשקיפות של ספירת הקולות יוצרים כוח אדיר.
2. שיעור ההצבעה. הוא הלך וירד, אבל השנה זינק בצורה חדה. ברק אובמה קיבל ב-2008 שיא של 69.5 מיליון קולות. הפעם קיבל טראמפ 74 מיליון קולות – וג'ו ביידן קיבל 80 מיליון. השיא הקודם של מספר הקולות לשתי המפלגות היה 130 מיליון; השנה המספר יהיה גבוה בקרוב ל-20%. טראמפ יצר שיעור הצבעה חסר תקדים, בעדו ונגדו. אי-אפשר לגנוב את הבחירות כאשר אלו הם המספרים.
3. יושרה ושקיפות. בניגוד לטענותיו הכוזבות של טראמפ, הבחירות לנשיאות ארה"ב אינן קורבן להונאה, שיבוש הספירה או אי-סדרים משמעותיים אחרים. הדבר נובע בחלקו מעבודה מאומצת של פעילים. ההצבעה נמשכה למעלה מחודש בעיצומה של מגיפה, עם מספר חסר תקדים של מצביעים בדואר. אף עורך דין של טראמפ לא העז לטעון בבית המשפט שהייתה תרמית, למרות השקרים בהם הציף טראמפ את הטוויטר שלו. ספירה ידנית של 5 מיליון קולות בג'ורג'יה שינתה את התוצאות ב-1,200 קולות – נתון טיפוסי לספירות מחדש, שאינן מובילות לשום שינוי משמעותי.
4. בתי המשפט. קמפיין טראמפ שכר במדינות המפתח עורכי דין מן השורה הראשונה, אבל כולם נכשלו בצורה מחפירה. בשש מדינות המפתח הם הגישו 43 תביעות, מתוכן כבר נדחו 35 ורק אחת שולית התקבלה. בין השופטים שזרקו מכל המדרגות את התביעות, היו כאלו אותם מינה טראמפ. אחד מהם היה השופט סטיבן גרימברג מג'ורג'יה, אשר דחה על הסף תביעה של הקמפיין לבלום את אישור התוצאות במדינה. הוא ציין, כי לא שמע שום נימוק מדוע היא הוגשה שבועיים לאחר הבחירות וברגע האחרון לפני האישור הרשמי.
מינוי אחר של טראמפ, השופט ניקולס רנג'אן מפנסילבניה, דחה עוד לפני הבחירות תביעה של טראמפ נגד ההצבעה בדואר. ואילו עמיתו מתיו בראן, שהיה פקיד במפלגה הרפובליקנית, אמר על תביעה שהוגשה לאחר הבחירות, כי היא התבססה על טיעונים משפטיים חסרי יסוד ועל האשמות ספקולטיביות, ללא כל הוכחה. "בארצות הברית של אמריקה לא די בכך כדי לבטל אפילו קול אחד, שלא לדבר על כל הקולות במדינה השישית במספר תושביה. עמנו, חוקינו ומוסדותינו דורשים יותר".
5. התקשורת. למעט הקונגרס, התקשורת היא אחד המוסדות הכי פחות אהובים בארה"ב. היא נחלשה בצורה חמורה מאוד בעשור האחרון בשל אובדן הרבה מאוד עיתונים מקומיים, בעוד שירותי תעמולה פסבדו-עיתונאיים (כמו ברייטברט, ניוזמקס ו-One America News) הממומנים בידי מיליארדרים שמרנים העניקו לטראמפ סיוע יקר ערך. אך תקשורת חזקה ועצמאית עודנה רכיב חיוני בדמוקרטיה האמריקנית. בהעדר גורם מפקח מרכזי, הוטל על התקשורת להכריז על המנצח.
כאשר נעשים נסיונות לשבש את ההצבעה וללחוץ על פקידי הבחירות, התפקיד שלה הוא להצביע על כך. כאשר הנשיא מפיץ טענות שקריות על הונאה בבחירות, מוטל עליה לבדוק ולהסביר מה אמת ומה כזב. טראמפ יצא מכליו כאשר פוקס הכריזה על נצחונו של ביידן באריזונה, אבל בכך הוכיחה הרשת – לפחות בליל הבחירות – את עצמאותה. כל הרשתות הפגינו ריסון בכך שהמתינו והכריזו על המנצח בכל מדינה רק כאשר התוצאה הייתה ברורה – ולאחר מכן היו נחרצות כאשר העובדות אפשרו זאת.

תאריך:  04/12/20   |   עודכן:  04/12/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגורמים אשר מנעו מטראמפ לגנוב את הבחירות
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
מאיתמר הליצן
עוד בדיחה  |  4/12/20 17:42
2
יש לך את זה ביותר מנותק?
גדי  |  4/12/20 19:40
3
התבלבלת?
ביידן  |  5/12/20 08:12
4
זאת הסיבה שאני חושב שלוין נוכל
ביביסט טראמפיסט  |  5/12/20 11:54
5
לפטר את איתמר מייד
ליואב יצחק  |  6/12/20 17:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
שר המשפטים ומקורבו של טראמפ שולל את תיאוריית הקונספירציה בדבר זיוף התוצאות באמצעות תוכנת ההצבעה בה נעשה שימוש נרחב
איתמר לוין
תוצאות מדינתיות שיאושרו בשבוע הקרוב יהיו מחוסנות מפני התערבות של הקונגרס    וושינגטון פוסט עושה סדר במהלכים שהיו ויהיו
ד"ר דוד ארגז
ביומיים האחרונים אני מרגיש שינוי קל באוויר, יש תחושה שהאדמה מתחילה לנוע וחומת ההשתקה מתחילה להיסדק    יותר אנשים מדברים ויותר אנשים מקשיבים    אני מזהה סימנים מוקדמים של מפנה    האמת מתחילה לבצבץ מבעד לסדקים    העם מתעורר, תכף יקום על רגליו ויעמוד על זכויותיו    עוד מעט אולי, עוד מעט הלוואי, גשם גדול עומד ליפול    וזה יהיה תנ"כי
איתן קלינסקי
אני מודאג מהעובדה שלמעלה מ-73 מיליון קולות תמכו במועמד המנוצח. קשה לי לקבל את המציאות, שוולגאריות ורדידות מהולות בשיח מתלהם בוטה וגס רוח של המנוצח, ששמו דונלנד טראמפ, זכו לתמיכה של מיליוני אזרחים בארצות הברית של אמריקה, מעוז הדמוקרטיה בעולם המערבי.
איתמר לוין
מוסיף להימנע מלהודות בנצחונו של ביידן ומבטיח להמשיך את המאבק המשפטי    מנהלת הרשות לשירותים כלליים הודיעה שביידן הוא הנשיא הנבחר ובכך סללה את הדרך לביצוע המעבר    כעת יוכלו ביידן ואנשיו לקבל תדרוכים מודיעיניים ומידע על המאבק בקורונה, ולהתחיל את החפיפה בגופים הפדרליים העיקריים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il