X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אדינבורו. ניהול עדיף של הקורונה [צילום: AP]
בלפסט. הרוב רוצים משאל עם [צילום: AP]
מצב הקורונה בבריטניה, 23.1.21 / סקיי ניוז
סאנדיי טיימס בניתוח של סקרים והמצב הפוליטי:

בריטניה ניצבת בפני סכנת פילוג

סקוטלנד היא המועמדת העיקרית לפרוש מן הממלכה המאוחדת, וגם בצפון אירלנד יש המדברים על איחוד עם אירלנד העצמאית ממשלתו של בוריס ג'ונסון החליטה על שורה של צעדי בלימה, לקראת הניצחון הצפוי של הלאומנים בבחירות בסקוטלנד בחודש מאי
▪  ▪  ▪

בריטניה ניצבת בפני משבר חוקתי שיעמיד במבחן קשה את האיחוד בין אנגליה-וולס לבין סקוטלנד וצפון אירלנד – זוהי מסקנתו של סאנדיי טיימס (יום א', 24.1.21) מסקר שהוא מפרסם ומניתוח של התרחשויות פוליטיות. הסקר – שנערך במקביל בארבעת חלקי בריטניה – מצא שתחושת הזהות הבריטית מתפוגגת. ואילו המפלגה הסקוטית הלאומית הודיעה, כי תיזום בצורה חד-צדדית משאל עם על היפרדות מבריטניה, אם ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, יסרב לקיים משאל כזה.
51% מן הנשאלים בצפון אירלנד רוצים לקיים משאל עם בתוך חמש שנים בנוגע להמשך קיומו של הגבול עם אירלנד העצמאית, לעומת 44% המתנגדים לכך. אומנם רק 47% רוצים מיד איחוד בין שני חלקי אירלנד לעומת 42% המתנגדים לכך, אך 11% טרם גיבשו עמדה. בקרב בני 45 ומטה, יש יתרון של 46-47 לתומכי האיחוד המיידי.
לנוכח המשבר הגובר, קבוצת שרים בראשותו של סגן ראש הממשלה, מייקל גוב, דנה בשבוע שעבר בדרכים לחזק את האיחוד הבריטי. אבל הסקרים מגלים, כי בכל חלקי בריטניה ההערכה היא – ביחס של שניים לאחד – שסקוטלנד תהפוך לעצמאית במהלך עשר השנים הקרובות.48% מהצפון-אירים סבורים שבאותו פרק זמן הם יתאחדו עם אירלנד, לעומת 44% שאינם צופים זאת.
הסקר בסקוטלנד העלה, כי המפלגה הסקוטית הלאומית עומדת לזכות בניצחון מוחץ בבחירות לפרלמנט המקומי בחודש מאי – מה שצפוי להוביל למשבר פוליטי חדש. ראש הממשלה המקומית, ניקולה סטורגון, שינתה את עמדתה וכעת תדרוש משאל עם גם ללא הסכמתה של לונדון, ולמעשה תאלץ את ג'ונסון לפנות לבית המשפט נגד מה שתוכל להציג כרצונו של העם הסקוטי. מבחינה משפטית לא יהיה תוקף למשאל עם על עצמאות ללא הסכמתה של ממשלת בריטניה, אך לעומת זאת יהיה תוקף למשאל עם על השאלה האם יש להיכנס למו"מ על עצמאות. סטורגון גם עלולה להסתכן בכך שתומכי האיחוד עם בריטניה יחרימו את המשאל, כך שמשקלו הפוליטי והציבורי יהיה אפסי.
במקביל, התמיכה בעצמאות וולס גדלה ל-23%, לעומת פחות מ-20% לפני חמש שנים. אומנם רק 17% מן האנגלים רוצים שסקוטלנד תעזוב, אבל ל-28% לא אכפת אם תעשה זאת – לעומת 46% המתנגדים לעצמאות סקוטית. 56% מהנשאלים בסקוטלנד רואים את עצמם רק כסקוטים, לעומת 12% בלבד המזהים את עצמם כבריטים – בהשוואה ל-27% מהנשאלים באנגליה הרואים את עצמם קודם כל כאנגלים ורק לאחר מכן כבריטים; 15% תומכים בעצמאות אנגלית נפרדת.
הברקזיט והקורונה תורמים להתגברות הבדלנות הסקוטית, מסביר סאנדיי טיימס. 53% מהסקוטים תומכים בהצטרפות מחודשת של ארצם לאיחוד האירופי, ורק 31% מתנגדים (באנגליה היחס הוא 42% נגד ו-40% בעד). 42% מהסקוטים סבורים שממשלה עצמאית הייתה מטפלת טוב יותר בקורונה, ו-53% אומרים שאת ההחלטות לגבי סקוטלנד צריך היה לקבל באדינבורו ולא בלונדון. רק 22% מהם נותנים לג'ונסון ציון טוב על הטיפול בקורונה, לעומת 61% לסטורגון. כל אלו מובילים לכך שתומכי העצמאות מקבלים 49% לעומת 45% לתומכי האיחוד, ופילוח המהססים מעניק להם רוב של 52% מול 48%.
קבוצת השרים בראשותו של גוב החליטה על חמישה צעדים: מאבק ממשי במערכת הבחירות הסקוטית במקום הצעת ויתורים חוקתיים, קמפיין לשכנע את הסקוטים ביתרונות האיחוד, להתנגד למשאל העם בתקווה לעורר מחלוקת פנימית במפלגה הסקוטית, רק לאחר מכן לשקול מהלכים אפשריים ורק כחלק מרפורמה כוללת בניהולה של בריטניה, ואם יהיה משאל עם – לשלוט במועד ובתנאי ההצבעה. "אין חבר קבינט אחד שאינו מבין כמה זה חשוב", אמר אחד השרים. על ביצוע התוכנית הופקד חבר הפרלמנט אוליבר לואיס, שהיה סגנו של ראש צוות מו"מ הברקזיט.
סקרים פנימיים של הממשלה מראים, שכאשר מוצגות שאלות פרטניות – הרוב רוצים מטבע בריטי משותף, מערכת רווחה משותפת וגישה לאוניברסיטאות בכל רחבי המדינה. גם הסקרים של סאנדיי טיימס מעלים, כי לקלף הכלכלי יש משקל רב: רק 22% מהסקוטים צופים שמצבם הכלכלי יהיה טוב יותר מחוץ לבריטניה, בעוד מספר כפול צופים הרעה במצבם.
אך כאשר ללאומנים הסקוטים צפוי כאמור ניצחון סוחף בבחירות, אנשי המפלגה טוענים שג'ונסון לא יוכל למנוע משאל עם על עצמאות. 50% מהנשאלים בסקר רוצים משאל בתוך חמש שנים, לעומת 43% מתנגדים. זה אומר, שאפילו חלק מתומכי האיחוד עם בריטניה רוצים שהשאלה תוכרע אחת ולתמיד. אבל השיעור הניכר של המתנגדים יעודד את הממשלה בלונדון.
הגישה הקשוחה החדשה של המפלגה הסקוטית מעוררת תמיהה בלונדון, שכן השרים קיוו, כי סטורגון תמשיך לעמוד על כך שכל משאל יהיה חוקי. אבל גישתו של ג'ונסון קשוחה לא פחות. "בוריס יודע שאם הוא יפסיד במשאל העם ויהפוך לראש הממשלה האחרון של הממלכה המאוחדת, יהיה עליו להתפטר", אומר בכיר במפלגה השמרנית. הטיעון יהיה "עכשיו זה לא הזמן" – לא עכשיו ולא אחרי חודש מאי.
עם זאת, בממשלה בוחנים אפשרויות לרפורמה בדרך הממשל בבריטניה, ובין היתר שוחח גוב עם גורדון בראון, לשעבר ראש הממשלה מטעם הלייבור. בראון עומד בראש צוות בלייבור המתכנן הצעה לרפורמה, האמורה להיות מוגשת בתוך שנה וחצי. הרעיון המתגבש הוא מבנה פדרלי, עם הרבה יותר סמכויות לסקוטים וכאשר למעשה רק הביטחון ויחסי החוץ נותרים בידי ממשלת בריטניה. אחרים אומרים, כי בעיני ג'ונסון מוצא חן הרעיון של הקמת ועדה מלכותית – שעבודתה תימשך שנים.
אם בכל זאת יתקיים משאל עם, ללונדון עדיין יש כמה קלפים – מציין סאנדיי טיימס – למשל בנוגע לגיל המצביעים ומועד קיומו. רעיון נוסף הוא להציע למצביעים שלוש אפשרויות – לא רק כן/לא עצמאות, אלא למשל את תוכנית הפדרציה של בראון. הרעיון אינו אהוד: 71% מהסקוטים אמרו בסקר שהם רוצים סקר ובו שתי אפשרויות בלבד. אבל אם תעלה גם אפשרות הפדרציה, היא תקבל 18% לצד 35% שיתמכו בהמשך האיחוד – דהיינו רוב של 53% לקיומה של בריטניה – לעומת 47% לתומכי העצמאות. השורה התחתונה, קובע העיתון: עצמאות סקוטית נראית אפשרית אך לא בלתי נמנעת.

תאריך:  26/01/21   |   עודכן:  26/01/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
יכולתם של הדמוקרטים להעביר חוקים ברוב רגיל תלויה בעמדתם הנקודתית של שני סנאטורים מן הסיעה הממשיכים לתמוך בפיליבסטר    בית הנבחרים העביר רשמית לסנאט את כתב האישום נגד טראמפ
איתמר לוין
בנו של ראש הממשלה לשעבר שווה 73 מיליון ליש"ט, והמשפחה כולה התעשרה - מצב יוצא דופן למדי בין הילדים שגדלו בדאונינג סטריט, מציין דיילי אלגרף
איתמר לוין
יש הקוראים להשתמש בכלים שהופעלו אחרי 9/11 נגד הטרור החיצוני; אחרים חוששים מפני יצירת כלים העלולים להיות מופנים נגד מיעוטים - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: חלק מאנשי משרד המשפטים חוששים מעומס על בתי המשפט ומתיקים שיסתיימו בזיכוי; אחרים אומרים שיש להעביר מסר הרתעתי חד-משמעי
איתמר לוין
ראש ממשלת בריטניה היה מקורב לטראמפ, אבל הנשיא החדש איננו שומר טינה, היחסים עם בריטניה חשובים לו ואחד מאבות-אבותיו היגר מאירלנד לארה"ב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il