X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
תוכנית החומש החדשה של סין, 1.3.21 / South China Morning Post
השאיפה המוצהרת של הנשיא שי:

להגיע לפסגה של הטכנולוגיה

וושינגטון פוסט: תוכנית החומש החדשה של סין שמה דגש ניכר על הטכנולוגיה, במטרה להשתחרר כמה שיותר מהר מן התלות במערב
▪  ▪  ▪
תוספת שנתית של 7% למו"פ [צילום: מארק שיפלביין, AP]

סין מעמידה הלוואות של עשרות מיליארדי דולרים למגזר הטכנולוגיה שלה. היא מקטלגת את התחומים בהם ארה"ב ומדינות אחרות ימנעו ממנה גישה לטכנולוגיות חיוניות. וכאשר מנהיגיה פרסמו בשבוע שעבר את תוכניותיהם הכלכליות החשובות ביותר, הם הציבו יעד ברור: להיות מעצמת-העל היזמית מספר אחת בעולם. מתוך הנחה שממשל ביידן ימשיך לאתגר של עלייתה הטכנולוגית של סין, מנהיגיה מסלימים את תוכניותיהם לפעול בכוחות עצמם – החל מטלפונים סלולריים וכלה במנועי סילון, מדווח ניו-יורק טיימס.
סין כבר הודיעה על תוכנית שאפתנית דומה ב-2015, אך אינה עומדת ביעדיה. יותר ויותר מדינות מודאגות מעוצמתה הכלכלית הגוברת, ושאיפתה של בייג'ינג לעצמאות טכנולוגית הפכה לדחופה יותר. תוכנית החומש החדשה (5.3.21) מגדירה את ההתקדמות הטכנולוגית כסוגיה של ביטחון לאומי ולא רק של התפתחות כלכלית, וזאת בשונה מהתוכנית הקודמת.
התוכנית מתחייבת להגדיל מדי שנה ב-7% את ההוצאה למו"פ, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי. שיעור זה גבוה מן הגידול בתקציב הביטחון, העומד על 6.8% לשנה, והוא מעלה את הסיכוי לתחרות בסגנון המלחמה הקרה בין סין לבין ארה"ב. התוכנית באה לאחר ארבע שנים בהן הנשיא דונלד טראמפ הגביל את גישתן של כמה מחברות הענק הסיניות לטכנולוגיה אמריקנית, ובנושא זה הנשיא ג'ו ביידן אינו חלוק עליו. המסקנה מבחינת סין היא, ששוב אין היא יכולה להסתמך על אספקה יציבה של טכנולוגיות מערביות שיניעו את צמיחתה הכלכלית.
הדרך ל"פסגת העולמית של הטכנולוגיה", כפי שמתאר הנשיא שי ג'ינפינג את שאיפותיה של ארצו, רצופת מהמורות. סין לא עמדה בחמש השנים האחרונות ביעד של הקצאת 2.5% מהתוצר למו"פ. היא מתקשה במיוחד בתחום השבבים, בהם תלוי רוב הייצור שלה בתחום האלקטרוניקה, ונאלצת לייבא את רוב השבבים להם היא זקוקה, למרות שהשקיעה עשרות מיליארדי דולרים בתחום זה.
במובן מסוים, תוכנית החומש הנוכחי היא מיתוג מחדש של קמפיין "תוצרת סין 2025", שנועד להפוך את סין למובילה בכמה מענפי הטכנולוגיה עד אותה שנה ולהביא לכך שב-2025 סין תייצר 70% מהרכיבים שהיא צורכת. התוכנית עוררה חששות בקרב שותפות הסחר של סין ותרמה ליצירת מלחמת הסחר בינה לבין ארה"ב. העימות בין השתיים הסלים במשך למעלה מעשור, במיוחד לנוכח הטענות האמריקניות על מבצעי ריגול ופצחנות סיניים שנועדו להשיג מידע טכנולוגי אמריקני. בשבוע שעבר, ממש במקביל לפרסום תוכנית החומש, נחשפה פריצה שעשתה שימוש במערכות הדוא"ל של מיקרוסופט והמיוחסת לפצחנים סינים.
הסינים מצידם הדגישו בשבועות האחרונים את הסכנה של "נקודות חנק", כלשונם – נקודות בהן ארה"ב שולטת בטכנולוגיות חיוניות. שר התעשיה וטכנולוגיית המידע, שיאו יקינג, הודיע על בדיקה של 41 תחומים, כדי לאתר את הנקודות בהן השליטה האמריקנית עלולה לגרום להתפרקות שרשרת האספקה הטכנולוגית בעיתות חרום. הסינים מלווים את הרטוריקה במעשים ובכסף: הבנק הסיני לפיתוח הודיע בשבוע שעבר שהוא יעניק הלוואות של 60 מיליארד דולר ל-1,000 חברות לצורך "יזמות אסטרטגית" ושגייס 30 מיליארד דולר להשקעות בתחום השבבים. מהנדס סיני טען לאחרונה, כי ארצו תוכל ליצור מערכת מחשוב משלה, אשר תהיה שילוב של מערכות דמויות אינטל, מיקרוסופט ואורקל.
הפוסט מדגיש, כי שרשרת האספקה הטכנולוגית עודנה מורכבת מאוד וגלובלית לחלוטין, וכי התערבות-יתר בשווקים עלולה לגרור השלכות בלתי צפויות. מאבק בין ארה"ב לסין בתחום השבבים כבר גרם בעבר למחסור בהם ופגע לאחרונה בתעשיית הרכב. שתי המדינות אינן יכולות להגיע מיד לעצמאות מוחלטת בטכנולוגיות-העל הדרושות כדי לקיים משק וצבא מודרניים. במקום מאבק ישיר מתפתח מאבק עקיף, בו שתי המדינות מנסות להשיג במדינות שלישיות את מה שהן קונות כיום זו אצל זו.
במקביל, חברות ברבות מבעלות בריתה של וושינגטון שמחות להיכנס לשוק הסיני במקום חברות אמריקניות הנוטשות אותו. צעדים כאלו מתסכלים את ביידן, שהציב את סין כאתגר מספר אחת בתחום מדיניות החוץ. השיחה הראשונה בין ביידן לבין שי נמשכה שעתיים, והבית הלבן מסר שהיא כללה דיון על "שיטות הכפייה וחוסר ההוגנות של סין בתחום הכלכלי". ביידן גם הבהיר, כי ארה"ב צריכה לעמוד בקצב הסיני בהשקעות בתשתיות, כולל התמיכה בענפי הטכנולוגיה ומכוניות חשמליות.

תאריך:  14/03/21   |   עודכן:  14/03/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אמורה להסיג את שארית כוחותיה ב-1 במאי על-פי ההסכם עם הטליבאן, אך שוקלת דחייה בשל העדר הסכם שלום במדינה וגיבוש מדיניותו של ביידן
איתמר לוין
ארה"ב גם תסייע בהרחבת יכולת ייצור החיסונים בעולם    הצעדים באים לאחר שרוסיה וסין כבר מנצלות את החיסונים מתוצרתן להגברת השפעתן, במיוחד במדינות העניות
איתמר לוין
למשקי הבית במדינות העשירות יש חסכונות ב-6 טריליון דולר, מתוכם 3 טריליון דולר של חסכונות-יתר משום שהקורונה לא אפשרה להוציא אותם ובזכות תוכניות הסיוע הענקיות    אקונומיסט צופה שלא כל הכסף יישפך לצריכה ולא כולו יישאר בחסכונות - כאשר יש להביא בחשבון את הפערים בין השכבות השונות וגם בין בריטניה ואירופה לבין ארה"ב ויפן
איתמר לוין
המיתון של סוף שנות ה-70 הוליד את ה"רייגניזם" שראה את הממשלה כבעיה; הקורונה עשויה להוליד תפיסה לפיה הממשלה היא הפתרון - מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
הנחה את המדינות להבטיח שכל מבוגר הזכאי לחיסון יוכל לקבלו לכל המאוחר החל ב-1 במאי    מזהיר עם זאת שייתכן שהמצב יורע בהמשך, בעיקר בשל התפשטות הווריאנטים החדשים    הציב יעד של 2 מיליון חיסונים ביום - כפול מן היעד הקודם; ינסה להאיץ את הפתיחה מחדש של בתי הספר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il