X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
גארדיאן חושף: מותר לייחל למותה של "דמות ציבורית" בתנאי שהיא אינה מתויגת; ההגדרה רחבה ביותר וכוללת גם מי שנזכר פעמים בודדים במקומונים
▪  ▪  ▪
300 עמודי הדרכה [צילום: ריצ'רד דרו, AP]

מדיניותה של פייסבוק נגד אלימות מילולית מאפשרת במפורש לתקוף "דמויות ציבוריות" בדרכים האסורות כאשר מדובר באחרים, כולל קריאה למותם – חושף (יום ד', 24.3.21) גארדיאן. פייסבוק מגדירה "דמויות ציבוריות" כולל מי שנהנים ממספר עוקבים גדול ברשתות החברתיות או אפילו מסוקרים מדי פעם במקומונים. פייסבוק מסבירה לבודקי התוכן שלה, כי התבטאויות כאלה מותרות "משום שאנו רוצים להרשות דיון, אשר לעיתים קרובות כולל ביקורת על אנשים המוזכרים בחדשות".
המסמכים שחושף גארדיאן הם 300 עמודים של הדרכה לבודקי התוכן, הנושאים את התאריך דצמבר 2020. החברה מסבירה בהם כיצד היא מבחינה בין ההגנה על אנשים פרטיים לבין דמויות ציבורית: "בנוגע לדמויות ציבוריות, אנחנו מסירים מתקפות חריפות ומתקפות בהן הדמות הציבורית מתויגת במישרין בפוסט או בתגובה. לגבי אנשים פרטיים, ההגנה שלנו רחבה יותר: אנחנו מסירים תוכן המיועד לבייש או להשפיל, כולל למשל טענות על פעילותו המינית של האדם".
פייסבוק אינה מרשה לקרוא למותו של אדם פרטי, אך היא מאפשרת זאת כאשר מדובר ב"דמות ציבורית" – כל עוד הגולש אינו מתייג את האחרון. פייסבוק גם אוסרת "לחשוף" דמויות ציבוריות לתוכן "המהלל, חוגג או לועג למותם או לפציעתם הקשה" – דהיינו, מותר לומר זאת כל עוד הדברים אינם מגיעים במישרין לידיעתה של הדמות הציבורית.
כאמור, ההגדרה של פייסבוק ל"דמות ציבורית" היא נרחבת. היא כוללת את כל הפוליטיקאים בכל הרמות, כולל מועמדים, כמו גם עיתונאים וכל מי שמועסק ב"כתיבה/דיבור בפומבי". אם לאדם יש לפחות 100,000 אוהדים או עוקבים ברשת חברתית – הוא הופך ל"דמות ציבורית". כך גם אם שמו מוזכר בחדשות: מי שהוזכר בכותרת או בכותרת המשנה לפחות חמש פעמים בשנתיים האחרונות – הוא "דמות ציבורית", בתנאי שהוא מעל גיל 13.
מכלל זה יוצאים מי שמוגדרים כ"דמויות ציבוריות בעל כורחן": "מי שאינם באמת ידוענים ושאינם עוסקים בתהילתם, אלא אם כן הם מואשמים בפעילות פלילית". פייסבוק מחזיקה רשימה סודית של דמויות כאלו, שאינה נכללת במסמכים שהגיעו לידי גארדיאן. אולם, נוכחות ברשתות החברתיות נחשבת להוכחה דה-פקטו לכך שאותו אדם "עוסק בתהילתו".
הרצון להתמודד עם כל היבטי האלימות המילולית, מוליך את הכללים לרדת לרמת פרטים מפתיעה לעיתים. כך למשל, ביטויים כאלו מותרים כלפי מתים – אך בתנאי שמתו לפני שנת 1900. מותר גם להתבטא באלימות נגד דמויות מומצאות, למשל: "הומר סימפסון הוא בן זונה".
העובדה שפייסבוק מאפשרת להתבטא כלפי "דמויות ציבוריות" בצורה האסורה כאשר מדובר באנשים פרטיים, צפויה לעורר ביקורת מצד משתמשים קבועים, שכבר התלוננו שהיא אינה עושה די הצורך להגן על דמויות כאלו – הן בפלטפורמה שלה והן בזו של אינסטגרם שבבעלותה. מדיניותה של פייסבוק מגנה על אישי ציבור מפני התקפות הכוללת איומים פיזיים ישירים, ביטויים מיניים משפילים או איום לפרסם מידע פרטי, אך היא מתירה ביטויים פוגעניים אחרים כחלק מן השיח. על-פי הכללים, מותר לומר "בוריס ג'ונסון צריך להתפגר או להתפטר", או לייחל למותו של נשיא ברזיל, חאיר בולסונרו.
מקורות בחברה אומרים, כי ההגדרה של "דמות ציבורית" אמורה להתעדכן, כדי להעלות את הרף ולהעניק יותר הגנה לפעילים חברתיים ועיתונאים, שכבר נחשבים למי שמצויים בסיכון גבוה. הסיבה שביטויים חמורים נמחקים רק כאשר הם מתויגים במישרין לאותו איש ציבור היא, שלדעת פייסבוק – תיוג כזה מלמד על כוונה פוגענית וגורם לכך שקרוב לוודאי שאיש הציבור יראה את הדברים.
דובר פייסבוק אומר בתגובה, כי חשוב להרשות דיון ביקורתי על פוליטיקאים ואחרים המצויים בעין הציבור, אך אין זה אומר שהחברה מרשה להטריד אותם או לפגוע בהם באפליקציה שלה. "אנחנו מסירים דברי שטנה ואיומים בפגיעה קשה, ולא משנה מי היעד שלהם, ואנו מחפשים דרכים נוספות להגן על דמויות ציבוריות מפני הטרדה".

תאריך:  24/03/21   |   עודכן:  24/03/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פייסבוק מאפשרת דברי שטנה קשים נגד "דמויות ציבוריות"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
יועציו של הנשיא מסיימים לגבש שורה של צעדים שבמרכזם עומדים התשתיות, החינוך והבריאות - אך העברתם בקונגרס לא תהיה קלה, מנתח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
מעט מאוד ידוע על הוריו של אדולף היטלר, ו-31 מכתבים מ-1895 חושפים פרטים על המשפחה בשנותיו הראשונות של הפושע הגדול בהיסטוריה - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
יצירת הבריתות מול סין חשובה לממשל ביידן יותר מאשר היחסים עם בייג'ינג, ושתי המדינות מציבות בבירור את קווי העימות ביניהן - מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
להיות מעצמת-על טכנולוגית ומדעית ב-2030 - זהו היעד השאפתני של בריטניה, תוך הרחבת פעילותה הבינלאומית וחיזוק הממלכה המאוחדת, מדווח אקונומיסט
איתמר לוין
בריטניה יכלה לבחור בהכרה בעליונות האיחוד ובשת"פ עימו כמו שווייץ - אבל בחרה בעימותים בלתי פוסקים איתו, כמו טורקיה    שני הצדדים צריכים שהאחר יסבול מבעיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il