X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ג'ו ביידן על המאבק בקורונה, 29.3.21 / CNBC
וושינגטון פוסט מנתח אחרי חודשיים

ג'ו ביידן או ברק אובמה 2.0?

ביידן הקיף את עצמו בעשרות אנשי אובמה - אבל הוא גם מנסה ללמוד מן הטעויות של הנשיא ה-44, תוך הישענות על עשרות שנות נסיונו בוושינגטון
▪  ▪  ▪
[צילום: קרולין קסטר, AP]

ברק אובמה עמל קשות להותיר את חבילת הסיוע שלו למשק על טריליון דולר; ג'ו ביידן פתח את נשיאותו עם חבילה של 2 טריליון דולר ומתכנן חבילה של 3 טריליון דולר נוספים. אובמה ניסה לשווא במשך חודשים להגיע להסכמה עם הרפובליקנים; ביידן הנהן לעברם ואז פעל בלעדיהם. אובמה חשב שמדיניות טובה תמכור את עצמה; ביידן בנה את החבילה סביב צעדים אותם קל להסביר ולהבין.
החודשים הראשונים של ממשל ביידן נותנים לדמוקרטים הזדמנות נדירה לפעול במהירות בגזרה רחבה, יותר מאשר לפני 12 שנים. רבים מבכיריו עבדו בבית הלבן של אובמה, וצוות ביידן מתנהג כמעט כאילו חזר לעבודה לאחר שבתון ארוך וממשיך בנקודה בה הפסיק אובמה בלא הצורך בעקומת למידה – מנתח וושינגטון פוסט. עידן טראמפ היה התגשמות סיוטיהם הגרועים ביותר של הדמוקרטים: נשיא שרובם ראו כסמכותני ומסוכן לעתידה של ארה"ב. מאוחדים בחשש מפני הישנותו של עידן זה, הדמוקרטים אומרים שהם פועלים להפוך את מה שרבים בממשל ומחוצה לו רואים כמשגים ואכזבות בשנותיו של אובמה.
במסיבת העיתונאים הראשונה שלו בשבוע שעבר, חזר ביידן שוב ושוב על הצורך להזיז דברים – כמעט כאילו הוא הקבלן הראשי בפרויקט בנייה. "נשכרתי לפתור בעיות", אמר ביידן. אבל גישה זו מלווה בסיכונים, אומרים בשתי המפלגות. חלק מבוגרי אובמה המצויים בבית הלבן של ביידן הם אלו שהתקשו בהבנת המציאות הפוליטית ב-2009; התמקדות בהימנעות מחזרה על שגיאות העבר עלולה לחסום את המבט לעבר הבעיות שבאופק.
קרוב ל-80% מבין 50 מינויי הסגל הבכירים עליהם הודיע ביידן הם יוצאי ממשל אובמה או אנשי הקמפיין שלו. ביניהם: סוזן רייס, שהייתה שגרירת אובמה לאו"ם וכעת הממונה על מדיניות הפנים; ג'ון קרי, שר החוץ של אובמה וכעת הממונה על שינויי האקלים; ובריאן דיז, יועץ בדרג בינוני בממשל אובמה המוביל כעת את המועצה הכלכלית הלאומית. ראש הסגל, רון קליין, מילא את אותו תפקיד בלשכתו של ביידן כסגן הנשיא וסייע לאובמה בהתמודדות עם האבולה. שרת האוצר, ג'נט ילן, הייתה נגידת הפדרל ריזרב כמינוי של אובמה. שר החקלאות, טום ויסלאק, מילא את אותו תפקיד בממשל אובמה.
לצד זאת, ההבדלים בין הנשיא ה-44 לנשיא ה-46 חושפים מתחים בין צוותו של ביידן לבין ותיקי ממשל אובמה שלא הצטרפו לממשל הנוכחי. רבים מבין האחרונים טוענים, שהנוכחיים ביצעו טעויות מהותיות, תוך התעלמות מכך שהאווירה הפוליטית כיום שונה לחלוטין מזו ששררה ב-2009.
בכמה מובנים, ביידן הוא המנהיג הפחות-סביר לבצע במהירות שינויים מהותיים. למרות עשרות השנים שלו בוושינגטון, הוא אינו מזוהה עם הרבה שינויים מוצלחים, וכמה מהישגיו בעבר – כמו החוק הפשיעה ב-1994 – הפכו מאוחר יותר לנטל פוליטי. אך התייחסותו הידידותית לרפובליקנים וחביבותו הטבעית, מסווים את נחישותו להשתמש בכוחו הפוליטי הרבה יותר מאשר אובמה – אומרים עוזריו. לצד זאת חוששים חלק מן הדמוקרטים, כי ביידן יוצר הרגל של "עשה זאת בעצמך" העלול להרחיק מצביעים מתונים.
שני אנשים ששוחחו לאחרונה עם ביידן אמרו לפוסט, כי הוא נחוש בדעתו לקדם סדר יום נועז יותר משל אובמה – לא רק מתוך תחרות עם הנשיא ה-44, אלא גם מתוך שאיפתו כל ימיו להיבחר לנשיא. הוא נעזר בכך שהמפלגה הדמוקרטית השתנתה משמעותית מאז ימי אובמה, כאשר חבריה הרבה יותר פתוחים להוצאות גדולות ולרעיונות נועזים. למרות שהרוב שלו בקונגרס קטן משל אובמה, המחוקקים הדמוקרטים הרבה יותר אידיאולוגיים.
נסיונו של ביידן ברשות המבצעת בא לידי ביטוי בראיונות עם מועמדים לשרים בקבינט שלו, כאשר התמקד בשאלה כיצד יעבדו עם אחרים בצוות בנושאים רוחביים. טד קאופמן, שהיה ראש צוות המעבר של ביידן, אומר שיש היבטים בנשיאותו של אובמה שהוא מנסה לחקות: אובמה חותך במהירות בעוד לביידן יש עבר של החמצת תאריכי יעד, אך בתחילת ממשלו הוא יותר ממושמע מבחינת לוחות הזמנים.
לרפובליקנים מציע ביידן עלי זית רטוריים ומסרים של דו-מפלגתיות בניסיון לפנות למצביעיהם, אך הוא עומד בקשר אמיתי עם כמה מן המחוקקים הרפובליקנים. הסנאטור רוי בלאנט אומר כי חברי סיעתו שוחחו עם הנשיא וצוותו יותר מכפי שהיה בתחילת ממשל אובמה, ומציין שיהיה מוכן לעבוד עם הממשל בנושא התשתיות.
הלקחים שמיישם ביידן באים לא רק משמונה שנותיו כסגן נשיא, אלא גם מקרוב ל-50 שנה בוושינגטון – מציין הפוסט. הללו סייעו לו להבין על אלו מחוות הוא יכול לוותר ומה הוא חייב לעשות; כך למשל הוא טרם קבע נאום בפני הקונגרס והמתין למעלה מחודשיים למסיבת העיתונאים הראשונה שלו. לשני קודמיו הדמוקרטים, אובמה וביל קלינטון, לא היה כזה ניסיון. ליאון פאנטה, שמילא תפקידים בכירים בשני הממשלים, אומר שנשיאים אלו נטו להיות יותר הססניים, ניסו למצוא את דרכם ונתנו משקל לבעלי ניסיון רב יותר; "זה לא המקרה של ג'ו ביידן".

תאריך:  31/03/21   |   עודכן:  31/03/21
+ביידן: 2 טריליון דולר ב-15 שנים
16:15 31/03/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בין הסעיפים המרכזיים: 600 מיליארד דולר לבניית תשתיות; 300 מיליארד דולר לתמיכה בייצור מקומי; 200 מיליארד דולר לתשתיות דיור; 174 מיליארד דולר למכוניות חשמליות; 400 מיליארד דולר לטיפול ביתי בקשישים ומוגבלים; 100 מיליארד דולר לפס רחב באינטרנט  ▪  מתכנן לממן את התוכנית על-ידי העלאת המיסים על חברות ובעלי הכנסות גבוהות  ▪  התוכנית זקוקה לאישור הקונגרס וביידן יצטרך לעמול קשות כדי להשיג אותו

ביידן. "התוכנית תממן את עצמה" [צילום: אוון ווצ'י, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ג'ו ביידן או ברק אובמה 2.0?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
איתמר לוין מדקלם
נב  |  31/03/21 09:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל ביידן
איתמר לוין
הנשיא והמחוקקים רוצים להגדיל את הנטל על העשירים והחברות - הן כדי לממן את תוכניות הענק להשקעה בתשתיות ובחינוך, הן כדי להקטין את חוסר השוויון והן כדי לבטל את הרפורמה של טראמפ    ניו-יורק טיימס מדווח שחילוקי הדעות הן על שיעור ההעלאות, על מי יחולו ואלו צעדים נוספים יש לנקוט
איתמר לוין
אומר שהוא מצפה להתמודד ב-2024 יחד עם האריס    תוקף את הצעות הרפובליקנים לשינויים בנוהלי ההצבעה בבחירות ומביע תמיכה בצמצום ה"פיליבסטר" בסנאט    הנסיגה מאפגניסטן לא תושלם עד 1 במאי
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מציג את השאלות המרכזיות להן אין תשובה מוסכמת בקרב הדמוקרטים, ומסביר שהעדר מדיניות בנושא כבר מסבך את ממשל ביידן
איתמר לוין
אקונומיסט: כל נשיא אמור לאייש 4,000 משרות פוליטיות - אך התהליך ארוך ומייגע, ומוביל לעיתים לשאלה האם חלק מן המשרות הללו בכלל נחוצות
איתמר לוין
יועציו של הנשיא מסיימים לגבש שורה של צעדים שבמרכזם עומדים התשתיות, החינוך והבריאות - אך העברתם בקונגרס לא תהיה קלה, מנתח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il