X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
להפסיק את ההסטה המלאכותית של הרווחים

סוף תור הזהב של מקלטי המס

ארה"ב דורשת מיסוי חברות גלובלי מינימלי, ונראה שגם G7 וגם G20 יישרו קו; המחלוקת המרכזית היא לגבי שיעורו של מס זה אקונומיסט מצביע על המפסידים העיקריים: מקלטי המס לסוגיהם - החל מברמודה ואיי קיימן שאינם גובים מס כלל, וכלה באירלנד והונגריה הגובות מס חברות נמוך
▪  ▪  ▪
גבול אירלנד. רק 12.5% [צילום: דייוויד קייטון, AP]

כפי שקורה לעיתים קרובות באירועים רב-לאומיים, ארה"ב מחזיקה את המפתח. כאשר שרת האוצר, ג'נט ילן, אמרה שהגיע הזמן למיסוי חברות גלובלי מינימלי, דבריה הובילו למו"מ על עסקה בינלאומית לשינוי מהפכני במיסוי חברות רב-לאומיות.
השיחות מתמקדות בשני נושאים מרכזיים, מסביר אקונומיסט. האחד: ההסטה של רווחים מהמדינות בהן הושגו למדינות בהן שיעור המס נמוך יותר. השני: קביעת מס חברות מינימלי, כנראה 15%. שרי האוצר של G7 צפויים להסכים על כך בסוף השבוע הקרוב, והסכמת G20 צפויה בחודש יולי, כך ש-120 המדינות האחרות המעורבות במו"מ יתבקשו ליישר קו. שר האוצר הגרמני, אולף שולץ, צפה בשבוע שעבר מהפכה במיסוי הבינלאומי בתוך מספר שבועות.
לכל מהפכה יש מרוויחים ומפסידים, מציין אקונומיסט. במקרה הנוכחי, המרוויחים הברורים יהיו המשקים הגדולים, בהם החברות הרב-לאומיות מוכרות בסכומים ניכרים אך משלמות מיסים בסכומים נמוכים תודות לתכנוני מס המסיטים את הרווחים למקלטי מס. הפער גדל עם הצמיחה של חברות כמו אמזון, אפל וגוגל, שנכסיהן במידה רבה אינם מוחשיים. מרוויחות נוספות יהיו מדינות מתפתחות, בהן יש מפעלים ופעילויות אחרות של חברות גלובליות.
המפסידים הברורים יהיו מקלטי המס, אשר בעשורים האחרונים נהנו מהסטת הרווחים אליהם. מחקר מ-2018 מצא, כי 40% מרווחיהן בחו"ל של החברות הרב-לאומיות מועברים בצורה מלאכותית למקלטי מס. פקיד המעורב במו"מ הנוכחי אמר כי ההסכם המתגבש למעשה יחסל אותם. אלא שבפועל, מדובר במגוון של מקלטי מס, ולחלקם יש פחות סיבה לחשוש מאשר לאחרים.
"איש לא רוצה לשמוע אותן"
הדברים נראים עגומים יותר מבחינת מי שמציע אפס מס, כמו ברמודה, איי הבתולה הבריטיים ואיי קיימן. למרות שאין להם כל הכנסה ממס אפס, יש להם הכנסות מאגרות שמשלמות השלוחות של החברות הגדולות ומפעילות נרחבת של רואי חשבון, עורכי דין ונותנים שירותים אחרים; הללו הגיעו ל-60% מהכנסותיה של ממשלת איי הבתולה ב-2018. ההסכם אותו רוצה ממשל ביידן – מס מינימום שיחול על כל המדינות – יפוצץ את המודל העסקי של מדינות אלו. הן זועמות, אבל אינן יכולות לעשות דבר. "איש לא רוצה לשמוע אותן", אומר דיפלומט.
קשה להתייחס בזלזול שכזה למדינות בעלות קשרים טובים יותר. כמה ממדינות האיחוד האירופי, ובהן אירלנד וקפריסין, משכו השקעות באמצעות מיסוי חברות בשיעור של 12.5% בלבד. לוקסמבורג והולנד משכו אותן באמצעות מבני מס המאפשרים להן לשלם פחות מס במדינות אחרות. בצורה זו הצליחה לוקסמבורג להגיע להשקעות זרות של 4 טריליון דולר – עשירית מכלל ההשקעות בעולם. גם הונג-קונג וסינגפור יצאו נשכרות ממהלכים דומים.
חלק מן החורים המרכזיים נסגרו בשנים האחרונות, בעקבות הסכם אליו הגיע OECD בשנת 2015. ביניהם מצוי "הדאבל האירי", מבנה אשר עירב הסטת רווחים לא רק לשלוחות האיריות של החברות הרב-לאומיות, אלא גם לברמודה ואיי קיימן, ואשר חסך לגוגל עשרות מיליארדי דולרים לאורך עשור. אבל למדינות אלו עדיין יש הרבה מה להפסיד. אירלנד עצבנית במיוחד, משום שהיא סומכת על שיעור המס הנמוך כדי למשוך השקעות ולצידן משרות רבות; מס החברות מהווה 20% מהכנסותיה ממיסים.
אירלנד עלולה לאבד 2.5 מיליארד דולר
אירלנד לוחצת על ארה"ב, ממנה מגיעות רוב ההשקעות, להימנע ממס מינימום שיהיה גבוה מהשיעור הנוכחי שלה – 12.5%. אבל אפילו שיעור כזה, מדגיש אקונומיסט, עלול לעלות ביוקר לאירלנד. חברות גדולות רבות משתמשים באירלנד כדי לשמש בפועל מס נמוך בהרבה, חד-ספרתי; המיסוי על הכנסות מפטנטים הוא 6.25% בלבד. ממשלתה מזהירה, כי ההסכם הבינלאומי המתגבש עלול לגרוע מכלכלתה 2.5 מיליארד דולר – 2.4% מהכנסותיו של המגזר הציבורי.
לאירלנד יש כמה תומכים באיחוד האירופי: הונגריה עם מס חברות של 9%, קפריסין ומלטה גם הן לצידה. ואילו שווייץ וסינגפור אותתו שלדעתן 15% הוא שיעור גבוה מדי; מדינות אסיה מעדיפות 10%. לעומת זאת, הולנד ולוקסמבורג החלו לסגור פרצות בעקבות ביקורת ציבורית ותקשורתית. מה שאומר, שאירלנד ותומכיה כמעט בודדים.
אמנם תיאורטית הן יוכלו להטיל וטו, כי כל החלטה של האיחוד האירופי דורשת הסכמה פה אחד, אך הדבר נראה בלתי סביר לנוכח התמיכה של ארה"ב והמדינות העיקריות באירופה בשינוי המוצע; שלא לדבר על כך שמניעת תשלום גבוה יותר בידי חברות הענק היא פוליטיקה גרועה מאוד. יתרה מזאת: ארה"ב ומדינות אחרות יוכלו לכפות מס מינימום על החברות שלהן גם בלי עסקה עולמית. המהפכה מגיעה, אם לא יהיה פיצוץ בלתי צפוי בשיחות. ויחד איתה, תור הזהב של מקלטי המס מתקרב לקיצו.

תאריך:  04/06/21   |   עודכן:  04/06/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
לואיס דה-ג'וי מונה אשתקד בידי טראמפ ונטען שהוא פועל להכשלת ההצבעה בדואר    החשד: עובדים בחברה שניהל תרמו למועמדים רפובליקנים והוא ביצע החזרים - תוך עקיפת מגבלות התרומות
איתמר לוין
דיילי טלגרף מזועזע מן הממצאים: אסיר אחד לא קיבל מזון ותרופות במשך יומיים, אסיר שני התאבד למרות שאמור היה להיות נתון להשגחה
איתמר לוין
אקונומיסט מדווח: אחרי חודשים של סחבת וכישלון של הנציבות האירופית, היבשת הולכת וסוגרת את הפער מארה"ב ומבריטניה - והעתיד נראה מבטיח
איתמר לוין
החלטות מהותיות מתפרסמות לרוב בחודש האחרון של שנת המשפט האמריקנית    בין האפשריות החודש: אובמהקר, זכויות הצבעה, חופש ביטוי
איתמר לוין
דיילי טלגרף בתרחיש אימים: אם יתברר שמקור הקורונה בדליפה מן המעבדה בעיר ווהאן, התוצאות הכלכליות והפיננסיות לעולם כולו יהיו קשות ביותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il