X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ההשלכות של אפגניסטן על נשיאות ביידן

9/11 או מפרץ החזירים

דן בלץ, בעל טור בכיר בוושינגטון פוסט, אומר שיידרש זמן עד שניתן יהיה לדעת האם הנסיגה והפיגועים הרצחניים בקאבול יגדירו את נשיאותו של ביידן בתחום החוץ
▪  ▪  ▪
בני הזוג ביידן מקבלים את ארונו של אחד ההרוגים [צילום: קרולין קסטר, AP]

הנשיא ג'ו ביידן לא יכול היה – וגם לא ניסה – להסתיר את צערו ביום הגרוע ביותר של נשיאותו, היום של הפיגוע הקטלני בקאבול. כמפקד העליון, הוא יחיה את האירוע עד היום האחרון של נשיאותו. אבל דן בלץ, פרשן בכיר בוושינגטון פוסט, שואל האם זה היום שיגדיר את כל כהונתו של ביידן.
הנסיגה מאפגניסטן מאופיינת בגבורה וטרגדיה. הרכבת האווירית, בה פונו 117,000 איש מאז 14 באוגוסט, היא אחד המבצעים ההומניטריים והלוגיסטיים המרשימים שביצעה ארה"ב. אבל התוהו ובוהו המתלווה לנסיגה, שבשיאו כמובן הפיגועים בשבוע שעבר, מספר סיפור אחר. האירוע צילק את ביידן ואת צוותו בתחום הביטחון הלאומי, פגע במעמדה העולמי של ארה"ב, העניק ניצחון תעמולתי לאויביה ועודד גורמים רצחניים כמו דאעש.
כל ארבעת הנשיאים שהיו מעורבים במלחמה באפגניסטן עשו טעויות, והחלטתו של ביידן לסיים את המלחמה תיבחן בין היתר במשקפיים אלו – אבל לא רק דרכם. למרות שהיה זה דונלד טראמפ שחתם על הסכם הנסיגה, היה זה דיין אשר החליט לסיים אותה ב-31 באוגוסט ולכן ההשלכות הן באחריותו, מדגיש בלץ.
ביידן סבר שיש לסיים את המלחמה הרבה לפני שנבחר לנשיא. ב-2009 הוא היה היחיד בצמרת ממשל אובמה שהתנגד למשלוח כוחות נוספים לאפגניסטן, תוך שהוא מביע חוסר אמון בממשלה המקומית. ביידן ראה את אפגניסטן כשונה מעירק, וסבר שתגבור כוחות באפגניסטן לא יועיל (בניגוד לעירק). הוא תמך במדיניות של מלחמה בטרור, בניגוד למדיניות של מלחמה בהתקוממות בה תמכו מפקדי הצבא. הוא התנגד לכל מה שנראה כ"בניית אומה". ביידן סבר שהשחיתות בממשלת אפגניסטן היא כרונית ושאין סיכוי להדביר אותה. מייק מולן, שהיה יו"ר המטות המשולבים, אומר כעת שביידן צדק.
השאלה החשובה כעת איננה האם ביידן צדק ב-2009, אלא האם החלטתו כעת הייתה נכונה, ואם כן – האם האירועים בעקבותיה היו בלתי נמנעים. יש הרואים את החלטת הנסיגה כסימן לבטחונו של ביידן בשיקול דעתו; אחרים רואים אותה כעקשנות וסירוב לשמוע דעות אחרות. ביידן ירש מצב קשה מטראמפ, אשר הפחית את מספר החיילים האמריקנים באפגניסטן לאחר ההסכם עם הטליבאן בפברואר 2020 לרמה נמוכה מזו שנקבע בהסכם. ההסכם אפשר לטליבאן להמשיך לבצע פעולות טרור, גם אם לא נגד הכוחות האמריקניים.
ביידן הבטיח שהנסיגה הסופית תבוצע בצורה מסודרת והביע ביטחון בכך שהטליבאן לא יצליח להשתלט על המדינה. אבל הייתה בכך סתירה פנימית: ביידן עצמו האמין במשך שנים שממשלת אפגניסטן מושחתת ושכוחות הביטחון שלה תלויים מדי בארה"ב, אך נראה משוכנע שהממשלה וכוחותיה יעמדו איתן ובהצלחה נגד הטליבאן.
אין ספק שנגרם נזק לנשיאותו של ביידן; השאלה היא לכמה זמן, ממשיך בלץ. הנסיגה הכעיסה את בעלות בריתה של ארה"ב, אשר לדבריהן ממשל ביידן לא נועץ בהן לפני ההחלטה. הרטוריקה של ביידן לפיה "ארה"ב חזרה" התקבלה בברכה בחו"ל לאחר שנותיו של טראמפ, אבל כעת עליו ועל צוותו לשקם את היחסים עם ידידותיה הקרובות ביותר של וושינגטון. ואילו יריבותיה עשויות לזהות חולשה ולנסות לנצל אותה. ביידן מצידו הצהיר שארה"ב תצוד ותעניש את האחראים לפיגוע, ובסוף השבוע היא חיסלה שני בכירים בדאעש. זאת רק ההתחלה: בעתיד ביידן ייבחן בקפידה לגבי תגובותיו על פרובוקציות מצד רוסיה, סין או אירן.
כמה פרשנים אומרים שזהו "רגע 9/11" של ביידן: מבחן קשה בשלב מוקדם של נשיאותו, ויש הרואים אותו כמבחן שהוא עצמו יצר. הרגע הזה יעצב אותו ואת צוותו. ליאון פנטה, שהיה ראש ה-CIA ושר ההגנה בממשל ביידן, משווה את האירוע למפרץ החזירים (הפלישה הכושלת לקובה) בתחילתו של ממשל ג'ון קנדי, "לא רק משום שזהו כישלון בהכנה להשלכות, אלא גם בגלל שקנדי קיבל את האחריות על ההחלטה והבטיח שהפלישה לא תגדיר את מדיניות החוץ של ממשלו. אני מקווה שזה מה שיקרה עם ביידן".
ההשלכות על ביידן אינן צפויות במלואן, כי אפגניסטן היא רק אחד משורה של נושאי מפתח שיעצבו את דעת הקהל על ממשלו המצוי בראשית דרכו. ניצבים בפניו אתגרים משמעותיים בהתמודדות עם הקורונה וזן הדלתא, אשר סיכל את התקוות לחזרה לנורמליות יחסית. במקביל, הוא יכול לחגוג נצחונות משמעותיים בקונגרס, אשר העביר את תוכנית התשתיות ואת התוכנית המתמקדת בשינויי האקלים, בחינוך וברווחה. סקרים מעלים שהציבור תומך בנסיגה מאפגניסטן; פסק דין מקיף יותר לגבי מנהיגותו של ביידן יגיע בעתיד.

תאריך:  30/08/21   |   עודכן:  30/08/21
+המטוס האמריקני האחרון המריא מקאבול
00:12 31/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

צבא ארצות הברית הודיע על השלמת המשימה לפינוי הכוחות הצבאיים האמריקניים מאפגניסטן  ▪  האמריקנים פוצצו 73 כלי טיס וכ-100 כלי רכב בשדה התעופה בקאבול

[צילום: משרד ההגנה האמריקני, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה באפגניסטן
איתמר לוין
ארה"ב לא הצליחה לשלב מטרות אסטרטגיות ופוליטיות, והפכה את המלחמה למשימה של בניית מדינה - במקום לנצל את חששן של כל השכנות מהפיכתה למדינת טרור
יוני בן-מנחם
פיגוע הטרור הנפשע בשדה התעופה בקאבול הוא תזכורת מכאיבה לארה"ב ונשיאה למהותו של הטרור האיסלאמי שמנסה לחדש את הג'יהאד נגד ארה"ב ובנות בריתה. אין הבדל בין ארגון דאעש לארגוני הטרור הפלשתינים והשיעים, מה שקרה באפגניסטן ממחיש את הסכנה הגדולה שנשקפת לישראל מהטרור האיסלאמי
מירב ארד
צבא ארה"ב: "הערכות ראשוניות שהמטרה חוסלה"    התקיפה האמריקנית - תגובה לפיגוע ההתאבדות הקטלני שביצע הארגון ביום חמישי בנמל התעופה בקאבול    ביידן הצהיר לאחר הפיגוע: "נצוד אתכם ונגרום לכם לשלם"
איתמר לוין
אל-קאעידה נחלש מאוד, ולמרות שהוא צפוי לשוב ולקבל את חסות הטליבאן - אין לו יכולת כרגע לפגוע בארה"ב; הטליבאן גם שב והתחייב למנוע מהארגון לפעול משטח אפגניסטן    דאעש - שנטל את האחריות על הפיגועים - הוא סיפור אחר: ארגון חזק יותר המצוי ביריבות קשה עם הטליבאן, העשוי להיות טרוד במשימות אחרות וכך ייווצרו פערים בתחום הביטחון
איתמר לוין
במאמר בדיילי טלגרף טוען רנוויק, כי הפיאסקו באפגניסטן יקשה על ביידן להתמודד מול אירן, בעיקר משום שכעת יש לו ולארה"ב בעיה קשה של אמינות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il