X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
יצרנית ה"אוקסיקוטין" תפורק ורווחיה של החברה שתוקם על חורבותיה יוזרמו להסדר רוב הכסף יבוא מבני משפחת סאקלר - אשר קיבלו פטור אישי, מציין ניו-יורק טיימס
▪  ▪  ▪
אוקסיקוטין. 1.1 מיליארד דולר ב-2000 [צילום: טובי טלבוט, AP]

חברת התרופות פורדיו, יצרנית משכך הכאבים הנפוץ "אוקסיקוטין", פורקה (יום ד', 1.9.21) בהסדר פשיטת רגל נרחב, אשר יחייב את בעליה – בני משפחת סאקלר – להעביר מיליארדי דולרים לפיצוי על מגיפת משככי הכאבים. אולם, מציין ניו-יורק טיימס, ההסדר כולל הסכמה שנויה במחלוקת המשחררת את בני המשפחה מאחריות אישית למגיפת המשככים שהרגה חצי מיליון אמריקנים בעשורים האחרונים – וכך הם יישארו בין האנשים העשירים ביותר בארה"ב.
שופט בית המשפט לפשיטות רגל בניו-יורק, רוברט דריין, אישר את ההסדר תוך שינויים קלים, ובכך שם קץ לאלפי תביעות נגד פורדיו בידי מדינות, רשויות מקומיות, שבטים, בתי חולים ויחידים. הוא מסר את החלטתו בישיבה שנמשכה שש שעות, אמר שזהו המקרה הסבוך ביותר בו דן אי-פעם וציין ש"זוהי תוצאה מרירה – מ-ר-י-ר-ה", שכן בני משפחת סאקלר העבירו סכומי כסף עצומים למקלטי מס. לדברי דריין, הוא ציפה להסדר בסכום גבוה יותר. מספר מדינות, ובהן וושינגטון וקונטיקט, כבר הודיעו שיערערו על פסק הדין.
בתמורה להגנה מפני תביעות אישיות נגדם, בני משפחת סאקלר יעבירו לטובת ההסדר 4.5 מיליארד דולר במשך תשע שנים. כספים אלו, כמו גם רווחיה של חברה חדשה שתקום על חורבותיה של פרודיו בלא קשר למשפחת סאקלר, יועברו ברובם לטיפול בהתמכרויות ולתוכניות מניעה ברחבי ארה"ב. לדברי דריין, המשמעות של עיכוב נוסף אם לא יאשר כעת את ההסדר, והיתרונות הניכרים של ההסדר כמות שהוא, מצדיקים את אישורו.
הטיימס מציין, כי מצד אחד ההסדר משמש כנקודת ציון בתביעות הרבות המתנהלות ברחבי המדינה בנושא מגיפת המשככים, ומצד שני – הוא ימנע בחינה מעמיקה של חלקה של פורדיו במגיפה. עם זאת, החברה ובני משפחת סאקלר הסכימו לחשוף למעלה מ-30 מיליון מסמכים, כולל תכתובות דוא"ל חסויות, העשויים לחשוף את שיטות השיווק שלה לדחיפת המשככים למיליוני אמריקנים שלא נזקקו להם.
הסכום רחוק מלכסות את הנזקים
רק בחודש שעבר טען ד"ר ריצ'רד סאקלר, לשעבר יו"ר ומנכ"ל פורדיו, כי למשפחה ולחברה אין אחריות כלשהי למגיפת המשככים. בני משפחה אחרים נקטו קו מתון יותר, באומרם שהזדעזעו מכך שתרופה שנועדה להקל על חולים, גרמה בפועל למותם – אבל איש מהם לא נטל אחריות או התנצל. היו"ר הנוכחי של החברה, סטיב מילר, אמר שההסדר יבטיח מיליארדי דולרים "לסיוע לאנשים ולקהילות שנפגעו ממשבר המשככים". רוב התובעים הסכימו להסדר, באומרם שזוהי הדרך הטובה ביותר לממן את הטיפול בבעיה, שרק גברה במהלך הקורונה ועם מספר שיא של מתים ממנה בשנה שעברה.
הטיימס אומר, שההסדר עם פורדיו מגשים את התחזיות המוקדמות של חלק מן המומחים: הכסף שיתקבל כתוצאה מן התביעות יהיה רחוק מלממן את עלויות מגיפת המשככים, שכמה כלכלנים אומדים אותן בטריליוני דולרים. הכסף גם לא יגיע מיד: כאמור, ההסדר עם פורדיו ייפרס על פני תשע שנים. הסדר שנחתם לאחרונה עם מפיצי התרופות ועם ג'ונסון אנד ג'ונסון מעניק 26 מיליארד דולר – אך תידרש שנה לסיימו והכסף ישולם על פני 18 שנים.
התשלום של בני משפחת סאקלר ימומן מתיק ההשקעות שלהם וממכירת עסקי התרופות הבינלאומיים שלהם, מהלך שלהשלמתו הוקצבו שבע שנים. בני המשפחה עודם חשופים להליכים פליליים אפשריים ולתביעות שאינן קשורות במישרין להתמכרויות, כמו למשל בנוגע להשלכות הסביבתיות של ייצור התרופות. פורדיו תשלם מקדמה של 500 מיליון דולר. כאמור, כספים נוספים יבואו ממכירת תרופות – כולל ה"אוקסי" עצמו – בידי החברה החדשה. המדינות יקבלו את חלקן באמצעות קרן לאומית ויחלקו אותו לרשויות המקומיות. לשבטים האינדיאניים תוקם קרן נפרדת, ועוד קרן תפצה 130,485 בני אדם ומשפחות בסכומים שינועו בין 3,500 דולר ל-48,000 דולר. האפוטרופוסים של ילדים שנפגעו מן השימוש במשככים יקבלו 7,500 דולר כל אחד.
ה"אוקסי" נכנס לשוק ב-1996, כאשר רופאים החלו לזהות את הכאבים כבעיה בפני עצמה ולא רק כתסמין של מחלות. אנשי המכירות של פורדיו שטפו את ארה"ב והמליצו על התרופה בפני אלפי רופאים, והללו החלו לרשום אותה הן לכאבים נקודתיים והן לכאבים כרוניים. בשנת 2000 הסתכמו מכירות ה"אוקסי" ב-1.1 מיליארד דולר. אלא שזמן קצר לאחר מכן החלו להגיע דיווחים על כך שהכדורים נגנבים מבתי מרקחת, נטחנים לאבקה ונשאפים כמו סמים. בשנת 2007 הודו החברה ושלושה ממנהליה בעבירות פליליות של הסתרת התכונות הממכרות של ה"אוקסי" מן הרשויות, הרופאים והחולים ושילמו קנס בסך 634.5 מיליון דולר.
בעשור הקודם הלכה וגברה מגיפת ההתמכרות למשככים, אשר כאמור הובילה למאות אלפי מתים. בשנת 2014 החלו רשויות מקומיות להגיש תביעות נגד פורדיו, לקבלת פיצוי על ההוצאות שנגרמו להם בטיפול במגיפה. בני משפחת סאקלר הפכו ל"פנים" של המגיפה, כאשר בשנים 2017-2008 משכו מן החברה 10.4 מיליארד דולר (כמחצית שולמו כמיסים) במה שנתפס כהתעלמות בוטה מן המשבר. בספטמבר 2019, כאשר מולה 2,900 תביעות (ובהן 628 שציינו כנתבעים גם את בני משפחת סאקלר), ביקשה החברה להיכנס להליכי פשיטת רגל והדיון בכל התביעות הושהה.

תאריך:  02/09/21   |   עודכן:  02/09/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אקונומיסט מצביע על הצניחה החדה בפופולריות של הנשיא, אך מזכיר שנושאי חוץ כמעט ואינם משפיעים על ההצבעה    המבחן הבא: בחירות האמצע בנובמבר 2022
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מצביע על גלים חוזרים ונשנים של הקורונה, הנמשכים חודשיים עד שהם מגיעים לשיא ומתחילים לרדת - ואז שבים לעלות עם זן חדש, או נבלמים בזכות חסינות עדר    נכון לעכשיו זוהי גם התבנית של הדלתא בכמה ממדינות אירופה ובחלקים של ארה"ב, אך לא בטוח שהיא תימשך    האסטרטגיה הטובה ביותר נשארה: חיסונים, חיסונים ועוד חיסונים
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מתאר את האסון ההומניטרי הגובר: הסיוע הבינלאומי נפסק, הכספים בבנקים הוקפאו, שליש מן האפגנים רעבים, 2 מיליון ילדים זקוקים לטיפול חירום
איתמר לוין
ה-FBI קיבל דיווח על 7,759 מקרים - עלייה של 5% לעומת 2019; וושינגטון פוסט מציין שרבים סבורים שהנתון האמיתי גבוה עוד יותר    זינוק של 73% בפגיעה ביוצאי אסיה, ירידה של 29% בתקריות האנטישמיות
איתמר לוין
ארה"ב חייבת לתת לעצמה תשובה ברורה: האם היעד של הגבלות הקורונה הוא בלתי מציאותי - להגיע לאפס הדבקות - או להוריד למינימום את התחלואה הקשה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il