X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בעיה קשה במיוחד בפקיסטן, שחשיבותה גברה בעקבות נפילת אפגניסטן בידי הטליבאן רוסיה וסין משתמשות בטכנולוגיה מתקדמת כדי לעקוב אחרי הסוכנים האמריקניים ולחשוף את מקורותיהם
▪  ▪  ▪
מברק יוצא דופן [צילום: קרולין קסטר, AP]

קציני הריגול הנגדי האמריקני הזהירו בשבוע שעבר את כל תחנות ה-CIA ברחבי העולם מכך שבשנים האחרונות אבדו מודיעים רבים, אשר נתפסו או נהרגו – חושף ניו-יורק טיימס. על-פי המברק, הסוכנות בחנה עשרות מקרים של מודיעים, אשר בשנים האחרונות נתפסו, נהרגו או נחשפו; היא כללה גם את מספר הסוכנים שהוצאו להורג – נתון שלרוב אינו נמסר בכתב.
המברק הוא ביטוי לקשיים בהם נתקל ה-CIA בבואו לגייס סוכנים ברחבי העולם בנסיבות קשות לפעולה. שירותי הביון במדינות עוינות – רוסיה, סין, אירן, פקיסטן ואחרות – מנהלים מצוד אחרי מודיעים אמריקניים ובחלק מן המקרים מצליחים להפוך אותם לסוכנים כפולים. המברק גם מציין כמה מן הקשיים בהם נתקלה הסוכנות בשנים האחרונות: משמעת רופפת, אמון יתר במקורות, הערכת חסר של שירותי ביון יריבים וגיוס מהיר מדי של סוכנים תוך התעלמות מסיכוני ריגול נגדי.
המספר הגדול של מודיעים שנחשפו מלמד גם על כוחן הגובר של הסוכנויות היריבות, המשתמשות באמצעים מתקדמים כמו סריקות ביומטריות, זיהוי פנים, בינה מלאכותית וכלי מעקב – המופעלים נגד סוכני ה-CIA במטרה לגלות את מקורותיהם. הטיימס מציין, כי לרשות ה-CIA אומנם עומדים מקורות רבים לאיסוף מידע וניתוחו, אך רשת של מודיעים מהימנים ברחבי העולם היא עדיין אבן היסוד של פעילותו, והיא אמורה להיות הטובה ביותר בעולם בתחום זה.
אנשי ביון לשעבר אומרים, כי גיוס מקורות הוא קנה המידה לקידומם של סוכני השטח, ולא ניהול מבצעי ריגול נגדי מוצלחים כגון חשיפת מקורות המשרתים גם את הצד האחר. ה-CIA הקדיש בשני העשורים האחרונים את רוב מאמציו למאבק בטרור ולמלחמות באפגניסטן, עירק וסוריה, אך כיום חיזוק פעילותו במדינות היריבות העיקריות – ובראשן רוסיה וסין – שוב נמצא במקום גבוה בסדר היום שלו.
אובדן מודיעים אינו בעיה חדשה, אך המברק מלמד שהיא מטרידה יותר מכפי שידוע ברבים. מטרתו של המברק היא להזכיר לסוכני השטח שעליהם להתמקד לא רק בגיוס מקורות, אלא גם בהיבטי הביטחון של פעילות זו ובכך שעליהם לחשוב על צעדים משלהם כדי לנהל טוב יותר את המודיעים. קציני CIA לשעבר אומרים, כי יש לשים יותר דגש על ביטחון וריגול נגדי, במיוחד כאשר מדובר בגיוס מודיעים.
גם בעבר נשלחו לתחנות ה-CIA הודעות רוחב בנוגע למגמות או בעיות, וגם אזהרות בנוגע לנושאי ריגול נגדי. ועדיין, המברק הנוכחי מציין מודיעים ספציפיים שנאסרו או נהרגו בידי גורמים עוינים – ובכך הוא יוצא דופן ומצביע על חשיבות הבעיה. סוכנים לשעבר אומרים, כי לרוב פרטים כאלו נשמרים בסוד אפילו מפני אנשי הסוכנות בחו"ל. שיטאל פייטל, עוזרת ראש ה-CIA לריגול נגדי, הזהירה בחודש ינואר סוכנים לשעבר שלא לעבוד עבור ממשלות זרות המנסות לבנות יכולות ביון ושלא לשוחח עם עיתונאים.
המברק מהשבוע שעבר מלמד, כי הסוכנות לא העריכה כיאות את יריביה והאמינה שאנשיה והמשמעת בה טובים יותר מאשר בגופי ביון אחרים. בפועל, יריבותיה של ארה"ב פיתחו מיומנות בגילוי מקורותיה. כמה אנשי מודיעין לשעבר סבורים, שיכולתו של ה-CIA להתמודד עם שירותי ביון יריבים נשחקה בשנות המאבק נגד הטרור וההסתמכות על התקשרויות סמויות מסוכנות. ההכשרה וההנחיה של סוכנים בארגוני טרור שונים בכמה מובנים מאלו המופעלים במדינות עוינות.
בחלק מן המקרים, המודיעים שנחשפים הופכים לסוכנים כפולים; פקיסטן אפקטיבית במיוחד במהלכים כאלו. קריסת הממשלה הפרו-אמריקנית בקאבול וכיבוש המדינה בידי הטליבאן מגביר את חשיבותה של הפעילות המודיעינית בפקיסטן, כדי ללמוד על הקשרים בין הטליבאן לבין ארגונים קיצוניים. לכן, יש שוב לחץ על ה-CIA לבנות ולשמר רשת של מודיעים בפקיסטן – מדינה בה יש מספר שיא של חשיפה ושבירה של רשתות כאלה.
גם ההתמקדות של הממשלים האחרונים בתחרות ובאתגרים מצד רוסיה וסין, מחייבת לבנות רשתות של מודיעים ולהגן עליהן והדבר חשוב כיום מאשר אי-פעם. במדינות אלו, הטכנולוגיה הפכה לבעיה: בינה מלאכותית, סריקות ביומטריות, זיהוי פנים ואמצעים אחרים מקלים על הממשלות לעקוב אחרי אנשי המודיעין האמריקניים, מה שמקשה על פגישות עם מודיעים. פריצה למערכת התקשורת המסווגת בה משתמש ב-CIA סייעה לחשוף את הרשתות שלה בסין ובאירן, ומודיעים הוצאו להורג; במקרים אחרים נאלצה הסוכנות לחלץ אותם מן המדינה.

תאריך:  06/10/21   |   עודכן:  06/10/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
חקירה עצמאית נרחבת קובעת שהכנסייה הקתולית כשלה בכך שלא ראתה ולא שמעה את עבירות המין    וושינגטון פוסט: מכה נוספת לכנסייה הקתולית לאחר דוחות דומים ברחבי העולם
איתמר לוין
הסוכנויות המסונפות לממשלת בריטניה הוציאו אשתקד 29 מיליארד ליש"ט – כולל משכורות ל-194 מנהלים שהשתכרו יותר מאשר ראש הממשלה
איתמר לוין
וושינגטון פוסט סוקר את ההשלכות הפוליטיות של חשיפת הענק: ראש ממשלת צ'כיה עלול להיפגע בקלפי, נשיא קניה מצטייר כצבוע, ראש ממשלת לבנון נכנס למגננה
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מדווח על מחסור במיטות טיפול נמרץ, במכונות הנשמה ואפילו במכונות דיאליזה - לצד הימנעות מחובת מסיכות ואף קריאות גנאי כלפי רופאים במדינה
איתמר לוין
הזכות להפלות ונשיאת נשק - שניים מן הנושאים הטעונים ביותר בפוליטיקה האמריקנית - יעמדו להכרעה בשנה הקרובה בביהמ"ש העליון, מדווח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il