X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מגבלות הקורונה על התעבורה הבינלאומית עלולות להישאר בתוקפן עוד חודשים ואפילו שנים - מה שיפגע קשות ביזמות הסינית ובצמיחה המקומית, צופה אקונומיסט
▪  ▪  ▪
התגובה נשארת ללא שינוי [צילום: אנדי וונג, AP]

ג'ק מא הקים את עליבאבא אחרי ביקור בארה"ב ב-1995. קאו דיוואנג הקים את חברת הזכוכית הסינית Fuyao לאחר ביקור במוזאון פורד במישיגן. נסיעות חיוניות ליזמות, אבל גם נגיפים יודעים לעבור בין מדינות – והאמיקרון יפגע קשות בכלכלת סין, צופה אקונומיסט. וזה לא משום שהוא יתפשט בה ביתר קלות, אלא להפך – בשל פעולותיה הנמרצות של בייג'ינג לבלום אותו. כחלק ממדיניות זו, סין מהדקת מאוד את מגבלות התעבורה הבינלאומית אחרי כל התפרצות קורונה. חובתם של מבקרים זרים לשהות בבידוד 14 יום עם כניסתם למדינה, הורידה את מספר הנכנסים ב-99%.
המגבלות הללו מנעו מזני קורונה קודמים להתפשט בסין, ואילו סגרים נקודתיים פגעו בצריכה המקומית. המגבלות על התעבורה הבינלאומית יגרמו נזק ליזמות: קיצוץ של מחצית בהוצאות הנסיעות שקול לקיצוץ של רבע בהשקעות המו"פ, על-פי מחקר שנערך באוניברסיטת מילאנו. אם האומיקרון אכן מדבק יותר מקודמיו, הוא יוביל לסגרים תדירים יותר בסין – והמחיר שתשלם הצמיחה יהיה משמעותי. סגר שיימשך שלושה חודשים יפחית את הצמיחה ב-3%, שהם 130 מיליארד דולר.
האומיקרון הוא רק אחד האיומים על הכלכלה הסינית. עוד לפני הופעתו, רוב התחזיות צפו שהצמיחה תרד בשנה הבאה ל-5.5%-4.5%, וזה איננו התרחיש הגרוע ביותר. אם סין תספוג צניחה במחירי הנדל"ן בדומה לזו של 2014/15, התוצר ברבעון האחרון של 2022 עלול לרדת ב-3% ביחס לרבעון הנוכחי, מה שיוריד את הצמיחה השנתית ל-3.8% בלבד. ואם הנפילה תהיה דומה לזו שספגו ארה"ב וספרד לפני 15 שנה, הצמיחה ברבעון הרביעי עלולה להיות 1% בלבד.
התרחישים הללו אינם בלתי נמנעים, מדגיש אקונומיסט, והם מבוססים על כך שתגובתם של שלטונות סין למשבר נדל"ן תצטמצם להורדת ריבית, אבל קרוב לוודאי שהיא תהיה נרחבת יותר. עד כה, הבעיות במגזר הנדל"ן הוסתרו בידי החוזק של יתר מגזרי הכלכלה. הייצוא תורם 40% לצמיחה השנה, במיוחד בזכות אספקת מוצרים לבית – ואם האומיקרון שוב ישלח רבים ל"בונקר", סין עשויה לצאת נשכרת. אבל סביר יותר להניח שהייצוא יואט, אפילו בצורה משמעותית – ויש הצופים שבשנה הבאה הוא לא יתרום כלל לצמיחה, משום שיישאר ברמה זהה לזו של השנה היוצאת.
לכן, יהיה צורך במקורות צמיחה אחרים. הממשלה תוכל למשל להפחית את המיסים על משקי הבית, לשפר את רשת הביטחון הסוציאלית ולחלק שוברים לצריכה. הבעיה היא שייתכן שהצרכנים יגיבו באיטיות, במיוחד אם שווי בתיהם יירד. אפילו ממשלת סין אינה יכולה להכריח את משקי הבית להוציא כסף. אפשרות אמינה יותר היא השקעה ציבורית בהפחתת גזי החממה ובתשתיות כמו עמדות טעינה לרכב חשמלי. אלא שמגזרים אלו קטנים מכדי להשפיע בצורה משמעותית על הצמיחה.
לכן, מעריך אקונומיסט, הממשלה תנסה למנוע ממשבר הנדל"ן להפוך לחמור מדי, תוך מניעת ירידה בהשקעות בענף בשנה הבאה. במצב כזה, הצמיחה תהיה 4.7%. כדי להשיג זאת, הבנק המרכזי יצטרך להוריד בחצי נקודת האחוז את שיעור המינימום של עתודות שעל הבנקים המסחריים להחזיק ולהוריד את הריבית ברבע נקודת האחוז, כדי לשחרר כספים להשקעות בנדל"ן. הממשלה תצטרך להזרים כספים משלה ולאפשר לממשלות המחוזות להנפיק איגרות חוב שייפרעו מההכנסות מפרויקטים בנדל"ן. יהיה צורך גם בצעדים ישירים יותר כדי לייצב את שוק הנדל"ן, ואולי אף לתמרץ אותו. הממשלה תצטרך להקל על משקי הבית ליטול משכנתאות ולהגדיל את שיעור המשכנתאות שרשאים הבנקים להעניק. תיתכן אפילו הקלה זמנית בהגבלות על נטילת אשראי בידי יזמים.
מה שסין אינה מוכנה לעשות, הוא להקל את מגבלות הקורונה על התעבורה הבינלאומית. הללו ככל הנראה יישארו בתוקף עד לאחר אולימפיאדת החורף בבייג'ינג בחודש פברואר, ואולי אפילו עד לאחר קונגרס המפלגה הקומוניסטית בהמשך השנה. יש גם אפשרות שהן יימשכו עד שתושבי סין יקבלו חיסון יעיל יותר, אולי מתוצרת מקומית. אנשי עסקים בשנגחאי התחילו לדבר על מגבלות שישררו עד 2024. הנגיף מתפתח בצורות רבות; התגובה הסינית נותרת בעינה.

תאריך:  09/12/21   |   עודכן:  09/12/21
+מודל הכיתה הירוקה - לא בכיתה שבה אובחן אומיקרון
00:01 10/12/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ראש הממשלה, שרת החינוך ושר הבריאות יביאו בפני הממשלה בישיבתה ביום ראשון עידכון למתווה הכיתה הירוקה  ▪  עוד הוחלט על הארכת המגבלות בנתב"ג בעשרה ימים מיום ראשון הקרוב

זיהוי חשד לאומיקרון ימנע נוכחות תלמידים לא מחוסנים [צילום: מרטין מייסנר/AP]
+מראשון הקרוב: חובת בדיקת PCR לכל נוסע העובר לירדן
15:39 09/12/21  |  מירב ארד

רש"ת מעדכנת כי החל מיום ראשון (12.12.2021) כל נוסע העובר לירדן דרך מסופי יצחק רבין, אלנבי ונהר הירדן מחוייב להציג בדיקת PCR שלילית שבוצעה במהלך 72 השעות טרם המעבר לירדן. בנוסף חובה לבצע בדיקת PCR בצד הירדני.

+הוארך איסור היציאה ל-50 המדינות האדומות ב-13 ימים
15:15 09/12/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

אילנה גנס: התפשטותו המהירה מדאיגה גם אם אינו אלים יותר. היום בישראל כשלושה מיליון לא עם הגנה מקסימאלית שניתן להגיע אליה"  ▪  בישראל יש 21 מאומתים ועוד 51 חשודים בחשד גבוה. בישראל אפס הדבקה קהילתית  ▪  טלי לאופר מהתאחדות סוכני הנסיעות: "לא להאריך את תקנות הבידוד לחוזרים המחוסנים. יש נתונים לגבי נדבקים רבים אך לא לגבי מידת החומרה"

ח"כ קריב. "קרובים לגל תחלואה עולמישל אומיקרון" [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
מירב ארד
אילנה גנס: התפשטותו המהירה מדאיגה גם אם אינו אלים יותר. היום בישראל כשלושה מיליון לא עם הגנה מקסימאלית שניתן להגיע אליה"    בישראל יש 21 מאומתים ועוד 51 חשודים בחשד גבוה. בישראל אפס הדבקה קהילתית    טלי לאופר מהתאחדות סוכני הנסיעות: "לא להאריך את תקנות הבידוד לחוזרים המחוסנים. יש נתונים לגבי נדבקים רבים אך לא לגבי מידת החומרה"
מירב ארד
הוחלט על הגברת אכיפת התו הירוק באמצעות ברקוד - בדגש על מתן דוחות מיד וללא התראות    בדיון התעורר ויכוח קשה מלווה בצעקות בעקבות בקשת בנט לבחון הטלת סגר ואף איסור יציאה לחו"ל על לא-מחוסנים    הורוביץ התנגד - "הצעות לא סבירות" ומסרב גם להאריך את ההגבלות בנתב"ג
איציק וולף
חולי קורונה שנדבקו בזן אומיקרון יידרשו לשהות בבידוד במשך שבועיים מלאים, ולא ישתחררו מהבידוד אחרי 10 ימים    העידכון - לנוכח חשד שלפיו מאומתי האומיקרון עלולים להיות מדבקים לתקופה ארוכה יותר מזו שנצפתה בזנים אחרים של נגיף הקורונה
איציק וולף
יצרנית התרופות הודיעה כי בדיקות מעבדה מוכיחות שזריקת הדחף, הבוסטר, העלתה את רמת הנוגדנים נגד הנגיף ואת היכולת שלהם למנוע הידבקות באומיקרון במידה ניכרת    הפרסום - לאחר שהבוקר פורסם מחקר שטען כי שתי מנות חיסון של פייזר אינן מספיקות למניעת הדבקה באומיקרון
מירב ארד
קריב הדגיש: "אני מוטרד מכך שהמתווה המתגבש ייתן פתרון לעסקים הגדולים ולא לעסקים הקטנים. אסור שעסקים קטנים בענף התיירות יפלו בין הכסאות"    אילנה גנס: 70%-60% מהנדבקים הם ילדים. לאחר חנוכה כ-180 ילדים היו עם בדיקות חיוביות ומחכים לבדיקות PCR    תקנות הגבלת פעילות של מקום ציבורי או עסקי ובהן הגבלות ההתקהלות בתו ירוק הוארכו עד ל-21.12.21
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il