X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ניו-יורק טיימס: הממשל סבור שהריכוזיות היא אחד הגורמים לאינפלציה המואצת, למרות שברור לו שהצעדים הנוכחיים ישפיעו רק בעתיד מוקד המאבק המרכזי נכון להיום: משווקי הבשר, שרווחיהם זינקו פי שלושה מאז פרוץ הקורונה
▪  ▪  ▪
ביקוש חסר תקדים [צילום: נאם יו, AP]

בעוד האינפלציה הגואה מאיימת על נשיאותו, מנסה ג'ו ביידן להפעיל את רשויות ההגבלים העסקיים הפדרליות כאחד האמצעים לצנן את התחממות המחירים, שכן הוא סבור שהעדר תחרות הוא אחד הגורמים למצב – מדווח ניו-יורק טיימס.
ביידן הורה למשרד החקלאות לבדוק יצרני בשר מובילים השולטים בחלק ניכר מן השוק האמריקני, בטענה שהם מעלים את המחיר לצרכן ומשלמים מעט מדי לחקלאים – וכך רווחיהם זינקו פי שלושה בזמן הקורונה. כאשר מחירי הדלק זינקו, ביידן קרא פומבית לוועדת הסחר הפדרלית לחקור את הטענות לפיהן החברות הגדולות העלו את המחירים בצורה מלאכותית, מדיניות שלטענת הממשל נמשכה כאשר המחירים החלו לרדת בשבועות האחרונים. המהלך התרחב לגופי ממשל אלמוניים, כמו ועדת הים הפדרלית, ממנה ביקש ביידן לבחון את עליית מחירי ההובלה הימית.
אשמתו של המגזר העסקי באינפלציה אינה ברורה, מדגיש הטיימס. האינפלציה האמריקנית נמצאת בשיא של 40 שנה בשל גורמים הקשורים לקורונה, כמו בעיות בשרשרת האספקה וביקוש ניכר מצד צרכנים שקיבלו מן הממשל בשנתיים האחרונות סכומים ניכרים במזומן. עליות המחירים התפשטו לרוחבו של המשק, למגזרים כמו מזון ודלק, והממשל מצוי תחת לחץ הולך וגובר למצוא דרכי תגובה.
72 הוראות להגביר את אכיפת ההגבלים
פקידים בבית הלבן מודים, כי הפעולות בתחום ההגבלים אינן צפויות להוריד מיד את המחירים. לדבריהם, פעולות אלו יועילו בהמשך הזמן. אבל עליית האינפלציה הענקה לממשל הזדמנות שהדמוקרטים חיפשו מזמן ולממש מטרה מרכזית מוקדמת של ביידן: להשתמש בכוחו של הממשל כדי לשבור מונופולים ולהגביר את התחרות.
בחודש יולי, לפני הזינוק הנוכחי במחירים, חתם ביידן על צו נשיאותי ובו 72 הוראות למשרדי הממשל ולגופים פדרליים אחרים לאכוף ביתר תוקף את חוקי ההגבלים ולנקוט פעולות ספציפיות לקידום התחרות, כמו ביטול הסכמי אי-תחרות של עובדים פורשים ולחייב חברות היי-טק גדולות כמו אפל לרכוש בחזרה מוצרים שמכרו. ביידן גם הציב לוחמים נגד ההגבלים בתפקידי מפתח, כמו ליזה חאן בראשות ועדת הסחר הפדרלית, וג'ונתן קנטר בראש יחידת ההגבלים של משרד הבריאות. טים וו, הקורא לפרק את פייסבוק וחברות גדולות אחרות, הוא יועץ מיוחד לביידן לענייני תחרות.
פקידים בבית הלבן אומרים, כי המאבק באינפלציה לא הייתה העילה במקורית לאג'נדת התחרות של ביידן. אבל מאבק זה נתן לנשיא כמה מן הכלים החזקים ביותר לפעול נגד עליית המחירים, כולל מאבק בהגבלים. חשיבותו של תפקיד זה תגדל עוד יותר אם הדמוקרטים יאבדו את השליטה בסנאט או בבית הנבחרים בנובמבר שעבר, שכן אז ייאלץ ביידן להסתמך בעיקר על צווים נשיאותיים כדי לקדם את מדיניותו הכלכלית – ותחום ההגבלים הוא כזה.
פעולותיו של ביידן לקדם את התחרות ואולי גם לפרק שחקנים גדולים, הרגיזו חברות גדולות וארגוני עסקים בוושינגטון, כאשר העסקים ממילא נאבקים עם הבעיות בשרשרת האספקה, עלויות גואות ומחסור בעובדים. לשכת המסחר האמריקנית האשימה את ממשל ביידן בהתערבות בפעילות גופי הממשל העצמאיים וטענה שצעדים אלו יסייעו רק במעט לבלום את האינפלציה.
לדברי הטיימס, דאגתו המרכזית של המגזר העסקי מתמקדת בפעולות ועדת הסחר הפדרלית, אשר – מחוזקת בצו הנשיאותי של ביידן – החלה לשים חברות על הכוונת במנותק מן הבית הלבן. בחודש שעבר הורתה הוועדה לתשעה קמעונאים גדולים – ובהם וולמארט, אמזון וקרוגר – למסור לה מידע מפורט כדי לקבוע האם הקשיים בשרשרת האספקה פוגעים בתחרות במשק האמריקני. דרישה זו הפתיעה את ביידן, שבאותו יום עצמו נפגש עם בכירים מהמגזר הקמעונאי ובהם נציגי וולמארט וקרוגר.
חילוקי דעות סביב שר החקלאות
אבל בסך-הכל, אומרים פקידים בבית הלבן, הם מרוצים מההתלהבות שמפגינים הגופים הפדרליים כלפי מדיניות ההגבלים של ביידן. לדבריהם, ההצלחות הגדולות ביותר עד כה היו מניעת המיזוג של חברות רכבות גדולות ושל שתי חברות ביטוח גדולות. הם מצביעים גם על התקנה המאפשרת לרכוש אביזרי שמיעה בלא מרשם רופא וההקצאה של כמה משערי ההמראה בנמל התעופה ניוארק לחברות לואו קוסט.
תוצאות דרמטיות יותר עשויות להיות מן המאבק שמנהל משרד המשפטים נגד הריכוזיות בענף הסוכר, ונסיונו של משרד התקציבים בבית הלבן לבחון כל התקשרות פדרלית עתידית גם בהיבט של ההשפעה על התחרות. ההתמקדות המשמעותית ביותר של הממשל בעתיד הקרוב היא בענף הבשר, לאחר שהמועצה הכלכלית הלאומית האשימה את חברות העיבוד הגדולות בניפוח המחירים כדי להעצים את רווחיהן; בנובמבר השנה עלו המחירים ב-16% בהשוואה לנובמבר אשתקד. מכון הבשר הצפון-אמריקני, אחד מהגופים המייצגים בענף, דחה את ההאשמות וטען שהממשל מבסס אותן על בחירת הנתונים הנוחים לו ומתעלם מהביקוש חסרי התקדים לבקר, חזיר ועופות.
ההתנגשות בין הממשל לענקי הבשר הפנתה את תשומת הלב לשר החקלאות, טום וילסאק, שחזר לתפקיד אותו מילא בממשל אובמה. על מינויו נמתחה ביקורת בטענה שהוא נכשל בתחום ההגבלים ואף עודד ריכוזיות בענף החוות; לאחר סיום תפקידו בממשל אובמה הוא הפך לשתדלן של ענף החלב. כעת אחראי וילסאק על עידכון החוק משנת 1921 האמור להגן על החקלאים מפני צעדים אנטי-תחרותיים של משווקי הבשר ולעודד יצרנים לרכוש במישרין מהמגדלים. אבל המהלך טרם נעשה ושוב נשמעת ביקורת לפיה הוא משרת למעשה את האינטרסים של החברות הגדולות. וילסאק אמר בתגובה, כי משרדו פועל במהירות האפשרית כדי לקדם את החקיקה וכי הוא הזרים 500 מיליון דולר כסיוע לחברות בשר קטנות כדי לעודד את התחרות.

תאריך:  27/12/21   |   עודכן:  27/12/21
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביידן משתמש במאבק באינפלציה ככלי להגברת התחרות בארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל ביידן
יוני בן-מנחם
היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ייפגש היום עם יו"ר הרש"פ אך הפלשתינים טוענים כי הנשיא ביידן הזניח אותם ודחק לקרן זווית את פתרון הסכסוך הישראלי פלשתיני. פתיחת הקונסוליה האמריקנית בירושלים ומשרדי אש"ף בוושינגטון נדחו למועד בלתי ידוע, ממשל ביידן אינו מעוניין בעימות עם ממשלת בנט, המגעים שלו עם הרש"פ הם רק בנושאים כלכליים וביטחוניים ללא אופק מדיני
איתמר לוין
הדמוקרט השמרן הודיע שלא יתמוך בתוכנית להשקיע 2.2 טריליון דולר ברווחה ובשינויי האקלים - תוכנית הדגל של ביידן בתחום מדיניות הפנים    בלא תמיכתו של מנחין, אין לדמוקרטים 50 קולות כדי להעביר את ההכרעה לידי סגנית הנשיא
עידן יוסף
ברקע המחלוקת העזה מול ארה"ב בסוגיה האירנית, בנט הודה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולממשלו על "הידידות החמה, הפתיחות, ועל גישתם לשיקום התמיכה הדו-מפלגתית בישראל, כדי שלא תהיה נחלתה של מפלגה אחת"
איתמר לוין
הקורונה עודנה משתוללת, החוק הגדול השלישי של ביידן תקוע בסנאט והמדינה מפולגת כמו לפני שנה    זהו האקלים איתו נכנס ביידן לשנה בה יתקיימו בחירות האמצע לקונגרס
איתמר לוין
פאואל מונה בידי טראמפ, וביידן חוזר למסורת לפיה נגיד הבנק המרכזי אינו מתחלף עם חילופי שלטון    ימנה את הדמוקרט לאיל בריינרד, חבר מועצת הנגידים של הפדרל ריזרב, לסגנו של פאואל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il