מיקרוסופט רוכשת את חברת משחקי הווידאו Activision Blizzard תמורת 68.7 מיליארד דולר במזומן - הרכישה הגדולה ביותר ב-46 שנותיה של ענקית התוכנה. החברה הנרכשת היא היצרנית של כמה מן המשחקים הפופולריים ביותר מסוגם, ובהם Call of Duty ו-Candy Crash.
הודעתה של מיקרוסופט על הרכישה (יום ג', 18.1.22) מהווה איתות על כיוון עתידי עליו היא מהמרת. הרכישה מכניסה את מיקרוסופט למאבק על השליטה במה שמכונה metaverse - דור העתיד של האינטרנט, המשלב את העולם המקוון המסורתי עם מציאות וירטואלית. עד כה התמקדה החברה בעיקר במתן שירותי תוכנה ומחשוב ענן לשוק המוסדי, אך כעת היא מרחיבה משמעותית את תחומי פעילותה.
העסקה טעונה את אישור הרשויות הפדרליות בוושינגטון, בעידן בו הן הדמוקרטים (השולטים בבית הלבן ובקונגרס) והן הרפובליקנים (עוד מימי ממשלו של דונלד טראמפ) סבורים שיש להגביל את כוחן של ענקיות ההיי-טק. הרשויות עשויות להתנגד כליל לעסקה או להציב תנאים למימושה, כדי למנוע ממיקרוסופט - שהיא למעשה מונופול בשוק תוכנות ההפעלה - להתחזק עוד יותר. החברות מצידן יוכלו לפנות לבית המשפט, אך המשמעות תהיה עיכוב משמעותי ביישום העסקה.
Activision מתמודדת לאחרונה עם טענות על הטרדות מיניות ואפליה מהן התעלמו מנהליה, והרכישה בידי מיקרוסופט מהווה הבעת אמון בחברה ובתרבותה הארגונית. מניות החברה צנחו ב-27% מאז הגישה מדינת קליפורניה תביעה נגדה ביולי אשתקד בשל טענות אלו, אך זינקו ב-40% לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ולאחר ההודעה על הרכישה. מניות מיקרוסופט ירדו ב-1% לאחר ההודעה.
מיקרוסופט תשלם 95 דולר למניה - 45% מעל מחיר השוק של Activision לפני העסקה. המנכ"ל הוותיק בובי קוטיק ימשיך בתפקידו, לאחר שהשיג את עסקת הענק למרות קולות שדרשו להדיחו. מיקרוסופט תקבל את 400 מיליון המשתמשים החודשיים במשחקיה של Activision וגישה לכמה מן המשחקים הפופולריים ביותר בעולם, הצפויים להיות אבן פינה בעידן ה-metaverse ודחיפה רצינית בתחרות מול פייסבוק. ואילו Activision תקבל גישה ליכולותיה של מיקרוסופט בתחום הבינה המלאכותית והתוכנה.