בשבוע שעבר (14.1.22) התבקשו תושבי לדון להימנע מפעילות גופנית מאומצת, בשל זיהום אוויר גבוה מן הרגיל. הממשלה צפתה שהזיהום יגיע לרמה הגבוהה ביותר האפשרית, לראשונה מזה ארבע שנים. ההמלצה הזאת נגעה לפגיעים במיוחד – זקנים, ילדים, בעלי מחלות לב ובעלי מחלות ריאה – במקום להמליץ לנהגים להעדיף תחבורה ציבורית. אבל ברור שאין דרך להיאבק בשינויי האקלים בלא הפחתה אמיתית בתעבורה – כותבת בגרדיאן הירה חאן-אדואגן, מראשי מלכ"ר איכות הסביבה Possible.
אם לונדון רוצה להיות העיר של כולם, כולל הנהגים, היא חייבת לפעול ברצינות להפחתת מספר הנהגים הפרטיים ברחובותיה. לכן יש לשבח את ראש העירייה, סאדק חאן, על יוזמתו להפחית את מספרם ב-27%. אומנם אפשר לעשות יותר, אך זהו צעד חשוב בכיוון הנכון. ערים ברחבי העולם שהפחיתו את מספר הנהגים הפכו למקומות שטוב יותר לחיות ולעבוד בהם: נקיות יותר, בטוחות יותר, עם תושבים בריאים יותר להם יש יותר אפשרויות התניידות בהן.
סגנו של חאן לענייני תחבורה, סֶבּ דאנס, אמר לאחרונה שבקרוב נהיגה תהיה בלתי מתקבלת על הדעת מבחינה מוסרית – והוא צודק, טוענת חאן-אדואגן. היא מתגוררת ברובע טאואר המלטס, הסובל מזיהום כבד למרות מיעוט בעלי המכוניות מבין תושביו, משום שעוברים בו שלושה כבישים ראשיים. זהו רובע יפהפה, אבל קשה מאוד להבחין בכך בימים של זיהום כבד; וההשלכות הרפואיות, כולל על ילדים, מתועדות היטב.
ברחבי העולם גוברת ההכרה בבעיות אלו. ראש עיריית פריז, אן הידלגו, זכתה אשתקד בכהונה שנייה לאחר מסע בחירות שקידם הפחתה בתחבורה בעיר. היא הציעה להפוך את פריז ל"עיר של 15 דקות", בה רוב המשימות היום-יומיות יוכלו להתבצע בהליכה או ברכיבה על אופניים. ברלין בוחנת סגירת שטח בגודל מנהטן לכניסת מכוניות פרטיות, יש בה למעלה מ-600 ק"מ של שבילי אופניים ותחבורה ציבורית מעולה גורמת לכך שהמכונית שוב אינה האפשרות הטובה ביותר. מקבלי ההחלטות ברחבי העולם מתחילים להבין את משמעויותיו של זיהום האוויר שגורמות המכוניות, ואשר רובן נופלות על בני מיעוטים ועל בעלי הכנסות נמוכות. הם מגיעים למסקנה שיש לסיים את הדומיננטיות של המכוניות.
צעדים של תימחור חכם – גביית תשלום מן הנהגים בהתאם למרחק הנסיעה, הזמן והמיקום – ימלאו תפקיד חשוב בהפחתת התנועה ברחובות, צופה חאן-אדואגן. בלונדן הם יוכלו לסייע לתאגיד התחבורה העירוני לגייס כספים הנחוצים מאוד לשימור ושיפור התחבורה הציבורית, תוך שחרור הרחובות לכלי רכב חיוניים כמו רכבי חירום והסעת זקנים ומוגבלים.
אי-אפשר להמשיך ולהתעלם מן הצורך החיוני לחשוב מחדש על השימוש במכוניות בלונדון וביתר ערי בריטניה, היא אומרת. לונדון חייבת להיות נחרצת אם ברצונה להידמות לפריז, ברלין וערים חלוצות נוספות במאבק העולמי נגד קריסת האקלים. היא יכולה לתפוס את המנהיגות ולהפוך את תושביה לגאים בעירם, הנוקטת פעולות ממשיות להתמודדות עם משבר האקלים והדומיננטיות של המכוניות. עיר המוכנה להציב לעצמה שאלות קשות לגבי עתידה ולהציע רעיונות חדשניים למרכזים עירוניים אחרים ברחבי העולם.