X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
תקשורת לקויה וחוסר אמון [צילום: סת' ווניג, AP]
הקורונה ניפצה את האשליות האמריקניות
בארה"ב היו 50 מגיפות נפרדות
מאמר ב-Foreign Affairs סוקר את הכשלים המהותיים בהתמודדותה של ארה"ב עם הקורונה, מציע לה ללמוד מנסיונן של מדינות אחרות ומצביע על התחומים החיוניים ביותר לתיקון

לפני הקורונה סברו מומחי בריאות, כי ארה"ב ערוכה היטב להתמודד עם התפרצות רצינית של מחלה. באה הקורונה וגילתה שההפך הוא הנכון. שיעור התמותה בה גבוה ב-63% מאשר בכל מדינה עשירה אחרת. מספר המתים ל-100,000 הוא 295 – לעומת 245 בבריטניה, 152 בגרמניה ו-99 בקנדה. יש לכך סיבות רבות: בעיות תקשורת ודיס-אינפורמציה, פיגור בהתחסנות, תשתית רעועה של בריאות הציבור, חוסר שוויון בבריאות ומצב בריאותי גרוע של האמריקנים.
אף מדינה לא הגיבה לקורונה בצורה מושלמת – מדגישים סיירה מאדאד מאוניברסיטת הרווארד ופרופ' רבקה כץ מאוניברסיטת ג'ורג'טאון במאמר ב-Foreign Affairs. מדינות ה"אפס קורונה" של סין אומנם הובילה לשיעורי תחלואה ותמותה נמוכים, אך במחיר כבד של בידודים, עוד ועוד סגרים ופגיעה קשה בחירויות הפרט; וכעת היא לא עובדת. מדינות שהתמודדו בהצלחה עם הגלים הראשונים, כמו הונג-קונג וקוריאה הדרומית, ניצבות כיום בפני עלייה בתחלואה ובתמותה. ארה"ב יכולה ללמוד מנסיונן של מדינות אחרות, אבל עליה להתמקד בצעדים שיש להם היתכנות פוליטית וחוקית, כולל התמודדות עם דיס-אינפורמציה, הסברה מדעית טובה יותר, הגברת האמון בממשל ושיפור תשתיות הבריאות.
לאורך רוב המגיפה לא ביצעה ארה"ב מספיק בדיקות, ולמרות שכיום כל אמריקני יכול להידבק – באירופה ובאסיה אפשרות זו הייתה קיימת מוקדם בהרבה, כאשר חשיבותן של הבדיקות הובנה כהלכה. הסרת מחסומים של מחיר ונגישות הפכה את בדיקות האנטיגן לשגרתיות כמו משחות שיניים במדינות כמו גרמניה, סלובקיה ובריטניה. התרבות של בדיקות תכופות אפשרה לנדבקים לבודד את עצמם וכך למנוע הדבקה נוספת. אם זה היה המצב בארה"ב, ניתן היה למנוע חלק מ-80 מיליון החולים וקרוב למיליון המתים – טוענים מאדאד וכץ. כעת הבעיה איננה זמינות הבדיקות אלא הבטחת המימון לביצוען.
בחיסונים הובילה ארה"ב על פני רוב העולם, אבל אפילו כיום 18% מהאמריקנים היכולים להתחסן לא קיבלו אפילו זריקה אחת. מסע ההתחסנות נתקל במכשולים דמות חשש כללי מחיסונים, דיס-אינפורמציה ופוליטיזציה של בריאות הציבור. 65% מהאמריקנים קיבלו שתי זריקות ורק 29% קיבלו את השלישית, מה שמציב את ארה"ב במקומות ה-65 וה-70 בעולם (בהתאמה). בעיה מרכזית בהתחסנות היא האמון הנמוך בממשל, לצד העדר לכידות קהילתית.
תקשורת יעילה על מחלה בהתהוות מוסרת את המידע, מגבילה את האמון בממשלה ומאפשרת לציבור להגן על משפחות וקהילות. במקרה של התגובה לקורונה בארה"ב, זה הפך להיות אחד הנושאים הסבוכים והקשים ביותר. מדינות אחרות התמודדו גם הן עם אותה בעיה, אם כי חלקן נהנו מאמון גבוה יותר בממשלות או מהיתרון של נסיון עבר בהתמודדות עם מגיפות. מה שברור הוא החשיבות העצומה של תקשורת כנה ותדירה עם הציבור באמצעות מעבירי מסרים הנהנים מאמון; ניו-זילנד וגרמניה הצליחו בכך במיוחד. בארה"ב, לעומת זאת, רק מעט עובדים בתחום בריאות הציבור קיבלו הכשרה בהעברת המידע ובהתמודדות עם מידע כוזב. כל המדינות חייבות להעמיד את התקשורת במקום גבוה בסדרי העדיפות שלהן כאחד מלקחי הקורונה, מדגישים מאדאד וכץ.

הגישה הייתה של פלסטרים
ההנחיות ניתנו באיחור [צילום: ג'ון מינצ'ילו, AP]

אחד הכשלים הגדולים ביותר של ארה"ב היה ההסתמכות על מידע ממדינות אחרות לצורך קבלת החלטות, כמו למשל המידע הישראלי על זריקות הדחף. העדר שיטה אחידה לאיסוף מידע וניתוחו בזמן אמת הוא אחת הבעיות הגדולות ביותר בהתמודדות האמריקנית עם מגיפות, והבעיה הייתה מוכרת במשך עשרות שנים. לעומת זאת, מדינות בעלות מערכת בריאות ממלכתית, כמו בריטניה, יוצאות נשכרות מהמערכת האחת של איסוף המידע והיכולת לערוך ניסויים קליניים בהיקף נרחב. מדינות אחרות – ובהם דנמרק, ישראל וקוריאה הדרומית – נהנות גם ממערכות מעקב מתוחכמות ודיווחים בזמן אמת. בארה"ב חושבים כעת כיצד לפתור את הבעיה.
ארה"ב לא הצליחה לעמוד בקצב של הנגיף. לעיתים היא הייתה איטית מדי בנקיטת צעדים כמו חובת מסיכות. החובה לעטות אותן בתחבורה הציבורית הפדרלית נכנסה לתוקף רק בפברואר 2021, עם כניסתו של ממשל ביידן וכמעט שנה לאחר פרוץ המגיפה. ל-FDA נדרש זמן רב לאשר מוצרים חיוניים כמו בדיקות ביתיות. לעומת זאת, ארה"ב מיהרה להסיר מגבלות כמו המסיכות. הגישה האמריקנית הבסיסית – מהרמה המקומית לרמה הלאומית – גרמה לכך שהתגובה לקורונה הייתה בלתי מתואמת, למרות מאמציו של הממשל הפדרלי לספק הנחיות. בפועל, בארה"ב היו 50 מגיפות – אחת בכל מדינה.
מדינות שהגיבו במהירות לקורונה – כמו סינגפור, טייוואן והונג-קונג – נהנו מהניסיון שצברו בטיפול במגיפות, כמו הסארס לפני 20 שנה והשפעת העונתית מדי שנה. ניסיון זה יוצר "זיכרון שריר", אותו ניתן היה להפעיל כאשר הקורונה היכתה. אפשר רק לקוות שכעת צברה גם ארה"ב ניסיון כעת, מעירים מאדאד וכץ.
כעת צריך להתכונן לגלים עתידיים ולהמשיך להקדים את הנגיף, הם מדגישים. ממשל ביידן עושה בדיוק את זה, באמצעות התמקדות בארבע מטרות מרכזיות: הגנה מפני הקורונה וטיפול בחולים, הכנה לזנים נוספים, מניעת סגרים והמשך התחסנות העולם. זוהי תוכנית מבטיחה, אך המימון הדרוש הוצא מתקציב הביניים שאישר הקונגרס ולא בטוח שהוא יעבור בנפרד. אם הקונגרס לא יפעל, ההשלכות על בריאות הציבור האמריקני יהיו חמורות – מזהירים מאדאד וכץ.
יש עוד הרבה מה לעשות בארה"ב, כולל רפורמה מקיפה בתשתית בריאות הציבור, יצירת מערכת לשיתוף במידע ושינוי בתגובת הציבור. שינויים אלו יצריכו יצירת תחושה מחודשת של קהילה והשבת האמון בממשל. יהיה צורך גם במחויבות מחודשת כלפי עובדי מערכת הבריאות, שעודם מתאוששים משנתיים של עבודה בלתי פוסקת. כל אלו מחייבים מנהיגות ומשאבים בדרג הפוליטי. הגישה האמריקנית למגיפות היא של פלסטרים; היא חייבת להסתיים עם הקורונה, מסכמים מאדאד וכץ.

תאריך:  28/03/22   |   עודכן:  28/03/22
+15,596 בני אדם אובחנו אתמול עם קורונה
10:19 28/03/22  |  מירב ארד

משרד הבריאות עדכן (יום ב') כי 15,596 בני אדם אובחנו אתמול עם נגיף הקורונה, מתוך 70,641 לגילוי הנגיף. מקדם ההדבקה ממשיך לרדת ועומד היום על 1.28, שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 22%. 290 חולים מוגדרים במצב קשה, מתוכם 114 מונשמים. מפרוץ המגפה נפטרו 10,485 חולים בנגיף.

+ראש הממשלה והמפכ"ל חיוביים לקורונה
08:13 28/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ראש הממשלה בנט מרגיש טוב וממשיך את סדר יומו כמתוכנן מביתו  ▪  יקיים דיון הערכת מצב ביטחונית בעקבות הפיגוע בחדרה  ▪  גם המפכ"ל אובחן הבוקר חיובי לקורונה וימשיך את סדר יומו מן הבידוד

[צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
איציק וולף
ראש הממשלה בנט מרגיש טוב וממשיך את סדר יומו כמתוכנן מביתו    יקיים דיון הערכת מצב ביטחונית בעקבות הפיגוע בחדרה    גם המפכ"ל אובחן הבוקר חיובי לקורונה וימשיך את סדר יומו מן הבידוד
איתמר לוין
הקורונה ומשבר האקלים יחדיו יפחיתו את מספר הנסיעות העסקיות ויקצרו את מרחקיהן - לצד אובדן, לפחות זמני, של חלק מן התפנוקים אליהם התרגלו המנהלים
אסתר חיות
דברים בכנס העמותה למשפט ציבורי, כ"א באדר ב' תשפ"ב [24 במרס 2022]
איתמר לוין
"דווקא בעתות שבהן נדרשת גמישות והסתגלות למציאות המשתנה לנגד עינינו, מתחזק הצורך להבטיח כי ההחלטות הקונקרטיות שמתקבלות אינן פוגעות בזכויות הפרט מעבר לנדרש"    משבחת את הדו-שיח בין שלוש הרשויות בהתמודדות עם המגיפה
מירב ארד
רה"מ ושר הבריאות נפגשו עם מנהלי קופות החולים במהלכה הוחלט למקד את המאמצים בעידוד החיסון הרביעי    קדם ההדבקה ממשיך לטפס והוא עומד כיום על 1.42. דוח אמ"ן: BA2 שהפך לדומיננטי יותר בעולם בכלל ובישראל בפרט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il