X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בניית אשמה בדרך לאות קין [צילום: AP]
מתיו פריס, פרשן בכיר בטיימס הלונדוני:
רוסיה בדרך לכתם דמוי גרמניה
באופן אינסטינקטיבי, בני האדם נוטים לייחס את מעשיה של קבוצה לפרטים המשתייכים אליה גרמניה ויפן לא התנקו עד היום מכתמיהן, ופוטין מוביל את רוסיה לגורל דומה
האורחים הגרמנים במלון של פולטי / BBC Comedy Greats

מתיו פריס, פרשן בכיר בעיתון הבריטי טיימס, נתקל בשתי נשים דוברות רוסית בהליכתו בלונדון. הוא נדהם מתגובתו, שצצה לפני שיכול היה לחשוב עליה: עוינות כלפי שתי נשים חפות מפשע. "הן לא צריכות לדבר בכזה קול רם, לא ברוסית", חשב. הוא התגבר עליה במהירות, אבל צופה שככל שהמלחמה באוקראינה תתמשך – ירבו תגובות כאלה ברחבי העולם, ואולי יתמשכו שנים רבות. האם הרשע הוא רק ולדימיר פוטין, או שמא רוסיה?
אות קין מוטבע בתרבות המערבית על אדם אחד ואומה אחת, אדולף היטלר וגרמניה הנאצית – מזכיר פריס. הדבר מכונה "בניית אשמה" והיא הולכת ונבנית על אומה נוספת. זה לא נכון ולא הוגן, קשה מאוד להתגבר על כך – אבל חייבים לנסות, הוא טוען. הרוסים אינם ראויים לכך, לפחות כרגע, בשל הזוועות שמחולל נשיאם באוקראינה – אבל הוא יוצר כתם וסטיגמה העלולים להישאר דורות. אם פוטין לא יסולק בכוח בידי אנשיו, הם יהיו הקורבנות הסופיים שלו: מאות מיליוני שיסבלו לא בשל מעשיהם אלא בשל ההיסטוריה של ארצם.
מי שחושב שהטענה מוגזמת, שיחשוב על הגרמנים – מציע פריס. "אל תזכירו את המלחמה", אומר ג'ון קליז ב"מלון של פולטי" – בדיחה שהגיע ממקום אפל המוכר אינסטינקטיבית לכל בריטי, למרות שהסדרה שודרה למעלה מדור לאחר תום המלחמה וכאשר רוב צופיה נולדו אחריה. המשפחה הגרמנית שהתארחה במלונו לא הייתה תוקפנית, אבל בזיל פולטי התהלך סביבם בצעדי אווז והזכיר את הפלישה לפולין. עד היום, בריטי לא יחוש בנוח לצפות בסצינה הזאת בחברת ידידים גרמנים. איש אינו חושב שלגרמנים של היום יש קשר לנאצים, אבל כאשר גרמני מתנהג בגסות – כמו כל אדם אחר – יש מי שעולות בראשו זוועות הנאצים.
איש אינו חושב שיפן של היום קשורה בצורה כלשהי לאכזריות כלפי שבויים במלחמת העולם השנייה; אבל תראו כמה זמן לקח עד שחלק מהדימוי היפני התפוגג באירופה, אסיה ואוסטרליה. כאשר הקיסר הירוהיטו ביקר בבריטניה ב-1971, הוא התקבל בעוינות גלויה. "אנחנו לא יכולים להעמיד פנים שהעבר לא התרחש", אמרה המלכה אליזבת בקבלת הפנים. כך גם היחס לסרבים, רבע המאה לאחר רצח המוסלמים במדינה.
פריס מסתייג מכל אלו: אסור להיות עוינים כלפי אדם או עמים רק בשל מעשיהם של מנהיגיהם וממשלותיהם. אבל הנטייה הזו קיימת כמעט אצל כל אחד. אנחנו מייחסים את מעשיו של היחיד למעשיה של הקבוצה. אפשר לדכא את הנטייה הזאת, כמו הרבה אינסטינקטים רעים, אבל היא קיימת.
לרוסיה יש קשר עתיק יומין עם אכזריות וסבל. פוטין הוא רק האחרון ברשימה של מנהיגים בריוניים ורודניים, אחרי הצארים והקומוניסטים. אבל הוא מוסיף אכזריות משום שהפעם הסובלים אינם בני עמו אלא בני אומה-אחות. ברוסיה עצמה, כמה אנשים אמיצים מפגינים התנגדות; פריס מאמין שהם מדברים בשמם של מיליונים ברחבי המדינה השומרים על שתיקה. אלא שהעולם לא יבחין בין העם הרוסי לבין הנהגתו. זה מסוכן ועצוב מאוד.
את מי צריך להעניש? על מי רובצת האשמה? האם המאבק יסתיים אם רוסיה תוכה ותיסוג מאוקראינה? מתי ובאלו תנאים יש להסיר את העיצומים? אם ייבחר הנתיב המסוכן של משפטי ראווה, עד לאיזה דרג צריך לרדת? האם יש בסיס לחשוד שכל עשירי רוסיה הם מושחתים אלא אם יוכח אחרת? טבעי שלנוכח התמונות מאוקראינה, כולנו רוצים שרוסיה תפסיד. אבל מה אז? האם אחת האומות הגדולות בעולם תהפוך למצורעת? לאחר שאיחדה את העולם החופשי, המלחמה עלולה ליצור בלבול רבתי, מסיים פריס.

תאריך:  29/03/22   |   עודכן:  29/03/22
+רוסיה: נצמצם הפעילות הצבאית בצפון אוקראינה
17:38 29/03/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

סגן שר ההגנה הרוסי הודיע על נכונות רוסיה להפחית באופן משמעותי את הפעילות של צבא רוסיה באזור קייב וצ'רנייב  ▪  אוקראינה הסכימה למעמד של מדינה ניטרלית עם ערבויות בינלאומיות ברוח סעיף 5 של אמנת נאט"ו

סגן שר ההגנה הרוסי פומין. פרטים נוספים אחרי חזרת המשלחת למוסקבה [צילום: AP]
+משרד ההגנה של רוסיה: תוקצץ הפעילות הצבאית בקייב ובצ'רניהיב
15:18 29/03/22  |  מירב ארד

משרד ההגנה של רוסיה: "רוסיה הבטיחה בשיחות המו"מ להפחית באופן דרסטי את הפעולות הצבאיות שלה סביב קייב והעיר צ'רניהיב שבצפון אוקראינה". עוד דווח כי אוקראינה הציעה מעמד ניטרלי עם ערבויות בינלאומיות כדי להגן עליה מפני תקיפה.

+אוקראינה: בניין הממשל במיקולאייב נהרס; לפחות 2 נהרגו ו-22 נפצעו
14:53 29/03/22  |  מירב ארד

נמשכות הפגזות הצבא הרוסי: בניין הממשל המרכזי במיקולאייב שבדרום אוקראינה נפגע ממתקפת טילים. לפחות שני בני אדם נהרגו ו-22 נפצעו. שמונה אזרחים ושלושה חיילים חולצו מבין ההריסות.

בניין הממשל האזורי במיקולאיב [צילום: פטרוס ג'יאנקוריס/AP]
+בארמון בטורקיה: סבב מו"מ נוסף בין אוקראינה לרוסיה
12:16 29/03/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

למרות הרצון הטוב, סקפטיות היא עדיין מילת המפתח בכל הקשור לתקוות שהמו"מ יצליח לייצר תוצאות משמעותיות  ▪  האוקראינים חוששים שפוטין אינו כן ברצונו לקדם פתרון דיפלומטי, וייתכן שהוא מנצל את הזמן לתגבור כוחותיו  ▪  פסקוב: "המערב דוחק את הקרמלין לפינה"

מו"מ בארמון דולמאבהצ'ה באיסטנבול [צילום: לשכת נשיאות טורקיה]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איציק וולף
סגן שר ההגנה הרוסי הודיע על נכונות רוסיה להפחית באופן משמעותי את הפעילות של צבא רוסיה באזור קייב וצ'רנייב    אוקראינה הסכימה למעמד של מדינה ניטרלית עם ערבויות בינלאומיות ברוח סעיף 5 של אמנת נאט"ו
יאיר נבות
למרות הרצון הטוב, סקפטיות היא עדיין מילת המפתח בכל הקשור לתקוות שהמו"מ יצליח לייצר תוצאות משמעותיות    האוקראינים חוששים שפוטין אינו כן ברצונו לקדם פתרון דיפלומטי, וייתכן שהוא מנצל את הזמן לתגבור כוחותיו    פסקוב: "המערב דוחק את הקרמלין לפינה"
יאיר נבות
בכירים אחרים, אולי כולל פוטין, שוהים כעת ובתקופה האחרונה בבונקר גרעיני ליד אופה בהרי אוראל, לפי נתוני טיסה עדכניים, שמצביעים על תנועת טיסות חריגה בהיקפה של מטוסים ממלכתיים רוסים בין מוסקבה לסיביר. ייתכן שזו גם הסיבה להיעלמותו של שר ההגנה שוייגו לזמן רב כל כך. אם אכן כך, וזו רק הנחה ולא קביעה או שפוטין וראשי המשטר חוששים לשלומם האישי או שיש סיבה אחרת - למשל כוונה להשתמש בנשק כימי
איתמר לוין
הכוחות הפולשים משתמשים פעמים רבות באמצעי תקשורת בלתי מאובטחים הניתנים להאזנה, בין היתר משום שהתרגלו לכך בסוריה – והתוצאות מבחינתם הן לעיתים קטלניות
יאיר נבות
עורך העיתון ״נובאיה גאזטה״, אמצעי התקשורת העצמאי הליברלי היחיד שעדיין פעל ברוסיה הודיע לקוראים כי זהו ניסיון להציל את העיתון ולהימנע מסגירתו המוחלטת ע״י הרשויות    "עבורנו, ואני יודע שגם עבורכם, זוהי החלטה נוראית וקשה. אך עלינו להציל אותנו למען הכלל"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il