X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ירבאן. רבבות מהגרים [צילום: פאבל גולובקין, AP]
רוסיה מאבדת את הטובים שבאנשי ההיי-טק
לפחות 50,000 עובדי היי-טק עזבו את רוסיה בחודש הראשון שלאחר הפלישה וההערכה הייתה שמספרם יוכפל ואף יותר מכך וושינגטון פוסט: הענף, אשר גדל במהירות, חוזר 15-10 שנים אחורה

בתחילת חודש מרס, ימים ספורים לאחר פלישתה של רוסיה לאוקראינה ותחילת הדיכוי של מתנגדי המשטר, סייע משקיע ההון-סיכון הלטבי קונסטנטין סיניושין ל-300 אנשי היי-טק רוסים לצאת ממולדתם לבירת ארמניה, ירבאן. אלפי נוספים נמלטו לגאורגיה, טורקיה, איחוד האמירויות ומדינות נוספות. ב-22.3.22 העריך ארגון היי-טק רוסי, כי 70,000-50,000 עובדי היי-טק כבר עזבו ועוד 100,000-70,000 צפויים לעשות זאת בקרוב.
היציאה הזאת תשנה מן היסוד את ענף ההיי-טק הרוסי – צופה וושינגטון פוסט. הענף שנחשב לכוח עולה במשק הרוסי מאבד כעת את ליבת עובדיו ואת הצעירים המבריקים בהם תלוי עתידה. הם חלק מהשוק העולמי, עובדים עבור חברות בינלאומיות או יזמים שמנסים להקים חברות לשוק העולמי. יציאתם מוחקת במחי יד 15-10 שנות התקדמות. ענף ההיי-טק מהווה חלק קטן מן המשק הרוסי בהשוואה לענפי האנרגיה והמתכות, אך הוא גדל במהירות – וכעת הוא נסוג בצורה משמעותית.
עובדי היי-טק עוזבים את רוסיה משום שהם מתנגדים לפלישה מאוקראינה, שוב אינם רוצים לחיות תחת ממשלו של ולדימיר פוטין וחוששים שלא יוכלו להביע את דעתם אם יישארו. כמי שמועסקים בענף יוקרתי, יש להם כסף לעזוב – והם יכולים להמשיך את עבודתם בכל מקום באמצעות המחשב הנייד והאינטרנט. אחרים עזבו משום שמעסיקיהם נוטלים אותם עימם כאשר הם יוצאים מרוסיה בשל העיצומים המערביים.
חברות הזנק רבות בארה"ב ובאירופה – כולל כאלו שהוקמו בידי יזמים ילידי רוסיה – סומכות על כותבי קודים, מהנדסי תוכנה ועובדי היי-טק אחרים ברוסיה. מבחינתם של יזמים רוסים החיים בחו"ל, מדובר בעובדים איכותיים שאינם יקרים כמו עמיתים בעמק הסיליקון. אלא שהמשך העסקתם תחת העיצומים הופך לנטל, ולכן חלק מן המעסיקים מוציאים אותם מרוסיה.
בחודש מרס היו 18,000 חברים ביישומון המסייע במעבר מרוסיה לארמניה. עובדי היי-טק רוסים מילאו את בתי הקפה ואיזורים ציבוריים אחרים, והחליפו ביניהם מידע על מקומות מגורים; התוצאה הייתה זינוק במחירי השכירות בעיר ירבאן, בה אין מספיק דירות איכותיות לדיירים שכאלה. שר הכלכלה הארמני, והאן קרוביאן, אמר לפוסט, כי ארצו אינה משווקת את עצמה לחברות רוסיות, בשל יחסיה האסטרטגיים עם מוסקבה, אך תסייע למי שיגיע אליה. הוא מעריך, כי 43,000 עברו מרוסיה לארמניה – מחציתם רוסים ומחציתם אמריקנים.
ייתכן שרבים מעובדים אלו יעברו בסופו של דבר למקומות אחרים, בשל מגבלות הוויזה הארמנית. רבים מהם אינם בטוחים לאן יעברו. אחרים מתכננים להמשיך למרכזי היי-טק אחרים כמו דובאי וליסבון. היזם ארטם טגאנוב אומר כי הוא מכיר 70 יזמי היי-טק רוסים אחרים שהיגרו כמותו לארמניה; אם יישארו ברוסיה, החברות שבבעלותם יוכלו לשרת רק את השוק המקומי.

"רוסיה איבדה דם רב"
חלקם יעברו לאיסטנבול [צילום: אחמט גורל, AP]

לרוסיה יש מסורת של יצירת מהנדסי תוכנה ומפתחי ווב מוכשרים, מציין הפוסט. חברות כמו טלגרם ו-Yandex החלו את דרכן ברוסיה. אך כאשר העיצומים מנתקים את רוסיה מהמשק העולמי, חלק מחברות ההיי-טק יעברו לסין – שוק גדול בהרבה, שם עסקים מצליחים באמצעות התאמה ללקוחות המקומיים. ממשלת רוסיה רוצה להותיר את אנשי ההיי-טק במולדתם ומציעה להם הקלות מס, משכנתאות מועדפות והבטחה שלא יגויסו לצבא.
בשבוע שעבר קרא להם ראש הממשלה, מיכאיל מישוסטין, ליצור "מערכת משלהם". לדבריו, "המולדת נתנה לכם את כל הנחוץ לביצוע עבודתכם. תוכלו לעבוד בצורה אמינה ונוחה עבור ארצכם, עבור החברות שלכם, להרוויח כסף נורמלי ולחיות כאן בנוחות". רבים אכן ימשיכו לעבוד עבור חברות הקשורות לקרמלין, אבל ייתקלו בקשיים – צופה הפוסט. ייתכן שיהיה עליהם לבנות מחדש כלי עבודה בסיסיים הנחוצים לשירותי תוכנה ואינטרנט מודרניים. יהיה להם קשה להשיג תוכנות חיוניות משום שהעיצומים יגבילו את הגישה אליהן.
סטפן פצ'יקוב יהיה אחד מיזמי ההיי-טק המצליחים הראשונים ברוסיה, לאחר שהקים את חברת Paragraph International המייצרת תוכנות עבור אפל. לדבריו, עובדי ההיי-טק החכמים ביותר עוזבים את רוסיה מזה שנים, אבל כעת הקצב הואץ. רוסיה תהיה יותר מבודדת מהעולם ויותר מגבילה מבית, הוא אומר, ואינו יכול להיות אופטימי. "זה הרסני. אם אתה מאבד יותר מדי דם, הגוף מת. רוסיה איבדה דם רב".

תאריך:  17/04/22   |   עודכן:  17/04/22
+הבית הלבן הקדיש שני מטבעות הנצחה לאוקראינה ולזלנסקי
14:59 17/04/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

בחנות המזכרות של הבית הלבן הוצג מטבע הנצחה שהוקדש לנאום ההיסטורי של ולדימיר זלנסקי בפני הקונגרס האמריקני  ▪  מטבע נוסף בסדרה עוסק בפלישת רוסיה לאוקראינה

מטבע מס' 7 בסדרה הוקדש לנאומו של זלנסקי בפני הקונגרס [צילום: אתר חנות המזכרות של הבית הלבן]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוסיה מאבדת את הטובים שבאנשי ההיי-טק
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רוסיה איבדה הרבה דם
ומי רוקד על הדם ?  |  18/04/22 09:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
מירב ארד
בחנות המזכרות של הבית הלבן הוצג מטבע הנצחה שהוקדש לנאום ההיסטורי של ולדימיר זלנסקי בפני הקונגרס האמריקני    מטבע נוסף בסדרה עוסק בפלישת רוסיה לאוקראינה
איתמר לוין
הפצצות מתמשכות, פגיעה באזרחים, הריסת בתי חולים - ואולי גם שימוש בנשק כימי    וושינגטון פוסט מסביר כיצד המלחמה בסוריה הייתה ניסוי כלים למלחמה באוקראינה    וגם: מתנגדי אסד מתייצבים לעזרת משטרו של הנשיא זלנסקי
יאיר נבות
טוען: "התבטאויותיו של שר החוץ הישראלי מצערות ואנו דוחים אותן. זהו ניסיון לנצל את המצב סביב אוקראינה כדי להסיט את תשומת הלב של הקהילה הבינלאומית מאחד הסכסוכים הבלתי פתורים העתיקים ביותר - הפלשתיני-ישראל"
יואב יצחק
"לא רק אני - כל העולם, כל המדינות צריכות להיות מודאגות", אמר זלנסקי בראיון לרשת CNN    זלנסקי מעריך: עד כה נהרגו במלחמה כ-3000-2500 חיילים אוקראנים, לעומת כ-20-19 אלף חיילים רוסים    על הטבעת ספינת המלחמה מוסקבה: "זו אינה טרגדיה עבורנו"    מתריע מפני הסלמה נוספת מצד צבא רוסיה
יואב יצחק
נשיא רוסיה מאיים בתקיפת השיירות בשטחן של מדינות המוצא, בהן: פולין, רומניה, סלובקיה, מולדובה    ביום שלישי שיגר מכתב מאיים לכמה מראשי מדינות המערב, ללא הועיל    כבר בתחילת המלחמה נגד אוקראינה הצהיר פוטין כי הוא רואה בסנקציות נגד ארצו ובסיוע לאוקראינה פעולות מלחמתיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il