האיש העשיר ביותר בעולם, אלון מאסק, תקף בחודש שעבר את העיתון שבבעלות האיש השלישי העשיר ביותר, ג'ף בזוס, משום שפרסם מחדש מאמר שפורסם בידי האיש ה-13 העשיר ביותר, מייקל בלומברג. המאמר שפרסם וושינגטון פוסט תהה האם השקעתו של מאסק בטוויטר תסכן את
חופש הביטוי, ומאסק הגיב: "וו-פו תמיד טוב כדי לצחוק".
העקיצה שיקפה מציאות חדשה בעולם התקשורת האמריקני: הטכנולוגיה והעושר שלצידה מעניקים לחבורה קטנה של מיליארדרים שליטה חסרת תקדים הן על המידע והן על דרכי הנגשתו – כותב הפוסט. עם השתלטותו על טוויטר, מצטרף מאסק לאיש ה-15 העשיר ביותר – מארק צוקרברג, בעל השליטה בפייסבוק, אשר בידיו גם הרשת החברתית המובילה בעולם וגם אינסטגרם ופייסבוק מסנג'ר. המיליארדרים תופסים את מקומה של העיתונות המסחרית הקורסת, מצב המעורר דאגה גוברת בקרב פוליטיקאים בשני צידי המפה האמריקנית המפולגת עמוקות.
כמעט כל המנהלים הללו, כולל מאסק, טוענים שמניעיהם טהורים. רבים מהם, כולל בזוס, יצרו חומות סיניות שמטרתן להבטיח את העצמאות המערכתית של אמצעי התקשורת שבשליטתם. אבל היכולת לממן, לעצב ולשכור מנהלים יצרה עימות פוליטי. פוליטיקאים חוגגים את ההשתלטות של מיליארדרים התומכים בדעותיהם ומקימים זעקה כאשר מדובר במיליארדרים המתנגדים להם.
מאסק לא אמר בבירור מה כוונתו לעשות בטוויטר, אם כי פיזר שורה של רמזים, כולל התנגדות ל"צנזורה פרטית החורגת מגבולות החוק". הוא מדבר על בקרת תוכן חדשה ופחות הסתמכות על פרסומות, ובמקביל שיתף ממים המתארים את טוויטר כ"מוטה כלפי שמאל". לאחר שהצעת הרכש שלו התקבלה, צייץ מאסק: "השמאל הקיצוני שונא את כל כולם, כולל את עצמו. אבל אני גם לא אוהד גדול של הימין הקיצוני. פחות שנאה, יותר אהבה".
מנכ"ל טוויטר לשעבר, ג'ק דורסי, סבור שהפיכתה של החברה לפרטית תאפשר לה לשרת טוב יותר את הציבור. ואילו פעילים בשמאל חוששים מכך שכל אדם – כולל ימנים קיצוניים – יוכל לסנן את המידע המגיע לציבור הבוחרים. ובינתיים, מיליארדרים אחרים מוציאים סכומי עתק להגנת ההליך הדמוקרטי וחורגים מתפקידם המסורתי כתורמים למפלגות וקמפיינים. צוקרברג הוציא 419.5 מיליון דולר לשכירת מפקחי בחירות ב-2020 – לקול תשואות הדמוקרטים וזעם הרפובליקנים.
רבים מבין המיליארדרים מרחיבים את השקעותיהם בתקשורת. לורין פאואל-ג'ובס (אלמנתו של סטיב ג'ובס, 111 ברשימת פורבס) רכשה ב-2017 את השליטה במגזין אטלנטיק. מארק בניוף (309 ברשימה) רכש שנה לאחר מכן את השבועון טיים.
ביל גייטס (הרביעי בעושרו בעולם) הוציא עשרות מיליוני דולרים לתמיכה באמצעי תקשורת העוסקים בתחומים שהוא מקדם, כמו רפואה וסביבה. המיליארדר הסיני הגולה גואו וונגוי משקיע במיזמי תקשורת עם
סטיב בנון, לשעבר יועצו של
דונלד טראמפ.
אחרים הם אילי תקשורת ותיקים, מזכיר הפוסט, ובראשם רופרט מרדוק (85 ברשימה) הפעיל בארה"ב מאז 1976 ובין היתר הוא הבעלים של פוקס ניוז וניו-יורק פוסט, ובלומברג שהקים ב-1981 את החברה הנושאת את שמו. שניהם משקיעים סכומים ניכרים באמצעי תקשורת מעצבי דעה והולכים בעקבותיהם של ויליאם הרסט ומשפחת סולצברג ששלטו במאה ה-20 בגופי תקשורת מרכזיים.