X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
"חבקו את ילדיכם" [צילום: טוויטר]
האכזריות של מתנגדי חיסונים אחרי מות תינוק
מותו של תינוק בן שלושה חודשים שימש כמצע לקמפיין נגד התחסנות בזמן הריון האם השכולה, אמנדה מקולק, מגיבה במאמר נוגע ללב בניו-יורק טיימס

  • אמנדה מקולק, עובדת בריאות הציבור בוושינגטון, כתבה את מאמרה בניו-יורק טיימס בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.
אני אחת מהנשים אשר ילדו בזמן הקורונה. מעטים ראו אותי בהריון ומעטים עוד יותר ראו או יראו את בננו השני. בספטמבר 2021, בגיל שלושה חודשים בלבד, בני מת. ביום שזה קרה, צייצתי על כך. כמי שפעילה ברשתות החברתיות, רציתי למנוע שאלות בלתי נמנעות של חברים ומכרים: מה שלום התינוק שלך?
בתוך יום, מישהו עבר על הציוצים הישנים שלי ומצא שהתחסנתי נגד קורונה בזמן ההריון. אותו אדם יצר תמונה של שני הציוצים זה לצד זה: האחד מחודש יולי בו הבעתי את אמוני בבטחונם של החיסונים לנשים בהריון והאחר מספטמבר על האובדן שלנו. מישהו כתב "בטוח ויעיל" ליד שני הציוצים, ורמז שהחיסון גרם למותו של בני. השקר התפשט ברחבי הרשת, למרות שהנתיחה שלאחר המוות לא מצאה כל קשר בין הדברים.
אובדן ילד הוא אחד הפחדים הגדולים ביותר של הורה. אבל התגובה המיידית למסגור הכוזב של סיפורנו הייתה לא תנחומים אלא שאלות מה עשיתי שגרם לכזו טרגדיה נוראה. לא ציפיתי שרגע האבל והכאב העמוק ביותר שלי יהפוך לנשק נגד נשים הרות וחיסונים שיכולים להגן עליהן. צירוף התמונות היה חילול המרחב שבעלי ואני נזקקנו לו כדי להתאבל. ההצגה המעוותת של האובדן שלנו הרגיזה אותי. ההכרה בכך שאנשים עדיין עשויים לראות חלקים מסיפורי והדבר ישפיע על החלטותיהם הרפואיות – כואבת לי, הן כאמא והן כעובדת בתחום בריאות הציבור.
אני מקדישה את הקריירה שלי ליצירת מידע אמין על בריאות הציבור. כתבתי ודיברתי על החשיבות של הצגת המידע על הקורונה בצורה ברורה ומובנת, במיוחד לאור ההשפעה של חוויות אישיות או אנקדוטות ברשת. הלב נשבר לראות את אובדננו מוצג בצורה מטעה כה בוטה ומופץ בצורה כה רחבה כדי לשרת אג'נדה של מישהו אחר. חשתי מתוסכלת ודומה היה שאיני יכולה לעשות מאומה כדי להפסיק את הפצת השקרים. חשתי גם עצבות על נשים הרות שאולי ראו את הפרסומים הללו וחוששות להתחסן, דווקא כאשר סכנת ההידבקות שלהן בקורונה גבוהה יותר.
הנתונים והמחקרים על היתרונות של התחסנות בזמן הריון הם חד-משמעיים, כמו גם אלו המתייחסים לסכנות המוגברות של קורונה בזמן הריון. אבל למרות זאת, שיעור הנשים ההרות המחוסנות נמוך מאשר בשאר האוכלוסייה בארה"ב. יש כלכלה דיגיטלית שלמה המוקדשת להפצת מידע מטעה בעליל; סיפורים משכנעים יותר מאשר תרשימים. הרשתות החברתיות מאפשרות הפצה מהירה.

אנשים אמיתיים מוטלים על הכף
המחקרים והנתונים חד-משמעיים [צילום: צ'רלס קרופה, AP]

בשבועות שלאחר מותו של בננו, אחד מעמיתַי ואחרים השגיחו באדיבות על החשבונות שלי, כדי להקטין את חשיפתי לשנאה והטרדה. אחרים עמלו להאט את הפצת השקרים ודיווחו על חשבונות בריוניים. בעלים של אתר אחד, ממנו ביקשנו להסיר פוסט, סירב בכל תוקף ואמר שאיננו מבינים מהי יצירת תוכן. אנשים עושים כסף מהדימוי הזה, בעוד המשאבים שלנו מוגבלים.
התרחקות מהרשתות החברתיות הייתה ההחלטה הנכונה באותה עת, אבל המשמעות הייתה שהחמצתי גם ביטויים של תמיכה, אהבה, תנחומים ואמפטיה, במיוחד מצידם של הורים אחרים שאיבדו פעוטות. חודשים לאחר מכן קראתי למעלה מ-400 צילומי מסך. רוב המגיבים קראו לי "רוצחת" או "האמא המטומטמת ביותר בהיסטוריה". אחרים התעניינו בפרטי הטרגדיה או הודו שהיא חיזקה את הספקנות שלהם לגבי החיסונים.
בעידן בעל חוסר ודאות מרובה, אנשים מחפשים הסברים לדברים איומים וכדי להבטיח לעצמם שזה לא יקרה גם להם. אבל לעשות זאת תוך התעלמות אכזרית מן האמת, כפי שנעשה למשפחתי, הוא נורמה חדשה שאין להשלים עימה. היא מחזקת את המגמה של שיתוף במידע מבלי לחשוב עליו בצורה ביקורתית. אם למישהו ממילא יש ספקות לגבי התחסנות בהריון, שמיעת סיפור כמו שלי יוצרת מעגל שוטה של דעות קדומות חסרות בסיס.
אני צריכה להאמין שהעולם אינו מלא באנשים הלהוטים להגביר את כאבו של הורה שכול, למרות שראיתי הוכחות שזהו המצב. אולי אנשים הרגיעו את עצמם בכך שהאשימו אותי, כאילו שאובדן פתאומי אינו מתרחש מדי יום. אולי גם חשים חוסר ביטחון בשל הוראות הקורונה המשתנות ולכן רוצים להטיל את האשמה על מישהו, כמו החיסונים או חברות התרופות הגדולות. אולי הם חשבו שהם מעצימים סיפור שיש לשמוע, מבלי לחשוב האם לנושא הסיפור יש זכות לומר האם הוא נכון או לא.
האינטרנט והרשתות החברתיות הם המרחב בו רבים מאיתנו מוצאים קשרים אישיים ומקצועיים. למי שרוצה לעצור הפצה של מידע מטעה, עצתי היא: תשאלו. מי יצר את התוכן ומדוע? אנקדוטות המנוגדות למידע מוצק משמשות לעיתים קרובות להפצת מידע כוזב. חשוב עוד יותר לקרוא סיפורים כאלה במשקפיים ביקורתיים. בהקשר של אירועים בינלאומיים, קריאה בתשומת לב יכולה להאט את ההפצה של מידע כוזב ולהותיר מקום למידע אמיתי ולמנוע כאב וסבל ממשפחות אחרות. זכרו: אנשים אמיתייים מוטלים על הכף.

תאריך:  15/05/22   |   עודכן:  15/05/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האכזריות של מתנגדי חיסונים אחרי מות תינוק
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מדהים ועצוב, ראו הוזהנו מהשקר
א.ה  |  15/05/22 08:36
2
אנשים מרושעים מטבעם...
חוקר תקשורת  |  15/05/22 10:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
דויד סנדובסקי
על-מנת שמדינת ישראל תישרד בריבונותה, בפרוס תחילת השנה ה-75 שנים לעצמאותה הריבונית - חייבים הישראלים לפתח קשב, עקומת למידה ומודעות מחוץ לקופסה לבעיות שבפניהם אנו הישראלים, הרוצים בהמשך וחיזוק ריבונות הישראלית עומדים
איציק וולף
אחד מכל 327 אמריקנים מת בשנתיים האחרונות לאחר שנדבק בנגיף הקורונה    מספר המתים שווה לאוכלוסיית העיר סן פרנסיסקו או סיאטל    בשנה האחרונה מתו יותר מחצי מיליון אמריקנים מקורונה
מירב ארד
יו"ר ועדת החוקה: "לא נותיר את ההכרזה על "מצב בריאותי מיוחד" במצב בו אין צורך בסמכויות"    ראש מטה שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אילנה גנס: "אם יהיו בדיקות מדגמיות הן יהיו במימון ציבורי"
איתמר לוין
ארגון הבריאות מתבסס על הפער בין המתים בשנים 2021-2020 לשנים הקודמות    ההערכה לגבי ישראל: 2,400 מתים נוספים    פערים גדולים במיוחד בארה"ב, הודו וברזיל    ה-FDA מגביל השימוש בחיסון ג'ונסון
איתמר לוין
לקראת בחירתו לקדנציה שלישית וכדי להבטיח שיוכל למנות את נאמניו למשרות בכירות, נשיא סין מרחיק את עצמו מן הסגר הממושך והכאוטי על העיר הגדולה במדינה - מדווח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il