X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
המניה צנחה [צילום: אויגן הושיקו, AP]
בבואה של ענף ההיי-טק כולו
זמנים קשים לסופט-בנק
חברת הענק היפנית רשמה הפסד של 15 מיליארד דולר בשנה היוצאת בשל הצניחה בשווי השקעותיה אקונומיסט מוצא שיש לה בעיות הן בצד הנכסים, הן בצד ההתחייבויות והן מול בעל השליטה

לפני שנה, בשיאו של הזינוק שגרמה הקורונה לכל תחומי הדיגיטל, חגג סון מסאיושי את עתידו של ההיי-טק הגלובלי. המייסד של סופט-בנק – חברת טלקום ותוכנה שהפכה לענקית השקעות בטכנולוגיה – דיווח על הרווח הגדול אי-פעם של חברה יפנית, בעקבות הזינוק בשווי אחזקותיה. 12 חודשים מאוחר יותר, סון והחברה הם שוב פניו של ענף הטכנולוגיה, המתמודד עם עלייה בריבית, ירידה ברווחים, בריחת משקיעים והמתקפה הסינית על בכיריו. המשקיעים בסופט-בנק איבדו עשרות מיליארדי דולרים מאז הגיע המניה לשיא בפברואר אשתקד, ומה שקורה כאן עשוי ללמד על הענף בכללותו – מנתח אקונומיסט.
בשבוע שעבר דיווח סופט-בנק על הפסד של 15 מיליארד דולר לשנה שהסתיימה בסוף מרס, בעיקר בשל מחיקת 33 מיליארד דולר בהשקעותיו המרכזיות. אחזקותיו בחברות ציבוריות, ובראשן עליבאבא הסינית, מאבדות מזוהרן. יחידת הסחר של סופט-בנק, נורת'סטאר, כמעט ונעלמה לאחר שהפסידה אשתקד 6 מיליארד דולר. המשקיעים מתרחקים מסופט-בנק, כאשר העלייה בשערי הריבית הופכת לפחות כדאית את ההשקעה בחברות שרווחיהן טמונים בחיק העתיד.
החוב של סופט-בנק מסתכם ב-140 מיליארד דולר, החוב השישי בגודלו בעולם לחברה ציבורית שאיננה מוסד פיננסי, וקשה יותר לנהל אותו – לאחר שרשויות התחרות מנעו את מכירת יצרנית השבבים הבריטית Arm לחברת Nvidia האמריקנית ב-66 מיליארד דולר. המצב הנוכחי עשוי להיות גרוע עוד יותר, שכן מכירת החיסול של מניות ההיי-טק הסלימה מאז תום שנת הכספים של סופט-בנק.
האתגר הגדול הראשון של סופט-בנק הוא יכולתו להרוויח מנכסיו. מאגר ההנפקות מתייבש, מה שמקשה על סון לממש את השקעותיו בחברות הזנק שתכננו להנפיק השנה, כמו חברת Oyo ההודית העוסקת בתחום המלונאות, ByteDance (חברת-האם הסינית של טיק-טוק), Rappi – ענקית משלוחים קולומביאנית ואחרות. Arm מתכננת כעת להנפיק והיא יכולה לתת מענה; סון אומר שהוא מתכנן להנפיק אותה באמצע 2023, אבל אין סיכוי שהמחיר יהיה דומה לזה שבעסקת Nvidia.

באופן קבוע מתחת לשווי הנכסים

הבעייתיות של סון אינן מסתיימות בצד הנכסים של המאזן, ממשיך אקונומיסט; גם צד ההתחייבויות נראה בעייתי. בטווח הקרוב נראה שניתן לנהל אותו. ב-12 החודשים הקרובים על סופט-בנק לשלם למחזיקי האג"ח 3.3 מיליארד דולר, ולאחר מכן 6.8 מיליארד דולר עד מרס 2024. ברשות סופט-בנק 21.3 מיליארד דולר במזומן, סכום שהוא יותר ממספיק לפרוע חובות אלו. סון ציין, כי למרות ההפסדים הכבדים בהשקעותיה, החוב נטו של החברה ביחס לשווי נכסיה נותר ללא שינוי ממשי – 20%.
אבל חוזי החלף האשראי, הממומשים אם חברה נקלעת לחדלות פרעון, מספרים סיפור אחר: לגבי רוב חברות ההזנק בהן השקיעה סופט-בנק, הם היו יקרים יותר רק בשיאו של גל הקורונה הראשון, מה שמלמד על עלייה בסכנת חדלות הפרעון. לקבוצה יש התחייבויות כבדות נוספות: לחברת-הבת Vision Fund, לה יש 100 מיליארד דולר להשקעות מסוכנות בתחום ההיי-טק, יש ניירות ערך מועדפים ב-18.5 מיליארד דולר המחייבים אותה בריבית של 7% לשנה, בלא קשר לביצועי החברות המוחזקות.
מעל הכל: שליש מאחזקותיו של סון בסופט-בנק, בשווי 18 מיליארד דולר, משועבדות לשורה של בנקים כבטוחות להלוואות אישיות שקיבל. פרטי ההלוואות אינם פומביים, ולכן לא ידוע מהם התנאים בהם ניתן יהיה למכור מניות אלו. כל אלו מסבירים מדוע מניית סופט-בנק נסחרת באופן קבוע בפער משמעותי מהשווי הנקי של נכסיה.
מעריציו הקולניים של סון טוענים, כי רכיבים רבים ממשיכים לפעול לטובת סופט-בנק. חברת הטלקום היפנית שלה, סופט-בנק קורפ, ממשיכה להיות רווחית ומסייעת לכסות חלק מן ההפסדים בהשקעות. היא שרדה שוקי דובים קודמים, כולל את התפקעות בועת הדוט.קום בראשית המאה – במידה רבה בזכות הימורו המוקדם של סון על עליבאבא. בהחלט ייתכן שאחת ההשקעות הנוכחיות של סופט-בנק תתגלה כהצלחה דומה.
באשר להימורים עתידיים, סון סיפק הערה מפוכחת נדירה בשיחה האחרונה עם משקיעים. הוא ציין, כי חברות פרטיות מתאימות את ערכיהן באיחור של שנה-שנתיים ביחס לחברות ציבוריות, ולכן עדיין יש להן מכפילים גבוהים. "התרופה היחידה היא זמן", אמר בצורה פילוסופית. יכול להיות, מגיב אקונומיסט; אבל בדרכים אחרות, הזמן אינו עובד לטובתה של סופט-בנק.

תאריך:  18/05/22   |   עודכן:  18/05/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
רוסיה עברה מניסיון לכבוש במהירות את אוקראינה לכיבושים קטנים ואיטיים במזרח המדינה, במטרה לנסות ולהשיג הסכם בו תספח איזורים אלו - מנתח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
אפשרות אחת היא קיפאון מתמשך, שמשמעותו ניצחון רוסי; אפשרות שנייה היא ניצחון אוקראיני העלולה להוביל להסלמה גרעינית    יש לקוות שהתלבטות זו מצויה על שולחנו של הדרג הבכיר ביותר בארה"ב
איתמר לוין
אחרי 13 שנות עבודה, באיחור של 3.5 שנים אבל בדיוק לחגיגות הפלטינה של המלכה - מתחיל לפעול הקו החוצה את לונדון ממזרח למערב, מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: חברות קטנות ובינוניות שולחות עובדים לדרכים, המטוסים והמלונות מתמלאים - אבל לא באנשי החברות הגדולות ולא בנוסעים עסקיים בודדים; לא בטוח האם ומתי השוק יחזור במלואו לקדמותו
איתמר לוין
המלחמה באוקראינה, הקורונה בסין והעלאות הריבית פוגעים במשק העולמי. אבל נכון לעכשיו, הנתונים מלמדים שהצמיחה איננה נפגעת ובחלק מן התחומים אף ממשיכה להיות מהירה. המיתון ב-12 מאז 1900 טרם החל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il