X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ביידן והדמוקרטים אינם נקיים מאשמה [צילום: AP]
טום פרידמן על ארוחה בבית הלבן
כריך טונה ומילקשייק עם ביידן
הנשיא הצליח לאחד את העולם החופשי כדי להגן על הדמוקרטיה באוקראינה - אך אינו מצליח לאחד את האמריקנים כדי להגן על הדמוקרטיה שלהם מפני הטראמפיזם היוצא נגד עקרון היסוד שלה

  • הפרשן הבכיר טום פרידמן כתב את מאמרו בניו-יורק טיימס בגוף ראשון וכך מובאים כאן עיקריו.
הנשיא ג'ו ביידן הזמין אותי לארוחת צהריים בבית הלבן ביום שני שעבר. השיחה הייתה לא לייחוס, ואני לא יכול לספר דבר ממה שאמר. אני כן יכול לומר לכם שני דברים: מה אכלתי ומה חשתי לאחר מכן. אכלתי כריך טונה עם עגבניות בלחם חיטה מלאה, לצד קערת פירות ומילקשייק שוקולד שהיה כל כך טוב, עד שהוא צריך להיות בלתי חוקי.
וזה מה שחשתי לאחר מכן: לכל הקשקשנים ברשת פוקס האומרים שביידן אינו יכול לחבר שני משפטים – הוא חיבר את נאט"ו, אירופה וכל המערב כדי לסייע לאוקראינה להגן על עצמה מפני מתקפתו הפשיסטית של ולדימיר פוטין, בלא לאבד אפילו חייל אמריקני בודד. זוהי הפגנת ניהול הבריתות הטובה ביותר שראיתי מאז נשיא אחר שסיקרתי והערצתי – ג'ורג' בוש האב, אשר סייע להוביל לנפילת בריה"מ ולאיחוד גרמניה בלא לאבד אפילו חייל אמריקני בודד.
למרות זאת, עזבתי את הארוחה בבטן מלאה אך בלב כבד. ביידן לא אמר זאת במפורש, אך לא היה בכך צורך. הוא חושש שבעוד שהצליח לאחד את המערב, ייתכן שאינו מסוגל לאחד את ארה"ב. אין ספק שזו העדיפות העליונה מבחינתו והוא יודע שמשום כך נבחר: רוב האמריקנים חששו שהמדינה נקרעת לגזרים וסמכו על הסוס הזקן ביידן, עם חושיו הדו-מפלגתיים, שיידע טוב מכולם כיצד לתפור מחדש את התפרים. זו הייתה הסיבה בגללה התמודד: הוא ידע שלא אחדות בסיסית של מטרה ונכונות להתפשר, דבר אינו אפשרי. אבל עם כל יום שעובר, ייתכן שכבר מאוחר מדי.
אני מדבר על יכולתנו להעביר את השלטון בצורה מסודרת וחוקית, יכולת שהיא אבן היסוד של הדמוקרטיה האמריקנית. תשברו אותה – ושום מוסד אחר לא יתפקד לאורך זמן, ונמצא את עצמנו בתוהו ובוהו פוליטי ופיננסי. אנחנו נמצאים כעת במדרון הזה. דבר אחד הוא לבחור מועמדים התומכים בעמדותיו של דונלד טראמפ בנוגע להגירה, הפלות, מיסוי וקורונה; אלו דעות לגיטימיות שהמחלוקות עליהן הן ליבת הפוליטיקה. אבל הפריימריז האחרונים במפלגה הרפובליקנית והחקירות סביב אירועי 6 בינואר חושפות תנועה שמובילים טראמפ ותומכיו, המבוססת אך ורק על שקר ענקי: כאילו ביידן לא ניצח ולכן אינו נשיא לגיטימי.
המטרה הבסיסית שלהם היא להציב מועמדים הנאמנים לטראמפ ולשקר הגדול, לא לחוקה. הם יותר מאשר רומזים שבבחירות 2024 – אפילו אם לא יהיו צמודות – הם יהיו מוכנים להתנתק מהכללים החוקתיים ולהעניק את הניצחון לטראמפ או למועמד רפובליקני אחר שלא באמת ניצח. הם לא לוחשים זאת; הם מתמודדים על הבסיס הזה. בקיצור, אנחנו רואים תנועה לאומית האומרת לנו חד וחלק: לשם אנחנו הולכים. וזה מבעית אותי, כי שם כבר הייתי. תחילת דרכי בעיתונות הייתה כאשר ראיתי את המערכת הפוליטית הלבנונית קורסת בסוף שנות ה-1970 והופכת למלחמת אזרחים. אז אל תגידו לי שזה לא יכול לקרות בארה"ב.

ארה"ב חזרה - אבל לכמה זמן?

זה יכול לקרות כאשר דאג מסטריאנו – מכחיש בחירות שהשתתף בצעדה לקפיטול ב-6 בינואר – הוא מועמד הרפובליקנים לתפקיד מושל פנסילבניה. שלא יהיה ספק: אנשים כמותו לעולם לא ינהגו כמו אל גור בשנת 2000 – להעביר את ההכרעה לבית המשפט ולהכיר ביריבו כנשיא לגיטימי. הם לעולם לא ינהגו כמו נבחרי ציבור רפובליקנים בשנת 2020 – לקבל את התוצאות בקלפיות ואת פסיקת בתי המשפט.
הבטן מתהפכת למראה מספר הרפובליקנים המתמודדים בבחירות המקדימות ותומכים בשקר הגדול. השיא שייך למנהיג המיעוט בבית הנבחרים, קווין מק'ארתי, אשר שיקר לגבי אמירת האמת. הוא הכחיש את העובדה (המוקלטת) שמיד אחרי 6 בינואר אמר לעמיתיו, כי הוא מצפה שטרמאפ יודח בשל עידוד ההסתערות ושבכוונתו לקרוא לו להתפטר.
זה מחזיר אותי לארוחת הצהריים עם ביידן. אין ספק שעובדה זו מכבידה עליו: הוא בנה ברית בינלאומית להגנת הדמוקרטיה באוקראינה, בעוד הרפובליקנים בארה"ב נוטשים את העקרונות הבסיסיים ביותר שלה. זו הסיבה שמנהיגים רבים אמרו לביידן בשיחות פרטיות: "תודה לאל, ארה"ב חזרה – אבל לכמה זמן?". ביידן אינו יכול לענות, משום שאנחנו איננו יכולים לענות.
ביידן והדמוקרטים, במיוחד האגף השמאלי-קיצוני שלהם, אינם נקיים מאשמה. במאמץ לשקם את הכלכלה ותחת לחץ של השמאל, ביידן קידם זמן רב מדי הוצאות גבוהות מדי. הדמוקרטים בקונגרס פגעו באחד מהישגיו הדו-מפלגתיים הגדולים ביותר – ההשקעות בתשתיות – בכך שהפכו אותו לבן-ערובה לדרישות תקציביות אחרות.
כדי להביס את הטראמפיזם, יש צורך ב-10% מהרפובליקנים שינטשו את מפלגתם ויצטרפו לביידן במרכז-שמאל – המקום בו נבחר ובו הוא מצוי בליבו. אבל ייתכן שאפילו אחוז בודד מן הרפובליקנים לא יעשו זאת אם יתקבל הרושם שהשמאל הקיצוני מגדיר את עתידה של המפלגה הדמוקרטית. וזו הסיבה שעזבתי את ארוחת הצהריים בבטן מלאה אך בלב כבד.

תאריך:  25/05/22   |   עודכן:  25/05/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
בכיר בארגון הימני-קיצוני Proud Boys הודה בחלקו בתכנון ההסתערות על הקונגרס וישתף פעולה עם הרשויות    אחד מראשי ההתארגנות לטובת טראמפ, אשר טען שהיה בקשר עם הבית הלבן וחברי קונגרס, ישתף פעולה גם הוא
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - תיאוריות קונספירציה, העז, חלב שנשפך, יודן-ריין, עוכרי ישראל ומפקירים    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    הרבה בריאות, נחת, שלווה ואושר    חודש טוב ושבת שלום    "בניסן נגאלו אבותינו ממצרים ובניסן עתידין להיגאל" (תלמוד בבלי, ראש השנה, דף י"א, עמ' א')
איתמר לוין
היועץ המשפטי הראשי של הוועדה - שכמעט כל חבריה דמוקרטים - טוען שיש ראיות לכאורה לקשירת קשר להונות את הציבור האמריקני בנוגע לתוצאות הבחירות ולשיבוש הליכים רשמיים בעת אשרור התוצאות
איתמר לוין
חבר מושבעים גדול יבחן את נסיונו להטות לטובתו את תוצאות הבחירות ב-2020    וושינגטון פוסט מסביר מדוע ביידן מחריף את הטון שלו נגד הרפובליקנים לקראת הבחירות בנובמבר
איתמר לוין
סטיוארט רודס, מנהיג הארגון המיליטריסטי Oath Keepers, הוא הראשון המואשם בעבירה חמורה זו בעקבות הסתערות תומכי טראמפ על הקפיטול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il