מדינות עשירות משקיעות סכומי עתק בבריאות. במשקים מפותחים מדובר ב-10% מהתוצר, והשיעור עולה ככל שהאוכלוסייה מזדקנת. בארה"ב השיעור הוא 17% (3.6 טריליון דולר לשנה), במערכת שאותה מנצלים לטובתם יצרני תרופות, בתי מרקחת, חברות ביטוח ובתי חולים, והללו מונעים כל שינוי. מעט ענפים גדולים מספיק כדי למשוך אליהם את ענקיות ההיי-טק, וזה מה שקורה כעת – מציין אקונומיסט.
בשנת 2021 השקיעו חמש ענקיות ההיי-טק האמריקניות 3 מיליארד דולר בענף הבריאות, וייתכן שסכומים נוספים זרמו בעסקות שלא דווחו. חלק מן ההשקעות המוקדמות שלהן מתחילות להשתלם. אמזון מנהלת בית מרקחת מקוון ומעניקה שירותי טל-רפואה בכל רחבי ארה"ב. היישומונים באייפונים של אפל מציעים עוד ועוד שירותי בריאות, האחרון שבהם – מעקב אחרי תרופות. גם מטא (פייסבוק) ומיקרוסופט נמצאות בתחום, אך המובילה היא ללא ספק אלפאבית, חברת-האם של גוגל. בשנים 2021-2019 היא ביצעה 100 עסקות במדעי החיים ובריאות, שליש מכלל ההשקעות של הקבוצה. ואילו ב-2022 היא השקיעה עד כה 1.7 מיליארד דולר בתחום, לעומת 100 מיליון דולר של כל ארבע הענקיות האחרות, מה שהפך אותה למשקיעה החמישית בגודלה בתחום.
הגישה של אלפאבית לחדשנות – לזרוק המון כסף על המון פרויקטים – שירתה אותה היטב בענפים אחרים שמעבר לתחום הליבה של מנוע חיפוש. היא פיתחה את ג'ימייל ואנדרואיד ואת מפות גוגל. כעת היא סבורה שבכמה מן השקעותיה בבריאות יהפכו למרכזיות באותה מידה. האם היא צודקת? גוגל נכנסה לתחום ב-2008 וכיום עסקיה בו מחולקים לארבע קבוצות: קישור מכשירי בריאות, רשומות רפואיות, בינה מלאכותית ברפואה והארכת תוחלת החיים.
למכשירי הבריאות נכנסה גוגל בשנת 2019, כאשר רכשה ב-2.1 מיליארד דולר את Fitbit, אשר פיתחה יישומון פופולרי למעקב אחרי הכושר הגופני. מינהל התרופות והמזון (FDA) אישר לאחרונה את הפיתוח האחרון – חיישן העוקב אחרי שינוי בדופק כדי לאתר סימנים מוקדמים לשבץ ומחלות לב. זהו אישור משמעותי, האמור להקל על גוגל לקבל אישור ליישום דומה ב-Pixle Watch האמור לצאת לשוק בסתיו הקרוב. וזה לא הכל. המצלמה בטלפונים של Pixle יכולה לאתר שינויים בפעולת הלב באמצעות מעקב אחרי צבע העור. העוזר הביתי Nest יכול לעקוב אחרי נחירות כדי להעריך את איכות השינה. כל אלו מלמדים, כי גוגל מתכוונת שלמכשיריה תהיה השפעה רפואית ממשית.