X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
האם השירות עודנו א-פוליטי [צילום: אנדרו הרניק, AP]
השירות החשאי בקצוות של שדרות פנסילבניה
העדויות על שהתרחש בעת ההסתערות על הקפיטול מציגות גיבורים אלמונים שסייעו לשמר את הדמוקרטיה - לצד בכיר בשירות שעבר לבית הלבן והיה אומר הן של טראמפ, מתאר וושינגטון פוסט

הגילויים בוועדת 6 בינואר חושפים שני צדדים של השירות החשאי בבית הלבן של דונלד טראמפ: גיבורים אלמוניים אשר מנעו ממנו להצטרף לאספסוף בקפיטול, ואומרי הן שהיו מוכנים לאפשר לו לנסות להפוך את תוצאות הבחירות. גילויים אלו, הבאים לאחר עשור של מחלוקות סביב השירות, מטילים בספק את עצמאותו והמוניטין שלו, טוען וושינגטון פוסט.
בקתה האחד של שדרות פנסילבניה דרש טראמפ מהסוכנים להסיעו לקפיטול; 45 דקות מאוחר יותר, בקצה האחר, סירב מייק פנס לדרישתם להתפנות מהבניין מחשש שהדבר ימנע את השלמת אשרור בחירתו של ג'ו ביידן. מוקדם יותר באותו יום – העידה קאסידי האצ'ינסון, לשעבר עוזרת בכירה לראש הסגל, מארק מדואוז – דרש טראמפ מהסוכנים להסיר את גלאי המתכות ולאפשר לתומכיו להיכנס חמושים לעצרת ליד הבית הלבן. "השירות החשאי נזרק לטירוף של רפובליקת בננות", אומר הסוכן לשעבר ביל גייג', שהיה משומרי הראש של ג'ורג' בוש הבן וברק אובמה. "למען השם, מה היה קורה אילו הסוכנים היו מאפשרי לטראמפ להגיע לקפיטול?".
במרכז הסערה עומד הסוכן טוני אורנטו, שנהנה ממעמד בלתי רגיל בסביבתו של טראמפ. הוא היה מפקד שומרי הראש, פרש זמנית מהשירות כדי לשמש כסגן ראש הסגל – מעבר חסר תקדים למשרה פוליטית – וכיום שוב נמצא בשירות החשאי. דובר השירות הכחיש בשמו של אורנטו את עדותה של האצ'ינסון, ולפיה סיפר שטראמפ ניסה להשתלט על ההגה של רכבו ואף שלח את ידו לגרונו של הסוכן בובי אנגל, כאשר הלה סירב להסיעו לקפיטול.
מקורות בוועדה אומרים, כי השניים אישרו בעדויות קודמות שטראמפ דרש להילקח לקפיטול ב-6 בינואר; הם לא נשאלו על התנהגותו הפיזית במכונית. חברים בוועדה הוסיפו, כי אורנטו טען שאינו זוכר אירועים נוספים מאותו יום, שעדים אחרים תיארו בפירוט רב. שניהם אמרו לממונים עליהם שיהיו מוכנים להעיד בשבועה, וההערכה היא שהוועדה תזמן אותם בקרוב. מקורות ברשויות האכיפה הוסיפו, כי השניים צפו בעדותה של האצ'ינסון והכחישו מיידית את סיפור התקרית במכונית; אורנטו גם הכחיש את טענתה לפיה הוא סיפר לה על האירוע.
הסוכנים פעלו באותו יום לכאורה בניגוד למצופה מהם: הם סירבו לציית לפקודה מפורשת של הנשיא וביטלו את רצונם מפני זה של סגן הנשיא. אך כמה סוכנים לשעבר אמרו לפוסט, כי בכך סייעו עמיתיהם להליך הדמוקרטי להתנהל כסדרו. "אנגל עשה את הדבר הנכון. אם היו לוקחים אותו, אין ספק שעלול היה להתחולל עימות מסוכן בין הנשיא לסגנו", אומר ג'ים הלמינסקי, שהיה ראש האבטחה של ביידן כסגן נשיא. "אם היה כזה עימות, זה באמת מפחיד. האם המאבטחים של סגן הנשיא היו מגנים עליו מפני המאבטחים של הנשיא?".

"אתם תטיסו אותו לאלסקה"

עם זאת, טוען הפוסט, עמדתו של השירות לפיה הוא איננו פוליטי – הבאה לידי ביטוי בססמה "הציבור בוחר 'תם, אנחנו מגנים 'הם" – הועמדה למבחן בתקופתו של טראמפ. הוא הסתמך על אורנטו שיבצע מהלכים שסוכנים רבים טענו שעלולים לסכן אותו ואת הציבור. מדובר בין היתר בשימוש בשירות החשאי בנסיעות לעצרות המוניות בעיצומה של הקורונה, והפינוי בכוח של מפגיני Black Lives Matter מכיכר לפאייט שמול הבית הלבן כדי שהוא יוכל להצטלם בכנסייה שהותקפה.
יכולתו של טראמפ לגרום לכמה מבכירי השירות להיכנע לרצונו ב-6 בינואר, יצרה בקרב כמה מבכירי ממשלו ספקנות לגבי מניעיהם. כאשר סיים טראמפ, לאחר השעה 13:00, את נאומו בן השעה וקרא להמון לצעוד לקפיטול, ראשוני הפורעים כבר עברו בכוח את הגדרות בבניין והחלו להיכנס אליו. פנס ואנשיו חששו ששומרי ראשו ימנעו ממנו לשבת בראש הישיבה לאשרור התוצאות, וכאמור הוא התעקש להישאר בקפיטול גם כאשר האספסוף פרץ לתוכו ובחוץ נשמעו הקריאות "לתלות את מייק פנס".
קית קלוג – יועצו של פנס לביטחון לאומי – הבהיר לאונטרו שסגן הנשיא מסרב להתפנות ומוטב ששומרי ראשו לא ינסו להוציאו בכוח. על-פי ספרו "I Alone Can Fix IT", הוא אמר לאונטרו: "אני מכיר אתכם טוב מדי. אתם תטיסו אותו לאלסקה אם תוכלו. אל תעשו את זה". בעבר הכחיש אורנטו את תיאורו של קלוג.
אם אורנטו ואנגל יעידו בפני ועדת 6 בינואר, הם צפויים לשאלות לא רק על התנהגותו של טראמפ ב-6 בינואר, אלא גם בהיבט הרחב של האם הם משרתים את הנשיא או את הנשיאות. שני עובדים בבית הלבן של טראמפ טענו בסוף השבוע, כי לאורנטו יש הרגל של להכחיש שיחות שהתקיימו. "אורנטו שיקר גם לגבי", צייצה אלייסה פראח, שהייתה מנהלת התקשורת של הבית הלבן ומיודדת עם האצ'ינסון, בהתייחסה לשיחה של השניים עם מדואוז לפני פינוי כיכר לפאייט. אוליביה טרוינה, עוזרת בכירה לפנס בנושאי ביטחון לאומי, צייצה: "מי שעבד עם טוני יודע למי הוא נאמן. שיעיד בשבועה".

תאריך:  04/07/22   |   עודכן:  04/07/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השירות החשאי בקצוות של שדרות פנסילבניה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
בשנים 2018-2017 נדרשו מייקל כהן ומייקל פלין להפגין נאמנות לטראמפ בעת חקירת הפרשה הרוסית    אותן שיטות מופעלות כיום כלפי מי שעשויים להעיד בפני ועדת 6 בנובמבר - החל ממימון הייעוץ המשפטי, דרך חנפנות וכלה בהכפשות קשות, מתאר וושינגטון פוסט
איתמר לוין
העדות אתמול חיזקה את הקשר של טראמפ לאלימות בקפיטול ושומטת את הקרקע מתחת לטענת הגנה ולפיה פעל בתום לב. לא בטוח שזה יוביל לכתב אישום – מנתח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
הוועדה מקפידה לזמן עדים רפובליקנים, כולל כאלו שכיהנו בתפקידים בכירים בממשל טראמפ ואף מונו אישית על-ידי הנשיא – מה שמותיר אותו ואת נאמניו עם טענות חלולות, מנתח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
קאסידי האצ'ינסון, שהיה עוזרת לראש הסגל בבית הלבן, בעדות דרמטית: טראמפ השתולל מזעם כאשר השירות החשאי מנע ממנו לנסוע לקפיטול ב-6 בינואר    טראמפ ידע שחלק מתומכיו חמושים כאשר עודד אותם לצעוד לקפיטול; ג'וליאני הזכיר את אנשי הימין הקיצוני בהכנות ל-6 בינואר
איתמר לוין
שלושה משפטנים בכירים טוענים בוושינגטון פוסט, כי ניתן להעמיד לדין את הנשיא לשעבר על חלקו ב-6 בינואר בצורה קלה יותר מכפי שסבורים אחרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il