X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הפגנה של טייסי דלתא [צילום: ריק באומר, AP]
הטייסים בארה"ב מנצלים את המחסור ודורשים העלאות
אל-על לא לבד: ניו-יורק טיימס מתאר כיצד מחסור קשה בטייסים בארה"ב - במיוחד בחברות הקטנות והאיזוריות - מאפשר להם לדרוש לא רק תוספות שכר משמעותיות, אלא גם שיפורים בתנאי עבודתם; החברות הגדולות מתחילות להיענות לדרישות

מחסור בכוח אדם, מזג אוויר גרוע, מחירי דלק גבוהים, אינפלציה גואה – חברות התעופה ניצבות בפני שורה של אתגרים בדרך לניסיון לצאת נשכרות מן ההתאוששות הכלכלית בארה"ב. ויש עוד גורם המסבך את התמונה: מו"מ עם הטייסים על הסכמים חדשים. כל החברות הגדולות מצויות בשיחות עם טייסיהן, מציין ניו-יורק טיימס, וחלקן מוכנות להעניק תוספות שכר נדיבות; שתיים מהן הציעו העלאה של 14% ב-18 החודשים הקרובים.
אבל לא די בכסף. ארגוני הטייסים דורשים שינויים שלדבריהם ישפרו את הביצועים ותנאי העבודה של חבריהם, במיוחד כאשר הפגיעות בלוח הטיסות מותירים את הטייסים מתוסכלים ומותשים. אנליסטים של ענף התעופה אומרים, כי האיגודים בהחלט מצויים במצב המתאים כדי להשיג את מבוקשם. המחסור הקיים בטייסים החמיר בזמן הקורונה, כאשר החברות שכנעו אלפים מהם לצאת לפנסיה מוקדמת. כעת, כאשר החברות מגייסות מספר שיא של טייסים אך מתקשות להכשיר אותן, האיגודים דורשים שינויים משמעותיים.
במחצית הראשונה של 2022 שכרו החברות 5,500 טייסים – יותר מאשר בכל שנה שלמה מאז 1990. ארבע החברות הגדולות – אמריקן, דלתא, סאות'ווסט ויונייטד – אחראיות לרוב המשרות החדשות ויחדיו מעסיקות 50,000 טייסים. חברות אלו אומרות שאינן מתקשות למצוא מועמדים מתאימים; הבעיות הן בעיקר של החברות הקטנות יותר והאיזוריות. אבל אפילו בחברות הגדולות קיימים צווארי בקבוק בהכשרה, המאטים את הצבת הטייסים החדשים. כך נפגעת יכולתן לנצל במלואה את ההתאוששות בביקושים והתוצאה היא פגיעה נוספת בלוח הטיסות. בחודש מאי בוטלו 2.5% מהטיסות המתוכננות ליוני-אוגוסט.
החברות מנסות להטיל את האחריות על מינהל התעופה הפדרלי (FAA), בטענה שאין לו די פקחים כדי לפעול בצורה חלקה. המינהל דוחה את ההאשמות, ואומר שהמחסור בפקחים אומנם תורם את חלקו, אך רוב הביטולים והאיחורים אינם נובעים מכך. תהא הסיבה אשר תהא – השינויים של הרגע האחרון מתסכלים את הטייסים וגורמים לכך שהם טוענים לעומס כבד במיוחד. כך למשל טענו טייסי דלתא, כי בקצב הנוכחי הם יעבדו בסתיו הקרוב יותר שעות נוספות מאשר בכל 2018 ו-2019 יחדיו.
יו"ר ועד טייסי דלתא, הקברניט ג'ייסון אמברוזי, אמר לטיימס, כי השכר אומנם ניצב במרכז המו"מ עם ההנהלה, אך הוא וחבריו גם דורשים תנאי עבודה טובים יותר. "טייסים מגיעים לעבודה ומגלים שלוחות הזמנים שלהם השתנו לחלוטין ואין להם מושג היכן ישנו בלילה הקרוב. יש טייסים שאורזים ליום-יומיים ואז יוצאים לארבעה ימים", הוא מספר.

ההעלאות לא יתגלגלו לכרטיסים

לפני שנתיים החלו הטייסים בארבע החברות הגדולות במו"מ על הסכמים חדשים, אך אז פרצה הקורונה והענף התמקד בהישרדותו, עם סיוע מן הממשל בסך 54 מיליארד דולר. המו"מ התחדש ברצינות רק השנה, לאחר שבקיץ שעבר נרשמה התאוששות בזכות החיסונים. יונייטד וטייסיה הם הקרובים ביותר להסכם לשנתיים, כולל העלאת שכר בת 14.5% בתוך שנה וחצי, תשלום גבוה יותר תמורת שעות נוספות ובעונות השיא, שמונה שבועות של חופשת לידה, יותר גמישות בלוחות הזמנים ויותר הגנה מפני עבודת יתר.
בחודש שעבר הציעה הנהלת אמריקן תנאים דומים, ואף העלאת שכר הבסיס ב-17% בתחילת 2024. שכר הקברניטים במטוסים בעלי שני טורי מושבים יגיע ל-340,000 דולר לשנה, ובמטוסים בעלי שלושה טורים – 425,000 דולר לשנה. ההצעה כוללת בונוס חתימה משמעותי אם הטייסים ייענו להצעה עד סוף ספטמבר. אבל האיגוד של טייסי החברה לא התרשם והעומד בראשו, אד סישר, אמר במפורש, כי בשוק התחרותי הנוכחי – אפשר לקבל יותר, כולל שיפור בתנאי העבודה.
מומחים הסבירו לטיימס, כי הדינמיקה של המו"מ השתנתה בשל המחסור ההולך וגדל בטייסים. המחסור נגרם בשל מספר סיבות, כולל מעבר של פחות טייסים מחיל-האוויר למגזר האזרחי והזדקנות כוח העבודה. מועמדים נרתעים מהתשלום של 100,000 דולר תמורת ההכשרה ומעדיפים מקצועות אחרים. במבט לאחור גם ברור, שהחברות שכנעו יותר מדי טייסים לפרוש בזמן הקורונה; אלפים עשו זאת וכעת הם חסרים.
כאמור, המחסור הקשה ביותר מורגש בחברות התעופה האיזוריות, המתקשות בשל כך להפעיל את המטוסים הגדולים ביותר שלהן. מה שמחמיר עוד יותר את המצב הוא העובדה, רבים מן הטייסים הפורשים הם המנוסים ביותר או מי שהדריכו את הטייסים החדשים, אומרים מנהלים בחברות אלו. כך נוצר לחץ להעלות את השכר גם בחברות אלו. אנליסטים מציינים, כי להעלאות שכר הטייסים לא צפויה להיות השפעה על מחירי הכרטיסים, כי הוצאות אלו מהוות רק חלק קטן מכלל ההוצאות של החברות.
בעוד המו"מ נמשך, ייתכן שהכיוון של הענף כולו ישתנה. האינפלציה הגואה והחששות מפני מיתון עשויים להוריד את הביקוש לטיסות בחודשים הבאים. חברות התעופה מתכוננות להאטה; ייתכן שבעיות לוחות הזמנים יפתרו את עצמן.

תאריך:  12/07/22   |   עודכן:  12/07/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הטייסים בארה"ב מנצלים את המחסור ודורשים העלאות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
השלטונות מבקשים להחזיר את הנשים והילדים המוחזקים במחנה אל-חול בסוריה, אך חלק מן השנים לא מוכנים לחיות ליד משפחות רוצחי דאעש - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
פרופ' סינתיה מילר-אידריס מתארת ב-Foreigh Affairs את התוצאות של ניסויים שערכו היא ואחרים, כחלק מן המאבק באלימות החמושה המתרחבת בארה"ב    זה כמובן לא מספיק: יש צורך בפעילות חינוכית וקהילתית נרחבת
איתמר לוין
יומיים לאחר רצח ראש הממשלה לשעבר, העניקו היפנים למפלגתו רוב של שני שלישים בבית העליון של הפרלמנט – מה שיאפשר לממש את חזונו: לתקן את החוקה הפציפיסטית, מדווח אקונומיסט    נראה שיפן תמשיך במסלול של אבה - אך לאט יותר
איתמר לוין
תחקיר המבוסס על 124,000 מסמכים חושף כיצד השתמשה החברה באלימות נגד נהגיה כדי לקדם עסקיה וכיצד מצאה בעל ברית בדמותו של עמנואל מקרון    וושינגטון פוסט מציג את עיקרי הממצאים
איתמר לוין
הפלישה לאוקראינה שינתה בן-לילה את היחסים בין ורשה לבריסל, אך הניסיון מלמד שהממשלה הנוכחית מעדיפה מאבקים על פני שותפים - מנתח אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il