לפני שנתיים החלו הטייסים בארבע החברות הגדולות במו"מ על הסכמים חדשים, אך אז פרצה הקורונה והענף התמקד בהישרדותו, עם סיוע מן הממשל בסך 54 מיליארד דולר. המו"מ התחדש ברצינות רק השנה, לאחר שבקיץ שעבר נרשמה התאוששות בזכות החיסונים. יונייטד וטייסיה הם הקרובים ביותר להסכם לשנתיים, כולל העלאת שכר בת 14.5% בתוך שנה וחצי, תשלום גבוה יותר תמורת שעות נוספות ובעונות השיא, שמונה שבועות של חופשת לידה, יותר גמישות בלוחות הזמנים ויותר הגנה מפני עבודת יתר.
בחודש שעבר הציעה הנהלת אמריקן תנאים דומים, ואף העלאת שכר הבסיס ב-17% בתחילת 2024. שכר הקברניטים במטוסים בעלי שני טורי מושבים יגיע ל-340,000 דולר לשנה, ובמטוסים בעלי שלושה טורים – 425,000 דולר לשנה. ההצעה כוללת בונוס חתימה משמעותי אם הטייסים ייענו להצעה עד סוף ספטמבר. אבל האיגוד של טייסי החברה לא התרשם והעומד בראשו, אד סישר, אמר במפורש, כי בשוק התחרותי הנוכחי – אפשר לקבל יותר, כולל שיפור בתנאי העבודה.
מומחים הסבירו לטיימס, כי הדינמיקה של המו"מ השתנתה בשל המחסור ההולך וגדל בטייסים. המחסור נגרם בשל מספר סיבות, כולל מעבר של פחות טייסים מחיל-האוויר למגזר האזרחי והזדקנות כוח העבודה. מועמדים נרתעים מהתשלום של 100,000 דולר תמורת ההכשרה ומעדיפים מקצועות אחרים. במבט לאחור גם ברור, שהחברות שכנעו יותר מדי טייסים לפרוש בזמן הקורונה; אלפים עשו זאת וכעת הם חסרים.
כאמור, המחסור הקשה ביותר מורגש בחברות התעופה האיזוריות, המתקשות בשל כך להפעיל את המטוסים הגדולים ביותר שלהן. מה שמחמיר עוד יותר את המצב הוא העובדה, רבים מן הטייסים הפורשים הם המנוסים ביותר או מי שהדריכו את הטייסים החדשים, אומרים מנהלים בחברות אלו. כך נוצר לחץ להעלות את השכר גם בחברות אלו. אנליסטים מציינים, כי להעלאות שכר הטייסים לא צפויה להיות השפעה על מחירי הכרטיסים, כי הוצאות אלו מהוות רק חלק קטן מכלל ההוצאות של החברות.
בעוד המו"מ נמשך, ייתכן שהכיוון של הענף כולו ישתנה. האינפלציה הגואה והחששות מפני מיתון עשויים להוריד את הביקוש לטיסות בחודשים הבאים. חברות התעופה מתכוננות להאטה; ייתכן שבעיות לוחות הזמנים יפתרו את עצמן.