X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
סין פרסמה צילומים של תרגילים ואימונים לציון 95 שנים לצבא שלה [צילום: רשת RT]
ביקורה של ננסי פלוסי באי ממחיש את חוסר העקביות במדיניותו של ממשל ביידן, מנתח אקונומיסט הגנה ממשית מפני סין היא לא ביקורים חטופים, אלא הגברת יכולתה הצבאית של טייוואן להתגונן מפני פלישה
▪  ▪  ▪
פלוסי והנשיאה צאי אינג-וון, הבוקר בטייפה [צילום: AP]

ניתן לראות את ביקורה בטייוואן של יו"ר בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי, כעניין של עיקרון. סין פועלת בבריונות כלפי מדינות המקיימות אפילו קשרים תמימים ביותר עם האי, שלטענתה הוא חלק ממנה – והיא איימה בגלוי על פלוסי ש"הצבא לא יישב בשקט" אם תבקר בטייוואן. אולי ביקורה יעודד אחרים להתייצב מול הבריונות הסינית, כותב אקונומיסט. מצד שני, ניתן לראותו כביטוי למדיניות האמריקנית המזגזגת כלפי סין – היריבה החשובה ביותר של ארה"ב בטווח הארוך. אם אכן כך הוא, הרי שהביקור המיועד להוות הפגנת כוח, רק ממחיש את הבלבול והעדר המיקוד מצד ממשלו של ג'ו ביידן.
בעיה אחת היא עיתוי הביקור. אין ספק שישנם רגעים בהם על ארה"ב להתעמת עם סין, כדי להבהיר שהיא תשמור על עקרונותיה, זכויותיה ובטחונה. אבל רגעים כאלה עלולים להוביל להסלמה ועל ארה"ב לבחור אותם בזהירות. כיום מדובר בתקופה רגישה מבחינתו של הנשיא שי ג'ינפינג, הניצב בפני אתגרים פנימיים עצומים בעודו מתכונן לקונגרס המפלגה הקומוניסטית באוקטובר, בו הוא אמור להיבחר לקדנציה שלישית. שי מקדם מדיניות לאומנית תוקפנית ו"האיחוד" עם טייוואן הוא יעד מרכזי שלו; מסוכן לבחון דווקא כעת את נחישותו בנושא.
בעיה נוספת היא מה שנראה כחוסר תיאום בין פלוסי וביידן. כאשר נשאל על הביקור, ציטט ביידן את יועציו הצבאיים ולפיהם "זה לא רעיון טוב כרגע". מרגע שהדברים דלפו, היו לו רק אפשרויות רעות: לברך את פלוסי ולהתעמת עם סין, או למנוע את ביקורה, להיכנע לאיומים הסיניים ולספוג ביקורת מבית. טייוואן היא נושא חשוב מכדי שהרשות המחוקקת והרשות המבצעת יפעלו בנפרד. בסופו של דבר, פלוסי גרמה לביידן להיראות חסר החלטיות וחסר סמכותיות. ומה שגרוע יותר: הביקור עלול לחשוף את חוסר בטחונו של הממשל לגבי טייוואן, בעודו טרוד במלחמה באוקראינה.
אקונומיסט מזכיר, כי ביידן התחייב מספר פעמים להגן על טייוואן מפני פלישה סינית, תוך שהוא סוטה מהמדיניות ארוכת השנים של "עמימות אסטרטגית". יש בוושינגטון מי שתומכים בבהירות החדשה הזאת, במיוחד כאשר סין נעשית יותר ויותר לעומתית ועלולה להגיע ליכולת להביס את ארה"ב במלחמה על טייוואן. אבל ביידן נסוג לאחר כל הבטחה כזאת, תוך שהוא הופך את העמימות האסטרטגית לבלבול אסטרטגי.

שי פועל בתחום האפור

ארה"ב צודקת ברצונה להגן על טייוואן מפני פלישה. זוהי דמוקרטיה פרו-מערבית בת 24 מיליון תושבים, הממלאת תפקיד חשוב בכלכלה העולמית ומייצרת את השבבים הטובים ביותר בעולם. היא גם עמוד תווך בסדר האיזורי שמובילה ארה"ב. אבל הכרזה על כוונה כזאת לא ממש מרתיעה את סין, שכבר מניחה שארה"ב תגן על האי. אם כבר, היא מגדירה עבור שי את התחום האפור בו הוא יכול להטריד את טייוואן, כגון הגדלת מספר הטיסות הצבאיות במרחב האווירי שלה.
מוטב שביידן יתמקד במניעת פלישה באמצעות הגברת כוחה הצבאי של טייוואן, סבור אקונומיסט. הצעד הראשון צריך להיות להנחות את הגנרלים שלו לקיים שיחות גלויות לב עם עמיתיהם בטייוואן. עליה לעשות יותר נגד השחיתות והבזבוז בכוחותיה המזוינים ולשפר את האימונים והגיוס. עליה לעבור לאסטרטגיה של שימוש בכלי נשק קטנים יותר, ניידים יותר וחכמים יותר, במקום מערכות הענק היקרות שברשותה כיום.
ארה"ב מצידה צריכה להבהיר שהיא מוכנה לסייע. למשל: ביכולתה לשדרג את משלחת האימונים שלה באי, להציע לה סיוע לרכישת נשק אמריקני (כמו זה הניתן לישראל) ולייצר עדיפות פיננסית לרכישת מערכות א-סימטריות המאפשרות לצבא קטן להיאבק בצבא גדול. עליה להזמין את טייוואן להשתתף, או לפחות לצפות, בתרגילים הבאים עם בעלות בריתה באסיה, שמצידן צריכות להכין תוכניות למשבר הגדול הבא. כל זה לא בא לידי ביטוי בביקורה של פלוסי, שהבית הלבן אומר – ובצדק – שאיננו משנה את הסטטוס-קוו.
סין כבר מגיבה על הביקור בדמות תמרונים צבאיים, והיא עלולה להסלים את תגובתה לכדי משלוח מטוסים לשמי טייוואן או שיגור טילים למימי האי, לצד צעדים כלכליים ודיפלומטיים במטרה לבודד אותו עוד יותר. התגובה הסינית עשויה להימשך שבועות, חודשים ואפילו שנים. לאורך פרק זמן זה, המבחן האמיתי של התמיכה האמריקנית לא יהיה בביקורים חטופים אלא בסיועה להגביר את עמידותה של טייוואן.

תאריך:  03/08/22   |   עודכן:  03/08/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טייוואן זקוקה לתמיכה אמריקנית מוצקה יותר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מצור ימי ויבשתי על טייוואן
חשדנית  |  3/08/22 11:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
נשיאת קוסובו, ויסוה עוסמאני, מזהירה בשיחה עם וושינגטון פוסט שהאזור הוא היעד הבא של פוטין - בתיאום עם בעל בריתו הקרוב, נשיא סרביה, אלכסנדר ווצ'יץ
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס טוען, כי הברקזיט היה חלום על חידוש ימיה הגדולים של בריטניה - אך כאשר התומך הגדול ביותר שלו יורד מן הבמה, בריטניה מתעוררת למציאות של משבר כלכלי ופוליטי קשה
איתמר לוין
תיקון לחוק התקציב של מדינת מסוצ'סטס הוביל בשבוע שעבר לטיהור שמה של אליזבת ג'ונסון, הנאשמת האחרונה מציד המכשפות הידוע לשמצה - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
המערב חשב שביכולתו לכפות את ערכיו המנצחים - וגילה שזה לא עובד    הדרך הנכונה היא לדעת מראש מה ניתן להשיג, להידבר בתקיפות ולהבין שיש צורך ב"קח ותן"
איתמר לוין
אקונומיסט מסכים שצפוי מיתון עולמי ב-2023 - אך סבור שהוא יהיה דומה לזה שאחרי מלחמת העולם השנייה, ואף עשוי להוביל את העולם לאינפלציה בשליטה ולמסלול לאנרגיה ירוקה יותר ובטוחה יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il