X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מכונית היברידית מדגם שברולט וולט [צילום: ריצ'רד פוגל, AP]
המכוניות החשמליות יקרות מדי לרוב האמריקנים
התקווה שמיליונים יעברו מרכבי הבנזין המזהמים לרכבים החשמליים הנקיים בהרבה, לא תתגשם כל עוד מחיריהם של אלו יהיו בהישג ידם של העשירים בלבד הטבות המס החדשות אינן משמעותיות, קובע ניו-יורק טיימס

קובעי המדיניות בוושינגטון מקדמים את הרכב החשמלי כפתרון לשינויי האקלים, אף האמת הבלתי-נוחה היא שמכוניות אלו יקרות מדי לרוב המכריע של האמריקנים – קובע ניו-יורק טיימס. החוק המקיף שמאשר השבוע הקונגרס למאבק בשינויי האקלים כולל הטבות מס באלפי דולרים לרכישת מכוניות אלו, אך היצרנים מתלוננים שהללו יחולו – לפחות בשלב הראשון – רק על נתח צר מהשוק, בעיקר בשל הדרישות לייצור מקומי. מומחים אומרים שיש צורך בצעדים נרחבים יותר כדי להביא את המכוניות החשמליות להישג ידו של האמריקני הממוצע וכדי להעלות לכבישים כמות שתשפיע משמעותית על פליטת גזי החממה.
המחירים הגבוהים נובעים ממחסור בסוללות ובחומרי גלם כמו ליתיום וברכיבים כמו מוליכים למחצה. הביקוש הגובר למכוניות החשמליות מאפשר ליצרניות שלא להוריד את המחירים. ולבעלי הכנסות נמוכות ובינוניות, שאין להם מוסך או דרך גישה משלהם, יש בעיה נוספת: אין מספיק עמדות הטענה ציבוריות. יידרשו שנים כדי להתגבר על נקודות תורפה אלו: יצרני הרכב, הסוללות והשבבים צריכים להקים מפעלים נוספים; יצרני חומרי הגלם צריכים לפתוח מכרות נוספים; התקנת נקודות ההטענה אינה עומדת בקצב הדרוש. לכן, נכון לעכשיו, מכוניות חשמליות הן עסק לעשירים בלבד.
במובן מסוים, היצרנים פועלים כהרגלם: הם תמיד דרשו מחירי יוקרה על טכנולוגיות חדשות, ורק במשך הזמן הגיעו הללו למכוניות הזולות יותר. אבל לטכנולוגיה נטולת פחמן מתלווה דחיפות שלא הייתה למכשירי ניווט או למושבים מפנקים. התחבורה אחראית ל-27% מגזי החממה בארה"ב, והרכב החשמלי פולט הרבה פחות – גם כאשר מביאים בחשבון את ייצור החשמל הדרוש כדי לטעון אותו.
לפני שנים אחדות צפו פרשנים שבקרוב הרכב החשמלי יהיה זול כמו רכב בנזין ושהפערים לטובתו בתחזוקה יהפכו אותו לבחירה ההגיונית. בפועל, הזינוק במחיריהן של סחורות כמו ליתיום – רכיב חיוני בסוללות – העלה השנה את מחיר הרכב החשמלי הממוצע ל-66,000 דולר, שהם 20,000 דולר יותר מהמחיר הממוצע של רכב בנזין חדש. במקביל, הביקוש למכוניות החשמליות כה חזק, עד שדגמים כמו מאך-אי של פורד אזלו ויש רשימת המתנה ארוכה למכוניות אלו. האתר של טסלה מבהיר, שדגם Y של החברה – ב-66,000 דולר – יסופק מתישהו בין ינואר לאפריל 2023.
עם ביקוש כזה, ליצרניות אין סיבה של ממש לפנות לרוכשים החסכנים – מדגיש הטיימס. יצרנים של מכוניות זולות, כמו טויוטה והונדה, לא מוכרים מספר משמעותי של דגמים חשמליים בארה"ב. הביקוש עושה טוב לפורד, מרצדס ויצרנים אחרים, אשר מוכרים פחות מכוניות מאשר לפני הקורונה אבל רושמים רווחים מוגדלים. על הנייר ובפרסומות אפשר להשיג מכוניות חשמליות ב-40,000 דולר, אך בפועל הן לא זמינות. מכוניות יונדאי הזולות ביותר באזור ניו-יורק נמכרות ב-49,000 דולר; טסלה הזניקה את מחיר מודל 3 שלה ל-47,000 דולר, עלייה של 35% מאז השקתו ב-2017. אפילו מכוניות חשמליות משומשות נמכרות באלפי דולרים יותר מאשר בעבר; הקונים מוכנים לשלם תוספת תמורת מכונית שיקבלו כעת, אפילו מיד שנייה.

סוללות חדשות - רק ברכבי יוקרה

החוק החדש מעניק לרוכשי מכוניות משומשות הטבת מס בסך 4,000 דולר – אבל רק אם המחיר הוא עד 25,000 דולר, ורק 20% מהן נמכרות במחירים כאלה. לרוכשי מכוניות חדשות מובטחת הטבת מס בסך 7,500 דולר, אך רק בתנאי שרוב הסוללה מיוצרת בצפון אמריקה ומחומרי גלם המיובאים משותפי הסחר של ארה"ב, קנדה ומקסיקו. כדי לעמוד בכך יקימו כמה מן היצרנים מפעלים בארה"ב, אבל מובן שזה לא יקרה בן-לילה. החוק גם אינו חל על מכוניות מיובאות, במטרה להגן על המשרות האמריקניות מפני מכוניות סיניות, הנמכרות באירופה ב-30,000 דולר בלבד.
תקווה נוספת טמונה בסוללות בעיצוב חדש, אשר ייטענו מהר יותר ויחזיקו מעמד זמן רב יותר – אך גם אלו יורכבו תחילה ברכבי יוקרה כמו מרצדס ופורשה. החברות המפתחות טכנולוגיות חדישות אלו טוענות שבסופו של דבר המחירים יירדו לכל רוחב הקו, שכן הסוללות יהיו קטנות יותר וכך יורידו את עלויות מערכות הקירור של המכוניות ויקטינו את משקלן הכולל. אבל גם זה יקח זמן.
רק יצרניות בודדות מציעות מכוניות חשמליות המיועדות למי שאינם עשירים. מחיר המחירון של שברולט וולט הוא 25,600 דולר. פולקסוואגן הודיעה החודש שבשנה הבאה תמכור את אחד הדגמים שלה במחיר של החל ב-37,500 דולר; אם הוא יעמוד בתנאי הטבת המס, הקונה ישלם 30,000 דולר. ג'נרל מוטורס ושתי יצרניות מקומיות מייצרות בסין מכונית הנמכרת שם ב-4,500 דולר בלבד – אבל קשה לראות אמריקני שיסתפק במכונית בעלת מהירות מירבית של 100 קמ"ש וטווח טעינה של פחות מ-200 ק"מ; אין סימנים לכך שהמכוניות תימכר בארה"ב. התקווה היא, שבסופו של דבר ימצו היצרניות את חמשת האחוזים העליונים של השוק ויפנו אל 95 האחוזים הנותרים.

תאריך:  10/08/22   |   עודכן:  10/08/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המכוניות החשמליות יקרות מדי לרוב האמריקנים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
איתמר לוין
זוהי המשמעות העיקרית של חבילת המיסים וההוצאות שמאשר השבוע הקונגרס    יחד עם הטיפול במחירי התרופות, אלו יתרונות העולים על החסרונות - סבור אקונומיסט
איתמר לוין
379 מיליארד דולר יופנו לתחומי האקלים והבריאות, לצד הכבדת נטל המס על עשירי ארה"ב וחברות רב-לאומיות    בין הצעדים: עידוד מעבר לאנרגיה נקייה ולרכבים חשמליים וקנסות על פליטת מתאן
עידן יוסף
הסערה פקדה את המפרץ וגרמה לשבירה ולכיסוי בחול של מושבות האלמוגים בשונית    ממצאי הניטור הלאומי של המשרד להגנת הסביבה מצביעים על המשך ירידה באחוז כיסוי האלמוגים    טמפרטורת המים במפרץ ממשיכה לעלות
איתמר לוין
אוקראינה ורוסיה אחראיות לרבע מייצוא החיטה העולמי, והמלחמה ביניהן השפיעה על המחיר גם בשל התייקרות האנרגיה והדשנים    ניו-יורק טיימס: המחסור בחיטה עומד בעינו - גם בשל ההשלכות הקשות של שינויי האקלים
איתמר לוין
הסכמה מפתיעה בין ראשי הדמוקרטים בסנאט לבין הסנאטור ג'ו מנחין אפשרה להציג תוכנית בהיקף של 369 מיליארד דולר למאבק בשינויי האקלים    המימון יבוא מהגברת אכיפת המס על יחידים ומקביעת מס חברות מינימלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il