X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
התצהיר והמחיקות [צילום: ג'ון אלסוויק, AP]
האם זוהי מפת דרכים לאישום נגד טראמפ
וושינגטון פוסט מנתח את משמעות התצהיר שהתלווה לבקשת החיפוש במאר-א-לאגו בפרשת המסמכים: החלקים המשמעותיים ביותר הם אלו שלא הותרו לפרסום

הנוסח המלא של התצהיר שהתלווה לבקשת ה-FBI לעריכת החיפוש באחוזת מאר-א-לאגו של דונלד טראמפ כולל את העבירות לכאורה המיוחסות לנשיא לשעבר בפרשת המסמכים ומה בדיוק חשבה הבולשת שהוא מסתיר. אבל הנוסח שפורסם (26.8.22) כולל מחיקות רבות; וושינגטון פוסט מסכם את הנקודות העיקריות על מה שידוע ומה שעדיין חסוי.
1. טראמפ החזיר קודם לכן 184 מסמכים מסווגים
התצהיר מגלה, כי כאשר החזיר טראמפ לארכיון הלאומי 15 ארגזים של מסמכים, נמצאו בהם מסמכים מסווגים רבים – מה שגרם לארכיון לפנות לבולשת. היו שם 184 מסמכים כאלו – 67 בסיווג "שמור", 92 בסיווג "סודי" ו-25 בסיווג "סודי ביותר". משפטנים אומרים שזו כמות עצומה. ה-FBI סבר, כי באחוזה מוחזקים מסמכים הנוגעים לביטחון הלאומי – דהיינו בסיווג הגבוה ביותר. בחיפוש החודש אכן נמצאו מסמכים סודיים ביותר נוספים, וגם מסמכים בסיווג הגבוה ביותר.
ה-FBI גם חשש שהמסמכים הסודיים מטופלים בצורה חסרת זהירות. הארכיון הלאומי מסר לבולשת, כי הארגזים שקיבל מוקדם יותר כללו "עיתונים, כתבי עת, מאמרים מודפסים, תמונות, פתקים, התכתבות נשיאותית, מסמכים אישיים ומאחרי תקופת הנשיאות והרבה חומר מסווג. את הדאגה הרבה ביותר גרמו מסמכים שהיו מעורבבים עם מסמכים אחרים ובלתי מסומנים כיאות". עובדים לשעבר בבית הלבן אמרו לפוסט, כי מסמכים כאלו מטופלים בזהירות הרבה ביותר, ואת חלקם יש להחזיר לחדר מאובטח לאחר תום השימוש בהם.
2. משרד המשפטים חושש בפני שיבוש
"יש גם יסוד סביר להאמין שבמקום יימצאו ראיות לשיבוש הליכים", נאמר בתצהיר. המסמך עצמו אינו אומר הרבה יותר, אבל הפוסט מזכיר שהארכיון הלאומי ניסה אשתקד להשיג את המסמכים במשך שישה חודשים, ואז נכנסה לתמונה הבולשת. מאז תחילת 2022 סירב טראמפ להחזיר מסמך כלשהו, עד כדי כך שמקורביו חששו שהוא למעשה מתגרה ב-FBI במטרה שיפעל נגדו.
3. ייתכן שמקורביו של טראמפ היו בקשר עם ה-FBI
המסמכים המצורפים לתצהיר מלמדים, כי החלקים המושחרים נועדו להגן "על מספר נרחב של עדים אזרחיים". ניסוח זה מלמד, כי אישים ששירתו בממשל טראמפ או במאר-א-לאגו מסרו מידע לבולשת. מהתצהיר עצמו עולה, כי החקירה כללה מעקב צמוד אחרי האחוזה, בניסיון ללמוד כמה ארגזים של חומר רשמי נותרו בה והיכן הם מאוחסנים.
4. מה לא פורסם
ברור שלא ניתן לדעת מה מופיע בחלקים המושחרים. לרוב, השחרות כאלה מיועדות להגן על מודיעים חסויים או על פרטיהם של הסוכנים המטפלים בתיק – שיקול רלוונטי במיוחד לנוכח ההתקפות של תומכי טראמפ על רשויות האכיפה מאז החיפוש. כמו-כן, ייתכן שנמחקו חלקים מהמידע שמסרו המודיעים, וקרוב לוודאי שנמחק כל פרט המלמד על זהות החשודים וטיב החשדות.
5. מדוע טראמפ החזיק מסמכים אלו
התשובה: עדיין לא ידוע. זוהי אחת השאלות הגדולות ביותר בפרשה כולה, ושני הצדדים אינם מספקים תשובות. טראמפ ועורכי דינו התבקשו שוב ושוב להחזיר את המסמכים. בעקבות פניות של הארכיון הלאומי וביקור של אנשי משרד המשפטים באחוזה אכן הוחזרו חלקם, אף כיום ברור שלא כולם.
6. התצהיר המלא הוא מפת דרכים לכתב אישום
תצהיר התומך בבקשה לצו חיפוש הוא סיכום של הראיות, העדים והסיבות לבקשת הצו להיכנס לרשות היחיד; כאשר מדובר בנשיא לשעבר, הרגישות כמובן היא גבוהה ביותר וסביר להניח שהתצהיר היה מפורט בהתאם. שר המשפטים, מריק גרלנד, אישר אישית את הגשת הבקשה והמסמך הוצג לשופט מחוזי. השופט, ברוס ריינהרט, השתכנע שיש עילה סבירה וראיות לכאורה לכך שמסמכים מוחזקים במאר-א-לאגו בצורה המהווה עבירה פלילית. עצם הוצאת המסמכים מהבית הלבן והסירוב להחזירם עשויים היו להספיק למתו הצו.
בדרך כלל תצהירים כאלו אינם מתפרסמים משום שהם מהווים מפת דרכים לכתב אישום אפשרי, והרשויות אינן רוצות לחשוף את קלפיהן בטרם עת. אך לנוכח העניין הציבורי העצום בחיפוש במאר-א-לאגו, הורה ריינהרט לפרסם אותם תוך הסתרת פרטים אלו.

תאריך:  28/08/22   |   עודכן:  28/08/22
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם זוהי מפת דרכים לאישום נגד טראמפ
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשות טראמפ
יואב יצחק
הבקשה הוגשה על-ידי כמה כלי תקשורת גדולים בארה"ב    טראמפ טען כי התצהירים כללו מידע שהטעה את בית המשפט ליתן צוו חיפוש    משרד המשפטים בארה"ב הסכים לפרסום התצהירים בתנאי שחלקים מהם יקוצצו או יושחרו וזאת כדי למנוע הסגרת מקורות מידע
איתמר לוין
טראמפ מנהל בעצמו את הגנתו בפרשת המסמכים, כאשר לצידו עורכי דין חסרי ניסיון ומעגל פנימי ההולך ומצטמק    לדברי ניו-יורק טיימס, התוצאה היא יותר יחסי ציבור ופחות הגנה משפטית, וגם טעויות הפוגעות בו קשות
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס: המסמכים הוחזרו ברובם רק לאחר דרישת הארכיון הלאומי ובעקבות צו שהוציא משרד המשפטים - אך נוספים התגלו בפשיטת ה-FBI    צילומי אבטחה ממאר-א-לאגו תיעדו תנועת מסמכים מן המרתף בהם הוחזקו
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדוע מסביר כריסטופר ריי, מינוי של טראמפ, אינו מגיב על המתקפות חסרות התקדים בעקבות הפשיטה על מאר-א-לאגו
איתמר לוין
שר המשפטים הנוכחי הוביל את חקירת הפיגוע ב-1995, הוא יודע מה המשמעות של אלימות פוליטית - ושם עמד על חקירה מהירה ושקופה, מזכיר אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il